دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
روزشمار انقلاب اسلامی؛

آیت‌الله طالقانی: حجاب اسلامی نص صریح قرآن است

آیت‌الله طالقانی: حجاب اسلامی نص صریح قرآن است
آیت‌الله طالقانی در یک گفت و گوی رادیو تلویزیونی این مطلب را که حجاب بهانه‌ای است تا زنان را از ادارات برانند، مردود اعلام کرد و گفت: حجاب اسلامی یعنی حجاب وقار، حجاب شخصیت، ساخته من و فقیه و این‌ها هم نیست، نص صریح قرآن است
کد خبر : 836737

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری آنا، آیت‌الله طالقانی در یک گفت و گوی رادیو تلویزیونی این مطلب را که حجاب بهانه‌ای است تا زنان را از ادارات برانند، مردود اعلام کرد و گفت: حجاب اسلامی یعنی حجاب وقار، حجاب شخصیت، ساخته من و فقیه و این‌ها هم نیست، نص صریح قرآن است. آیه حجاب برای شخصیت دادن به زنان است، شخصیت انسانی و ملی اش در کشور ما، اگر ما می‌خواهیم سرتا پا مقلد باشیم... ما، اسلام، قرآن و مراجع دینی می‌خواهند زنان ما شخصیت‌شان حفظ بشود. اصل مساله این است که هیچ اجباری هم در کار نیست و مساله چادر هم نیست.

آیت‌الله طالقانی ادامه داد: مسلماً نظر امام هم به مصلحت زنان ما و خواهران و دختران ماست و هم مطابق با موازین و اصول دین مبین اسلام است. هم ایشان و هم ما در این حرکت انقلابی همیشه نسبت به این سهم بزرگی که زنان ما در جریان انقلاب داشته‌اند، قدردانی کرده‌ایم و واقعاً هم سهم بزرگی دارند و در این حرکت تاریخی مثل اوایل مشروطیت در تاریخ ما ضبط و ثبت باید بشود.

** ربانی شیرازی: زنان در انتخاب چادر و یا پوشش اسلامی آزادند

آیت‌الله ربانی شیرازی نماینده امام خمینی در جنوب کشور درباره مساله حجاب زنان گفت: رژیم سابق به بهانه آزادی زنان، فساد را در جامعه ترویج کرد و کوشید تا از زنان به‌عنوان یک وسیله فساد بهره‌کشی کند. خانم‌ها بهتر می‌دانند که به‌جهت دخالت زنان در ادارات و موسسات، از هم گسستگی و آشوب به پا شده بود.

وی افزود: ما به زن از دیدگاه انسانی سازنده می‌نگریم. می‌خواهیم خانم‌ها کنار سایر مرم در کار‌ها دخالت کنند. حجاب پوششی است که باید رعایت بشود، زن‌ها نباید نیمه‌سکسی بیرون بیایند و ظاهری فریبنده داشته باشند. مفهوم حجاب، چادر نیست. لباس آبرومندی که جلب توجه نکند و مو‌های زنان را بپوشاند، کافی است. باید روزنامه‌نگاران توجه داشته باشند، سرو صدا‌هایی که برای مساله حجاب ایجاد شده، جنبه سیاسی دارد. عناصر ضد‌انقلابی دنبال بهانه می‌گردند تا به هر شکل با انقلاب مخالفت کنند. خانم‌ها در انتخاب چادر و یا پوشش اسلامی آزاد هستند.»

** مخالفت حاج سید جوادی با حجاب اجباری

دکتر علی‌اصغر حاج سیدجوادی برادر وزیر کشور که مقاله‌های خود را در روزنامه اطلاعات منتشر می‌کند امروز نیز طی مقاله‌ای در این روزنامه تحت عنوان «نه استالین، نه سلطان، سعید بن‌تیمور» الزام به رعایت حکم الهی حجاب را موجب افزایش نارضایتی‌ها و نیز سرخوردگی از انقلاب دانست و گفت: این دستور که زن‌ها باید حجاب اسلامی بپوشند، به نتیجه‌ای جز افزایش نارضایتی و سرخوردگی از انقلاب از طرف مردم و افزایش دیگری بین مردم و ماموران کمیته‌ها نمی‌رسد.

وی ادامه داد: اگر راه ما به‌سوی عدالت و جمهوری به‌معنای واقعی کلمه است، بنابراین مفاهیم را نباید قربانی ظواهر الفاظ کنیم. وقتی ما می‌گوییم زن‌ها باید حجاب را رعایت کنند، باید متوجه باشیم که این‌گونه دستور‌ها بدون وجود یک ضابطه مشخص، موجی از خشونت و دخالت‌های جاهلانه و خودسرانه به‌وجود می‌آورد.

علی‌اصغر حاج سیدجوادی ادامه داد: اگر منظور از حجاب، اجتناب و پرهیز زن‌ها از افراط در خودآرایی و برهنگی و جلفی است، در این صورت لازمه حضور زن در یک فضای انقلاب اجتماعی، حفظ حرمت و حیثیت خود از طریق مراعات در ایجاد تعادل اساسی در شکل و وضع و حرکت خود است. اما اگر منظور از حجاب، اجبار در پوشیدن چادر و استعمال روسری است، در این صورت به افراد مسئول و یا کسانی که اکنون خود را در شهر‌های ایران مسوول تامین نظم می‌دانند، اجازه می‌دهد که به بهانه این دستور، دست به اعمال خشونت نسبت به زن‌ها بزنند.

این سخنان و نوشته‌های مشابه که این روز‌ها در روزنامه‌های رسمی کشور منتشر می‌شود و عده‌ای نیز با حضور در خیابان‌ها به اجرای احکام الهی، چون حجاب اعتراض می‌کنند در حالی است که انقلاب ملت ایران الهام گرفته از اسلام و آیات قرآن بوده و مردم برای اجرای این احکام به شهادت رسیده و رنج‌ها و سختی‌ها را تحمل کرده اند.

مخالفت با حجاب اسلامی آن هم در روزنامه‌های رسمی کشور زنگ خطری است که چندی پیش رهبر انقلاب اهالی قلم را به آن هشدار داده و از نشریات خواستند از انتشار محتوای غیراسلامی پرهیز کنند.

** مهندس بازرگان: رفراندوم به شکل آری یا نه برگزار می‌شود

مهندس بازرگان نخست وزیر امروز دستور انجام برنامه رفراندوم را مبنی بر تعیین شکل نظام آینده که در جلسه مورخه ۱ اسفند شورای انقلاب به تصویب رسیده است را به وزیر کشور صادر کرد.

در متن دستور بازرگان خطاب به حاج سید جوادی آمده است: براساس فرمان رهبر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی مبنی بر انجام رفراندوم و استفسار از آحاد ملت رزمنده در تعیین شکل حکومت ایران مقرر فرمائید طبق طرح برنامه رفراندوم نسبت به انجام آن در تاریخ دهم فروردین ماه ۱۳۵۸ اقدام شود.

شکل رفراندوم که در تاریخ ۳۰ بهمن به تصویب هیات وزیران رسیده است مبنی بر یک سوال با دو امکان جواب آری یا نه است.

سوال به این ترتیب است که آیا با تغییر رژیم سابق به جمهوری اسلامی که قانون اساسی آن از تصویب ملت خواهد گذشت موافقید یا نه

** پرویز نیکخواه نویسنده مقاله علیه امام خمینی

معاون سابق سازمان رادیو تلویزیون ایران که هم اکنون در زندان قصر در بازداشت به سر می‌برد  و محاکمه وی در دادگاه انقلابی اسلامی ایران ادامه دارد، در گفت و گویی با خبرنگاران، اسرار تازه‌ای از مسایل مطبوعاتی و سانسور در رژیم گذشته را فاش کرد.

محمود جعفریان گفت: مقاله احمد رشیدی مطلق به‌دستور شاه و با تایید او به‌وسیله هویدا به روزنامه داده شده بود.

جعفریان در مقابل این پرسش که چه کسی مقاله علیه امام خمینی را با نام مستعار «احمد رشیدی مطلق» نوشت و روزنامه اطلاعات را مجبور به چاپ آن کرد، پاسخ داد: من به هیچ‌وجه از جریان آن نامه اطلاعی نداشتم، ولی وقتی مقاله را در روزنامه خواندم، کنجکاو شدم ببینم چه کسی نویسنده آن است، زیرا می‌دانستم، احمد رشیدی مطلق فقط یک نام مستعار می‌تواند باشد. دست به تحقیق زدم، تحقیقات نشان داد که نویسنده مقاله، پرویز نیکخواه، مدیر گروه تحقیق و دفتر مرکزی اخبار رادیو تلویزیون است. نیکخواه به‌دستور شاه، مقاله را نوشت و در اختیار هویدا که وزیر دربار بود، گذاشت.

وی گفت: هویدا نیز نامه را با مارک سرکاغذ دربار، پس از تایید شاه، به یکی از خبرنگاران روزنامه اطلاعات سپرد. البته روزنامه اطلاعات برای آن که مقاله را چاپ نکند، مقاومت زیادی از خود نشان داد. اما هویدا و ماموران سانسور عاقبت روزنامه را مجبور به چاپ مقاله کردند.

