دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 اسفند 1401 - 08:24
عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با آنا:

تغییر سرفصل دروس برای افزایش مهارت دانشجویان کافی نیست

تغییر سرفصل دروس برای افزایش مهارت دانشجویان کافی نیست
عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر گفت: تغییر سرفصل دروس تنها عامل افزایش مهارت دانشجویان نیست و آن‌ها باید در صنایع هم برای شناسایی نیاز‌های کشور فعالیت کنند.
کد خبر : 835684

جمشید موسوی رئیس دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا گفت: آمار مهاجرت فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی بالاست که بخشی از آن ناشی از مشکلات و اقتضائات فضای کل کشور است. 

وی با بیان اینکه افزایش آمار مهاجرت تنها مختص به فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی نیست، بلکه متخصصان سایر رشته‌های دیگر هم ممکن است به فکر رفتن از ایران باشند، تاکید کرد: وضعیت اقتصادی و دیگر شرایط اجتماعی و فرهنگی کشور انگیزه متخصصان ایرانی را برای مهاجرت به علت احتمال بالا رفتن بیکاری در آینده‌ای نزدیک افزایش داده است. 

** تحریم‌ها میزان ساخت و ساز مهندسان را کاهش داده است

موسوی ادامه داد: در زمینه کاهش شغل در رشته‌های مهندسی به خصوص مهندسی عمران نمی‌توان با قطعیت از کم شدن کار‌ها صحبت کرد، ولی شغل‌های موجود در مقایسه با فارغ التحصیلان به نسبت گذشته بیشتر شده است، اما میزان ساخت و ساز در حیطه‌های مهندسی به خصوص عمران به علت شرایط اقتصادی و تحریم کشور با محدودیت‌هایی مواجه شده و همین عامل باعث شده تا فارغ التحصیلان رشته مهندسی در پیدا کردن کار با مشکل مواجه شوند و همچنین شاید همانند سایر شغل‌های دیگر میزان درآمد و دستمزد آن‌ها مکفی نباشد. 

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: نحوه نظام آموزشی کشور و آموزش به فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی از عوامل دیگر بیکاری فارغ التحصیلان است، البته در برخی موارد پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته ایم و داریم، ولی دانشگاه در بعضی موارد به دانشجویان مقتضیاتی که باید همراه با تغییرات خواسته‌ها و انتظار صنعت از فارغ التحصیلان باشد توجه نکرده است؛ بنابراین میزان مهارتی که بخش صنعت از دانش آموختگان مهندسی انتظار دارد در برخی فضا‌ها با کمبود و کاستی مواجه است. 

موسوی گفت: دانشگاه و مجموعه نظام کشور برای ارتقای مهارت دانشجویان گام‌های موثری برداشته، اما هنوز کافی نیست. برای مثال دانشگاه امیر کبیر در ۲ یا ۳ سال گذشته برنامه مهارت افزایی خاصی با عنوان کواپ یا همکاری مشترک بین دانشگاه و صنعت با منظور کارآموزی هدفمند ۲ تا ۷ ماهه به همراه حقوق برای دانشجویان تدارک دیده است تا مهارت فارغ التحصیلان افزایش یابد و شناخت آن‌ها از محیط فرهنگی و اجتماعی صنعت بیشتر شود. 

وی ادامه داد: ارتباط بیشتر دانشجو با صنعت و انطباق دانشگاه‌ها با نیاز‌های جامعه باعث می‌شود تا فارغ التحصیلان تمام رشته‌ها به شغل مناسب خود دست یابند. 

** تغییر سرفصل‌های دانشگاهی تنها عامل افزایش مهارت نیست

رئیس دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره لزوم تغییر سرفصل‌های دروس رشته‌های مهندسی گفت: دست یابی به شغل مورد نیاز و افزایش مهارت دانشجویان تنها مختص تغییر سرفصل‌های دانشگاهی نیست، بلکه موارد دیگر از جمله فعالیت دانشجو در صنعت لازم است. اما به غیر از سرفصل‌ها کم و زیاد شدن دروس موضوعیت دارد و بسته‌های آموزشی اختیاری اجباری در چند سال گذشته مهندسان را ملزم می‌کند تا دروسی از دانشگاه‌های دیگر که ارتباطات بین رشته‌ای را نیاز دارند را استفاده کنند. 

موسوی اضافه کرد: آشنایی بیشتر دانشجویان با جو فرهنگی، اجتماعی، فنی و خواسته‌های صنعت تنها مربوط به بازنگری دروس دانشگاهی نیست، بلکه باید فضا برای افزایش آمادگی و استقلال شخصی دانشجویان جهت فعالیت در صنعت فراهم شود تا ارتباط دو سویه دانشگاه و صنعت ایجاد شود و به مرور به عنوان بخش آموزش نهادینه شود تا پس از فارغ التحصیلی مهندسان از صفر وارد فضای کار نشوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته