دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 ارديبهشت 1395 - 13:32

فروش اقساطی مسکن در نیمه راه ماند

آن طور که مدیر طرح و برنامه بانک مسکن می‌گوید هنوز هیچ قرادادی در این بانک برای فروش اقساطی مسکن منعقد نشده اما انبوه‌سازان معتقدند بانک مسکن طرح را تغییر داده است و طرح جدید نمی‌تواند مورد استقبال خریداران باشد.
کد خبر : 83732

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، در آشفته بازار مسکن و اوضاع و احوال ناخوش آن تعداد بسیاری از واحدهای ساخته‌شده مسکن بر روی دست انبوه‌سازان و فعالان بخش ساختمان ماند. از این رو انبوه‌سازان خود طرحی را ارائه کردند تا بتوانند برای تحریک بازار، واحدهای مسکونی خود را به صورت اقساطی به فروش برسانند. طرحی که حالا به گفته عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران در نیمه راه ماند.


ماجرا از این قرار است که انبوه‌سازان برای فروش اقساطی خود به یک کارگزاری نیاز داشتند تا عاملیت این امر را بر عهده گرفته و در واقع واسطه‌ای میان انبوه‌ساز و فروشنده با خریدار باشد. اما پس از چندین ماه مذاکره با بانک‌های مختلف هنوز کارگزاری برای این طرح انتخاب نشده است.


هیچ قراردادی در بانک مسکن منعقد نشده است


به گفته مدیر طرح و برنامه بانک مسکن، با وجود ابلاغ تضمین پرداخت اقساط واحدهای مسکن انبوه سازان به شعب بانک مسکن، تاکنون هیچ قراردادی در شعب این بانک منعقد نشده است.


محمدحسن مرادی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه طرح فروش اقساطی واحدهای مسکن انبوه سازان از ابتدای اردیبهشت ماه به تمام شعب بانک مسکن مراکز استان ها و هفت شعبه منتخب در تهران ابلاغ شده است، اظهار کرد: بانک مسکن آمادگی کامل اجرایی کردن این طرح را دارد. بر اساس این طرح بانک مسکن تا یک میلیارد و 500 میلیون ریال( 150 میلیون تومان) پرداخت اقساط واحدهای مسکن انبوه سازان را توسط خریداران تضمین می کند.


بانک مسکن طرح انبوه‌سازان را تغییر داد


در همین باره عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه نرخ کارمزد مورد درخواست بانک مسکن با نرخ معمول کارگزاری‌ها تناسب نداشت، گفت: انبوه‌سازان ‌در فروش اقساطی مسکن باید کارگزاری را برای عاملیت را انتخاب می‌کردند تا هم مورد اطمینان طرفین معامله بود و هم تخصص لازم در این زمینه را داشت.


ایرج رهبر افزود: ما اعتقاد داشتیم که بانک مسکن علاوه بر برخورداری از این حس اعتماد، تجربه کافی را نیز در زمینه‌های رهن و تسهیلات بانکی را دارد اما متاسفانه پس از چندین ماه پیگیری انبوه‌سازان برای عاملیت این بانک در فروش اقساطی مسکن، نرخ کارمزد 6 درصد اعلام شد.


وی تصریح کرد: نرخ معمول کارگزاری‌ها 2 درصد است و بر همین اساس نرخ اعلامی از سوی بانک مسکن برای فروش اقساطی مسکن به هیچ عنوان تناسب نداشته و منطقی نبود. این در حالی است که انبوه‌سازان در فروش اقساطی مسکن نه منابع اعتباری و نه تضمینی را از بانک درخواست کرده بودند در حالی که در کارگزاری‌ها باید تضمین صورت گیرد.


رهبر تاکید کرد: بانک مسکن می‌توانست با نرخ کارمزد حتی کم‌تر از 2 درصد ملک را در رهن خود قرار دهد و سپس با مبلغ کم‌تر از ارزش ملک عاملیت خود را داشته باشد. در واقع بانک مسکن در این بین تنها واسطه‌ای برای پرداخت به موقع اقساط از سوی خریدار بود.


این عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران ادامه داد: اعلام کردیم که بانک مسکن برای الباقی مبلغ غیرنقدی وجه واحد مسکونی که خریدار باید آن را به صورت اقساطی بازپرداخت کند، سودی معادل نرخ تورم با کامزد 2 درصد در نظر بگیرد اما با محاسبات بانک مسکن سود و کارمزد اقساط به 18 تا 20 درصد می‌رسید.


خریدار تمایلی به دریافت تسهیلات با سود 22 درصد ندارد


وی عنوان کرد: این نرخ سود و کارمزد به هیچ عنوان مورد استقبال خریداران قرار نمی‌گیرد و در واقع این تسهیلات مشابه انواع تسهیلات خرید مسکن از بانک مسکن خواهد بود. به عبارت دیگر طرح معرفی شده این بانک برای فروش اقساطی مسکن به انبوه‌سازان همان تسهیلات 135 میلیون تومانی با کارمزد 22 درصد است.


رهبر تاکید کرد: اکنون تمامی بانک‌ها به دنبال ارایه تسهیلات با نرخ سود 22 درصد به متقاضیان هستند اما واقعیت این است که کسی زیر بار چنین تسهیلاتی با این نرخ سود نمی‌رود.


عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: ما تضمینی در این طرح از بانک مسکن نمی‌خواهیم و بانک تنها در صورت پرداخت نشدن اقساط ضوابط حقوقی و قانونی را پیاده‌سازی کند.


وی بیان کرد: طرح اولیه انبوه‌سازان سقفی برای بازپرداخت اقساط نداشت اما اکنون بانک مسکن بازپرداخت تا سقف 150 میلیون تومان با نرخ سود 22 درصد را تضمین می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته