دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
روز شمار انقلاب اسلامی؛

کنایه امام به گروهک‌های مسلح

کنایه امام به گروهک‌های مسلح
حضرت امام در سخنرانی مهم خود با اشاره به حوادث چند روز گذشته نسبت به دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی فرمودند: مثلاً اگر احمد را بگیرند بکُشند هم من حرفی نمی‎زنم.
کد خبر : 842346

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، حضرت امام در سخنرانی مهم خود با اشاره به حوادث چند روز گذشته نسبت به دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی فرمودند: مثلاً اگر احمد را بگیرند بکُشند هم من حرفی نمی‎زنم.

۲۹ فروردین ۱۳۵۸ رخداد‌های گوناگونی در کشور رخ داد که مهمترین آن‌ها دیدار حضرت امام خمینی با آیت الله طالقانی  در قم بود. این دیدار تلاش بدخواهان انقلاب اسلامی را که در پی اختلاف بین رهبران انقلاب بودند را ناکام گذاشت. رهبر انقلاب در سخنرانی خود با اشاره به حوادث چند روز گذشته فرمودند چگونه کسانی که به خدا اعتقاد ندارند در حمایت از کسی در خیابان‌ها راهپیمایی می‌کنند که روحانی است و به اسلام تعبد دارد؟!.

** کمیته‌ها باید باشند

رهبر انقلاب امروز در دیدار با فرماندهان و مسئولان کمیته‌های ۱۴ گانه انقلاب و در شرایطی که در روز‌های اخیر حملات شدیدی به این کمیته‌ها می‌شود با تائید فعالیت کمیته‌های انقلاب فرمودند: «همه می‎دانند آن وقتی که این نابسامانی‌ها پیدا شد، از قوای انتظامی هم خبری نبود، و پاسدار‌ها این کار را کردند و جلو همۀ این مفاسد را تا آن حدودی که امکان داشت [گرفتند]در همۀ بلاد کمیته ها و پاسداران انقلاب این کار‌های مفید را انجام دادند.»

امام خمینی ادامه دادند: «البته حالا هم قوای انتظامیه تا یک حدودی تشکل پیدا کرده است لکن کنار آن باید این پاسداران و کمیته‌‌ها باشند تا آن روزی که قدرت نظامی یکجوری باشد که خلع سلاح تمام مفسدین را و گروه‌هایی که دارند اخلال می‌کنند بکنند.»

** کسانی که خدا را قبول ندارند در حمایت از آیت الله طالقانی تظاهرات می‌کنند

رهبر انقلاب در ادامه با اشاره به حوادث چند روز گذشته که به دلیل دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی پیش آمده است فرمودند: «این مردمی که در مسئلۀ آقای طالقانی ـ که مورد احترام همۀ ما هست ـ این مردمی که جلو افتادند و این تظاهرات را کردند، این‌ها برای خاطر آقای طالقانی این کار را کردند؟! یعنی این‌ها علاقه دارند به آقای طالقانی؟! آن کسی که خدا را قبول ندارد، با آقای طالقانی که خدا را قبول دارد و ـ عرض می‎کنم که ـ شخص روحانی است و متعبد به اسلام است، برای او این کار‌ها را کردند؟! یا برای اینکه نگذارند یک محیط سالم باشد؟!»