**۴۰۰ زندانی سیاسی ایران ناپدید شده‌اند

جمعیت حقوقدانان ایران و جمعیت دفاع از آزادی و حقوق بشر اعلام کرد:  طی ۱۰ سال گذشته از ساواک و زندان‌ها اطلاعاتی بدست آمده که نشان می‌دهد ۴۰۰ زندانی سیاسی ایران ناپدید شده اند.

ساواک در این مدت همواره می‌گفت: زندانیان سیاسی مفقودالاثر همگی کسانی هستند که یا در زندان‌ها خودکشی کرده اند و یا در جریان درگیری‌ها کشته شده اند.

** اعزام مبلغین مذهبی به شهر‌ها و روستا‌ها

برای تشریح اهداف انقلاب اسلامی اعزام مبلغین مذهبی به شهر‌ها و روستا‌ها آغاز شد.

به دستور رهبر انقلاب اعزام مبلغین مذهبی  برای تشریح هدف‌های اسلامی به شهر‌ها و روستا‌ها از چند روز پیش آغاز شده است و هر روزگروهی از روحانیون برای این هدف به کمیته مرکزی امام در قم مراجعه و ثبت نام می‌کنند.

امام خمینی چند روز پیش در جمع علما و روحانیون از آنان خواسته بود برای معرفی اسلام و حکومت اسلامی به شهر‌ها و روستا‌ها بروند.

** خلق عرب به دنبال خودمختاری

به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی در گوشه کنار کشور زمزمه‌های تجزیه طلبی و خودمختاری بلند شده است، از سیستان و بلوچستان گرفته تا کردستان و امروز خلق عرب. اگر چه در اعلامیه‌های رسمی و سخنرانی‌ها سخنی از تجزیه طلبی به میان نمی‌آید، ولی آن چه که روشن است عده‌ای به دنبال جدا شدن مرزنشینان ایران از کشور هستند.

امروز خواست‌های خلق عرب ایران اعلام شد. شیخ محمد طاهرآل شبیرخاقانی خواستار عملی شدن خواست‌های عرب زبانان ایران شد. تشکیل مجلس عربی در خوزستان برای  تصویب قوانین محلی، هزینه درآمد‌های نفت برای آبادانی خوزستان، انتخاب نمایندگان عرب در مجلس شورای ملی، داشتن اولویت در اشغال پست‌های دولتی و خصوصی و... از خواست‌های خلق عرب اعلام شده است.

** غرب جلوی انقلاب‌های شبیه ایران را می‌گیرد

جرج بال معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا گفت: آمریکا و متحدانش باید برای حصول اطمینان از عرصه نفت پاسداری خاورمیانه را بر عهده بگیرند.

وی ادامه داد: بلوک غرب باید برای پرکردن خلاء دفاعی که بر اثر سقوط شاه سابق ایران بوجود آمده اقدم کنند.

جرج بال گفت: غرب و متحدانش بایستی برای جلوگیری از وقوع اتفاقاتی نظیر آنچه که در ایران رخ داد بایستی قاطعانه وارد عمل شود.

جرج بال با احساس نگرانی از وضعیت عربستان سعودی گفت: حکام این کشور برای این که به سرنوشت شاه ایران مبتلا نشوند بایستی به اقدامات اصلاحی دست بزنند.

** پیشنهاد بازخرید جت‌های اف - ۱۴ از ایران

به گزارش آسوشیتدپرس از واشنگتن، وزیر دریاداری آمریکا اعلام کرد دولت ایران به‌طور غیر‌رسمی به آمریکا اطلاع داده است که می‌خواهد عملیات مربوط به ساختن چهار کشتی جنگی برای ایران متوقف شود. قبلاً ایران از آمریکا خواسته بود که عملیات ساختن دو فروند از این کشتی‌ها را متوقف سازد.

میلتون یانگ، سناتور داکوتای شمالی تاکید کرده است که آمریکا باید به ایران پیشنهاد کند که هواپیما‌های اف - ۱۴ آمریکایی را که شاه ایران خریداری کرده است، مسترد کند، مقام‌های دولتی آمریکا هراس دارند که مبادا اطلاعاتی مربوط به جزئیات فنی و بسیار سری این هواپیما‌ها به‌دست شوروی افتد.

سناتور یانگ گفت: من فکر می‌کنم باید باز‌خرید این هواپیما‌ها را به ایران پیشنهاد کنیم.

 وزیر دریاداری آمریکا گفت که آمریکا در این مورد هنوز تماسی با دولت جدید ایران نگرفته است. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته