حضرت مهدی(عج) تداوم حرکت انبیای الهی است
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از نراق، حجتالاسلام حسین اژدریزاده در نشست هماندیشی مهدویت که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق برگزار شد، اظهار کرد: حضرت مهدی(عج) تداوم حرکت انبیای الهی بوده و تمدنهای زیادی متأثر از ارزشهای دینی و آموزههای الهی انبیا هستند. این اخلاق نصف و نیمه موجود در جامعه بشری منشأ آموزههای انبیای الهی در طول تاریخ بشریت است.
وی افزود: ایده منجی برای همه انسانهاست و ایده اصلی فطری بودن است. ایده منجی به فطرتها برمیگردد که هم فطری بوده و هم انسانی. همه ادیان حتی ادیان زمینی و غیر الهی بحث منجی را در مکتب و عقاید خود دارند و در همه ادیان الهی مانند یهودیت، مسیحیت و اسلام هم اعتقاد به منجی دیده میشود لیکن در تشیع به شکل پررنگتر و با همه جزئیات، خصوصیات ویژگیها ایده منجی وجود دارد.
عضو هیئت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق عنوان کرد: بسیاری از ایدهها خیرخواهانه در عالم هستند مانند خیریهها که برگرفته از مکاتب آسمانی و آموزههای انبیای الهی است. در روایت داریم که انتظار فرج جزء مهمترین و افضل اعمال بوده و از مضامین روایات میتوانیم اینگونه استنباط کنیم که در همه عمر انتظار فرج داشته باشیم و هرگز امید خود را از دست ندهیم و به طور صد در صد از وضع موجود راضی نباشیم.
اثبات وجود حضرت حجت (عج) نیاز به نگاه مهدویت دارد
معاون دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد استان مرکزی هم گفت: اثبات وجود حضرت حجت (عج) نیاز به نگاه مهدویت از زمان حضرت رسول اکرم (ص) دارد و قاطبه مسلمین اعم از اهل سنت و تشیع بر وجود منجی و حضرت حجت(ع) قائل هستند و فقط در برخی از فرق اهل سنت نوع مهدویت متفاوت است و قائل به این هستند که منجی هست که قیام میکند.
حجتالاسلام محمدمهدی کاشانی اضافه کرد: وهابیت دنبال این بوده که فرهنگ انتظار را از بین ببرد؛ اما دلایل زیادی وجود دارد که به اثبات مهدویت منتج میشود ازجمله دلایل دلیل عقلی بوده و برهان فطرت جزء دلایل مهم است. عقل نمیتواند قبول کند که در جامعه حجت و منجی نباشد اکنون دیگر نیازی به شریعت جدید نداریم نیاز به هدایتگر داشته و نیاز به منجی داریم. از دیگر دلایل ادله قرآنی این بوده که وجود امام زمان را اثبات میکند و از دیگر دلایل ادله تاریخی هستند که به بحث طول عمر حضرت اشاره دارند.
باید در بحث مهدویت تشنگی ایجاد کرد
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق نیز تأکید کرد: باید در بحث مهدویت تشنگی ایجاد کرد و باید تشنه عدالت و منجی باشیم در کلاسها دچار تبعیض و بیعدالتی نشویم و عدالت را باید در جامعه نهادینه کنیم. همه انسانها جوینده عدالت هستند و ما هم تشنه عدالت. فقط حضرت مهدی (عج) میتواند عدالت را به طور صد در صد و کامل در جامعه نهادینه و مستقر کند.
محمدرضا شریفی ادامه داد: طبق مضامین روایات ایمان درجاتی دارد که آخرین درجه، درجه قلبی بوده و مرگ و حیات یکی است، توحید نقطه آغازین بوده و حضرت حجت (عج) نقطه آخر است و ابتدا همان آخر و آخر همان ابتدا میتواند باشد.
نحوه اشاعه تفکر مهدوی در جامعه و دانشگاه
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق نیز درباره نحوه اشاعه تفکر مهدوی در جامعه و دانشگاه بیان کرد: باید حلاوت و شیرینی سیره ائمه اطهار (ع) را برای نسل جدید بازگو کرد و اینکه عاشورای حسینی همیشه زنده و پویا و خودجوش بوده به این دلیل است که آنچه در صحرایی کربلا اتفاق افتاد همهاش زیبایی بود و عشقبازی با معبود.
حمیدرضا بهرامی افزود: باید متصل به سیره اهلبیت (ع) باشیم و نمونههای عینی را نسل جدید ببیند تا عاشق حضرت مهدی (عج) شوند و استادان وظیفه دارند که اتصال بین دانشجو و سیره ائمه اطهار (ع) را به شیوههای ممکن و متقاضی ایجاد کرده تا جامعه مهدوی داشته باشیم.
سعید شریعتی عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق هم گفت: راه ایجاد تفکر مهدوی در جامعه اسلامی حرکت به سوی جامعه مهدوی است. باید عقلانیت در تصمیمگیریها و در رفتارها داشته باشیم تا به جامعه مهدوی نزدیک شویم. باید به گونهای رفتار کنیم که مردم احساس عدالت کنند اگر جایی تبعیض و ناعدالتی شده باید احساس مردم را اقناع کرد وگرنه هزاران جلسه نمیتواند حلاوت جامعه مهدوی را به ما بچشاند.
انتهای پیام/