** اگر احمد ما را بگیرند و بکشند حرفی نمی‌زنم

امام خمینی در ادامه سخنرانی بسیار مهم خود با اشاره به این نکته که در زمان شاه رژیم پیش از ماه‌های رمضان و محرم با جریان سازی‌ها اذهان عمومی را از جنایات رژیم به یک سری مسائل جزئی و بی اهمیت سوق می‌داد به موضوع شریعتی و کتاب شهید جاوید اشاره کرده و ادامه دادند: «الآن هم مشغولند. الآن هم آن‌هایی که می‎خواهند نگذارند که این مسائل ایران روی مصالح مسلمین [درست]بشود، حالا هم این مسائل هست. وقتی این هم سرد شد، یک مسئلۀ دیگر! حالا شما خواهید دید بعد از اینکه مثلاً این غائلۀ اخیر از بین رفت و حل شد ـ و چنانچه حل است و خود آقای طالقانی هم الآن در قم هستند و با ما ملاقات کردند و خود ایشان هم ناراحت از این مسائل شدند که یک همچو حرف‌هایی درست کردند ـ بعد از اینکه این غائله [تمام]شد، یک غائله ای درست می‎ کنند. حالا یا خودشان می‎فرستند ـ مثلاً فرض کنید که ـ یک کسی را می‌گیرند، مثلاً احمد ما را می‎گیرند ـ ولو اینکه اگر احمد را بگیرند بکُشند هم من حرفی نمی‎زنم، اما می‎خواهند این‌ها [غائله]درست بکنند ـ یا مثلاً... از یکی از علمای ایران، پسرش را می‎گیرند یک کاری سرش می آورند، این یک غائله پیدا می ‎شود. تا این شد، خودشان شروع می‌کنند قبل از اینکه صاحبکار مشغول بشود و اظهار تأثر بکند، آقایان [اظهار]تأثر می‎کنند، «وامصیبت» آقایان می‎گویند! خود صاحبکار هیچ حرفی نمی‎زند، اما آقایان سینه می‎زنند!»

** پیام مهم آیت الله طالقانی در مورد حوادث جاری

آیت الله طالقانی مقارن ظهر امروز به مناسبت حوادث اخیر کشور که به دلیل دستگیری دو تن از فرزندان ایشان به وجود آمده بود پیام مهمی صادر کردند.

در بخشی از پیام آیت الله طالقانی آمده است: با یاری خداوند در همین روز‌ها میان شما عزیزان خواهم بود و لذا تقاضا دارم از تظاهرات و راهپیمایی در این روز و پس از آن خودداری کنید.

آیت الله طالقانی از دانش آموزان و دانشجویان خواستند به کلاس‌های درس بروند و مواظب باشند تا در صف فشرده و هماهنگ ملت اسلام و مردم ایران فرصت طلبان و مفسده جویان رخنه نکرده و انقلاب اصیل و عالی ما را به راستگرایی و چپ گرایی افراطی نکشانند.

آیت الله طالقانی نوید دادند پس از بررسی حوادث جاری و دسائس دسیسه گران در حضور امام خمینی آنچه میباید با مردم در میان خواهند گذاشت.

گفتنی است آیت الله طالقانی امروز با حضور در قم با امام خمینی دیدار و گفتگو کرده اند.

** اعلامیه شورای انقلاب درباره آیت الله طالقانی

شورای انقلاب اسلامی برای نخستین بار اعلامیه داد و طی آن پس از اشاره به دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی بر ضرورت حضور مجدد ایشان در تهران تاکید کرد.

در این بیانیه با اشاره به تحریکات گسترده گروه‌های چپ آمده است: گروه‌هایی که اقدامات خودسرانه شان موضوع اعتراض آیت الله بود همین موضوع را بهانه تحریکات بازهم بیشتر قرار داده اند و بر هیچ کس پوشیده نیست که این گروه‌ها از لحظه استقرار دولت اسلامی هیچ فرصتی را برای تحریک از دست نداده اند و قصدی جز نفاق افکنی و تضعیف رهبری انقلاب اسلامی ندارند.

در ادامه این بیانیه شورای انقلاب هشدار داد: ملت بدانند که شورای انقلاب نه در برابر خودسری‌ها بی تفاوت می‌ماند و نه اجازه می‌دهد که عوامل تحریک و توطئه با سرنوشت کشور بازی کنند و مقدمات بازگشت رژیمی از نوع رژیم گذشته را فراهم سازند.   امروز همچنین سازمان مجاهدین خلق با انتشار بیانیه تندی به نهاد‌های انقلاب حمله کرد.

در این بیانیه مجاهدین خلق از این که نهاد‌های انقلابی آنان را به ایجاد تفرقه در شرایط حساس کشور متهم کرده اند به شدت انتقاد شده است.

** اعدام ۶ عامل کشتار ۱۷ شهریور 

امروز ۶ عامل کشتار ۱۷ شهریور سال گذشته اعدام شدند.

دادگاه شعبه چهارم انقلاب عصر دیروز کار رسیدگی به پرونده ۶ تن از عوامل ۱۷ شهریور (جمعه سیاه) را آغاز کرد و پس از ۷ ساعت تحقیق و شور، سرانجام هر ۶ تن را به عنوان محارب و مفسد فی‌الارض مجرم شناخت و آنان را به اعدام محکوم کرد، حکم اعدام بامداد امروز در محوطه زندان قصر اجرا شد.

در کیفرخواست دادگاه انقلاب اسلامی علیه سرهنگ پرویز شمیرانی، ستوان عبدالله حاج عباس، ستوان مصطفی رخشان، گروهبان حجت‌الله اشرفی، گروهبان رضا موسیوند و سرباز نعمت‌الله مرادی متهم شده بودند که «از عوامل اصلی و فعال جنایت و خونریزی روز ۱۷ شهریور ماه ۱۳۵۷ در خیابان سمنگان بوده  و دستشان به خون ملت مسلمان و بی‌گناه آلوده است.

با قرائت کیفرخواست عمومی، متن کیفرخواست هر یک از متهمان به صورت جداگانه خوانده شد و آنان در زمانی که در اختیار داشتند به دفاع از خود پرداختند.

در جریان این دادگاه سرهنگ شمیرانی پس از قرائت متن کیفرخواست دادگاه در دفاعیات خود منکر هرگونه تیراندازی به سوی مردم شد و ادعا کرد در کشتار ۱۷ شهریور شرکت نکرده است. اما دادگاه انقلاب اسلامی، با توجه به شواهد موجود در پرونده و گزارش شهود سرهنگ شمیرانی را به عنوان محارب و مفسد فی‌الارض مجرم شناخت.

متهمین در دفاعیات خود سعی می‌کردند خود را از اتهامات وارده مبرا کنند به طوری‌که هر کدام جملات مفصلی در مورد محسنات اخلاقی خود و وضع زندگی خود می‌گفتند که از طرف رییس دادگاه اعلام می‌شد که از جریان دفاعیات خود خارج نشوند.

به دنبال برگزاری جلسه دادگاه و صدور احکام اعدام برای متهمان، صبح امروز رادیو با پخش اطلاعیه‌ای خبر تیرباران این ۶ نفر را اعلام کرد.

افراد گارد جاویدان به علت محاربه با خدا، رسول خدا، مردم ایران، نایب امام زمان و فساد در ارض و شرکت مستقیم در قتل و کشتار مردم در روز ۱۷ شهریور (جمعه سیاه) و روز‌های استقرار حکومت نظامی به موجب حکم دادگاه انقلاب اسلامی محکوم به اعدام شدند و حکم صادره در ساعت ۲ و ۵۰ دقیقه سحرگاه امروز به مورد اجرا گذاشته شد.

** سنجابی دلایل استعفای خود را تشر یح کرد

کریم سنجابی در مصاحبه‌ای مطبوعاتی که با حضور گروه‌های مختلف مردم در مقر جبهه ملی ایران واقع در خیابان سی‌متری، روبروی ستاد ژاندارمری برگزار شد، علل استعفای خود را به اطلاع همگان رساند.

سنجابی در این سخنان با بیان این‌که دولت باید قدرت اجرایی داشته باشد، از مختل شدن کار مملکت به دلیل وجود "مراکز مختلف تصمیم‌گیری" انتقاد کرد.

سنجابی گفت: استعفای اینجانب نباید بعنوان عکس‌العمل در مقابل دولت تلقی گردد. این استعفا عکس‌العملی است در مقابل پیدایش و رشد مراکز متعدد و بی‌مسئولیت قدرت که امیدوارم پی‌آمد آن منجر به پیدایش و رشد یک حکومت با اعمال حاکمیت مطلق ناشی از اراده مردم باشد.

وی افزود: نظر به اینکه ادامه این وضع ما را با خطرات بزرگی مواجه می‌ساخت و نظر به اینکه پراکنده بودن مواضع تصمیم‌گیری و اعمال قدرت‌های فردی و دسته‌جمعی با مسئولیت مشترک وزرا در اداره مملکت سازگار نیست و با توجه به اعتقاد اساسی اینجانب که در سراسر عمر خود برای حفظ اصول و موازین عالی قانونی و انسانی کوشیده‌ام و با توجه به این‌که اداره مملکت به نحو مطلوب و عاری از دخالت‌های مزاحم عناصر غیرمسئول صورت نمی‌گیرد برای اعمال هشدار نسبت به خطرات احتمالی ناگزیر استعفا کردم و مقتضی ندیدم که با ادامه عضویت در هیئت دولت بدون آنکه موفق به هیچ‌گونه تغییر اساسی در نظام کنونی گردم صرفا در اختیار یک سازمان اداری و برای انجام امور عادی کارمندی قرار گیرم.

سنجابی در مورد سفارت ایران در واشنگتن گفت: در این سفارت بعضی افراد که خودشان را به آیت الله خمینی وابسته می‌دانند با یک سری اعمال بی رویه کار‌هایی کرده اند که در شان سفارت ایران نبوده است و در واقع این‌ها مشکلاتی برای وزارت خارجه بوجود آورده بودند؛ که من در انجام وظایف خود با آن‌ها روبرو شدم.

هنگامی که خبرنگاری از دکتر سنجابی پرسید: آقای دکتر استعفای شما در رابطه با دخالت‌های شهریار روحانی داماد آقای دکتر یزدی در امور سفارت ایران در آمریکا نیست؟ وی پاسخ داد: البته این آقای روحانی فردی هستند که در سفارت واشنگتن و کنسولگری‌ها بعضی اعمال کردند که به‌هیچ‌وجه با انضباط و با صلاحیت قانونی منطبق نیست. خبرنگار پرسید: آیا آقای شهریار روحانی سمتی دارد؟ دکتر سنجابی گفت: نخیر ندارد. [۱]گفتنی است سه روز پیش دکتر کریم سنجابی، رهبر جبهه ملی ایران بعد از ۵۵ روز از سمت وزارت امور خارجه دولت موقت استعفا کرد.

یک روز پس از استعفای دکتر سنجابی، داریوش فروهر وزیر کار و امور اجتماعی و سخنگوی جبهه ملی استعفای دکتر کریم سنجابی را «تعجب‌انگیز» خواند. فروهر گفت: من از خبر استعفای دکتر سنجابی بی‌اندازه تعجب کردم بخصوص که هیچ‌گونه رایزنی با همراهان سیاسی خود از جمله شورای مرکزی جبهه ملی ایران نکرده بودند. به نظر من با پیروزی انقلاب ملت ایران و تصمیم قاطع مردم به استقرار جمهوری اسلامی اکنون زمان آن رسیده که هر ایرانی با همه نیرو در دوران سازندگی انقلاب شرکت کند.

فروهر همچنین درباره شایعه استعفای خود گفت: این شایعه درست نیست. من در کنار مهندس بازرگان که از نزدیک می‌بینم شبانه‌روز برای رفع دشواری‌هایی که آینده ایران را تهدید می‌کند در تلاش است، خواهم ایستاد.

در همین حال، سنجابی پس از انتشار خبر استعفایش در تشریح دلایل این اقدام به کیهان گفت: استعفای من به هیچ‌وجه متوجه آقای بازرگان نیست، بلکه ناشی از بی‌نظمی‌ها و بی‌تربیتی‌هایی است که در مملکت مشاهده می‌شود، ناشی از حکومت‌هایی است که در حکومت بوجود آمده و نگرانی ایجاد کرده است. مسائلی که پیشرفت کار‌ها را غیرممکن کرده و از جریان طبیعی خارج ساخته است.

** رژه ارتش در خیابان‌های تهران

امروز به مناسبت روز ارتش واحد‌های نظامی و انتظامی با تجهیزات کامل در خیابان‌های تهران رژه رفتند و در طول مسیر با استقبال مردم روبرو شدند.

واحد‌های ارتشی و انتظامی که همراه دسته‌های موزیک به راه افتاده بودند بوسیله مردم گلباران شدند و در بسیاری از نقاط شهر زنان و مردان حلقه‌های گل به گردن سربازان، درجه داران و افسران انداختند. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته