دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 اسفند 1401 - 08:49
هشدار:

خواب کم شما را در معرض عفونت قرار می‌دهد

خواب کم شما را در معرض عفونت قرار می‌دهد
نتایج به دست آمده از یک مطالعه نشان می‌دهد خوابیدن کمتر از شش ساعت در شب می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را بیش از یک چهارم افزایش دهد.
کد خبر : 836959

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، نتایج بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد، خوابیدن کمتر از شش ساعت در شب می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را بیش از یک چهارم افزایش دهد.

محققان دانشگاه برگن نروژ داده‌های این مطالعه را اخیرا منتشر کردند و طی مدت زمان پژوهش، یک هزار و ۸۴۸ نفر را تحت بررسی و آن‌ها را برای بررسی میزان ساعت خواب‌شان تحت پرسش و پاسخ قرار دادند. 

بسیاری از مطالعات قبلی به ارتباط بین خواب و عفونت در نمونه‌ای از جمعیت عمومی پرداخته‌اند و محققان قصد دارند این ارتباط را در میان بیماران در مراقبت‌های اولیه ارزیابی کنند که شیوع مشکلات خواب بسیار بیشتر است.

در این تحقیق از بیماران خواسته شد کیفیت خواب خود را از نظر مدت زمان خواب، احساس خواب خوب و ترجیح زمان خواب بررسی کنند و گزارش دهند که آیا در سه ماه گذشته عفونت داشته و یا از آنتی‌بیوتیک استفاده کرده‌اند یا خیر.

نتایج تحقیقات نشان داد افرادی که کمتر از ۶ ساعت یا بیش از ۹ ساعت می‌خوابند، به ترتیب ۲۷ و ۴۴ درصد بیشتر در معرض ابتلا به عفونت بودند.

این مطالعه ممکن است برای ارائه بسیاری از روند‌های واضح بین کمبود خواب و عفونت‌های خاص بسیار کوچک باشد، اما نتایج نشان می‌دهد افرادی که کمتر از شش ساعت می‌خوابند، ۹۲ درصد بیشتر احتمال دارد که دچار علائم عفونت معده و استفراغ یا اسهال شوند.

در همین حال، افرادی که بی خوابی داشتند، ۴۱ درصد بیشتر احتمال داشت دچار عفونت مجرای ادراری شوند.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد خواب کم باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن کمتر بتواند با عفونت مقابله کند، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. مطالعات قبلی نشان داده افرادی که به ویروس سرماخوردگی آلوده شده‌اند، در صورت محرومیت از خواب، احتمال بیشتری دارد که دچار سرماخوردگی شدید شوند، به این دلیل که بدن نتوانسته با ویروس مبارزه کند.

اینگوبرگ فرثن، سرپرست این مطالعه از دانشگاه برگن در نروژ گفت: خواب نه تنها برای حفظ سلامتی افراد، بلکه برای ادامه جریان سلامتی بدن و متوقف نشدن آن به منظور توانایی برای مبارزه با عفونت‌ها مهم است؛ داده‌های این پژوهش افزایش آگاهی از اهمیت خواب در عموم مردم و در میان پزشکان را پررنگ می‌کند.

این مطالعه که در مجله Frontiers in Psychiatry منتشر شد، نشان داد که تقریباً ۵۴ درصد از افرادی که در جراحی‌های پزشکان مورد بررسی قرار گرفتند، در سه ماه گذشته دچار عفونت شده و کسانی که کمتر از شش ساعت می‌خوابیدند، ۵۷ درصد بیشتر در همین بازه زمانی آنتی‌بیوتیک دریافت کرده‌اند.

محققان می‌گویند خوابیدن به مقدار توصیه شده می‌تواند خطر بروز و ابتلا به عفونت‌ها را کاهش دهد. با این حال، احتمال ابتلا به عفونت در افرادی که بیش از ۹ ساعت خوابیده بودند، ۴۴ درصد بیشتر از افرادی بود که هفت تا هشت ساعت در شب می‌خوابیدند. خواب بیش از حد طولانی ممکن است نشانه‌ای از سلامت ضعیف باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته