دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1401 - 13:08
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی:

۴۲۰۰ میلیون بهره‌بردار در بخش کشاورزی کشور فعال هستند

۴۲۰۰ میلیون بهره‌بردار در بخش کشاورزی کشور فعال هستند
شاهپور علایی گفت: ۴۲۰۰ میلیون بهره‌بردار در کشاورزی کشور فعال هستند و میانگین سنی کشاورزی در ایران ۵۲ سال است.
کد خبر : 835249

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از ورامین، نخستین کنفرانس ملی «جایگاه محصولات استراتژیک در امنیت غذایی و کشاورزی پایدار» با قرائت پیام دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، امام جمعه موقت ورامین و مدیر کل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسؤلان، صاحب نظران، متخصصان، شرکت‌های تولیدی، استادان و دانشجویان حوزه کشاورزی و امنیت غذایی در دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک برگزار شد

شاهپور علایی مقدم معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در این مراسم منطقه ورامین را ایستگاه تحقیقاتی طبیعی کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزی این منطقه با توجه به تنوع آن بی نظیر است و حتی می‌تواند همانند الگویی برای سایر نقاط کشور باشد.

وی افزود: کشاورزی به عنوان یکی از مؤلفه‌های زندگی بشری است و ریسک تولید و تجارت آن بسیار بالاست و امنیت غذایی نیز یکی از بستر‌های اصلی آن محسوب می‌شود.

 علایی مقدم با بیان اینکه امروز سلاح و مهمات عیار امنیتی را تضمین نمی‌کند، عنوان کرد: تامین غذای سالم با امنیت بالا برای جوامع، این تعادل را به هم ریخته که فی الواقع غذا تامین کننده زندگی و امنیت جوامع است.

معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی درباره ریسک کشاورزی در ایران گفت: کشاورزی در ایران با توجه به کمبود بارش از ریسک بالایی برخوردار است؛ اما در پنجاه سال گذشته ما دست‌آورد‌های بزرگی داشته ایم و در بیست محصول در دنیا رتبه تک رقمی و پنج محصول رتبه یک را داریم.

وی با قدردانی از همت کشاورزان ایرانی در تولید محصولات کشاورزی اظهار کرد: امروز با توجه با بارندگی کم، حوادث طبیعی و ... در کشور، ۱۲۰ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌شود و با توجه به کثرت جمعیت در کشور می‌توان آن را افزایش داد.

علایی مقدم، کشاورزی را یک امر پیچیده و مبتنی بر طبیعت دانست و بیان کرد: در ایران یک سوم میانگینی که در دنیاست بارش باران رخ می‌دهد که ۸۵ درصد آن نیز تبخیر می‌شود و ۱۵ درصد پوشش وسعت خاک آن را گیاه تشکیل داده است و از این بابت ۸ هزار گونه گیاهی در آن می‌روید. 

وی با اشاره به اینکه سرانه هر ایرانی از امنیت غذایی با توجه به شرایط سخت ۱۵۰۰ گرم است، ادامه داد: در حال حاضر پتانسیل آبی کشور ما ۱۰۳ میلیارد متر مکعب است و راندمان آبی در دنیا برای محصولات کشاورزی دو و نیم کیلوست و ایران ۹۰۰ گرم است و راندمان آبی ۴۰ درصد است و با آسیب شناسی‌های صورت گرفته می‌توان شصت درصد باقیمانده را به چرخه تولید محصولات کشاورزی بازگرداند.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی افزود:۴۲۰۰ میلیون بهره بردار در کشاورز‌ی کشور فعال هستند و میانگین سنی کشاورزی در ایران ۵۲ سال است و اهداف ما در تحقیقات کشاورزی با توجه به سطح سواد، کسانی که کار کشاورزی را انجام می‌دهند، پایین است و فقط هشت درصد فارغ التحصیلان رشته‌های کشاورزی در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

این مقام مسؤل با انتقاد از سیاست‌های بخش کشاورزی در قانون اظهار کرد: متاسفانه زمانی که کشاورز باید سود کاشت محصول خود را دریافت کند او را به گوشه رینگ می‌برند و دلالان با واسطه گری‌های بی رحمانه به سود‌های هنگفت می‌رسند.

علایی مقدم کشف و اجرای یافته‌های تحقیقاتی را یک ضرورت دانست و عنوان کرد: الگوی کشت در ایران مغفول مانده است و اجرای الگوی کشت نیاز به الزامات و جذابیت دارد و دستگاه‌های مختلفی از جمله مجلس برای اجرای آن باید قانون گذاری کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته