تبلیغ و تعلیم در اجرای برنامههای فرهنگی کافی نیست
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از گرگان، حجتالاسلام سیدوحید معتمدی معاون فرهنگی، هنری و تربیتبدنی سازمان سما در حاشیه نخستین روز سفر خود به استان گلستان مدیریت لذت در برنامهریزی فرهنگی که به تربیت بینجامد را اولویت مدارس سما دانست و اظهار کرد: اکنون اجرای برنامههای فرهنگی جنبه تبلیغی و تعلیمی دارد، این دو شرط لازم است؛ اما کافی نیست.
وی با اشاره به اینکه درصد بالایی از هزینههای فرهنگی، صرف امور تبلیغی میشود و جنبه تربیتی ندارد، افزود: تربیت در عمق وجود انسان تأثیر میگذارد و در واقع تربیت، تأثیر باطنی و تجلی ظاهری در انسان است. چهار عامل «محبت، آزادی، استمرار و لذت» اگر به برنامههای فرهنگی اضافه شود جنبه تربیتی پیدا خواهد کرد؛ اگر محبت وجود نداشته باشد، تربیت صورت نمیگیرد. معلم باید ابتدا محبوب و بعد مربی باشد. تربیت لذت محور بوده، کاری که انسان از انجام آن لذت میبرد با دل و جان او انس میگیرد و موجب تربیت میشود.
معاون فرهنگی، هنری و تربیتبدنی سازمان سما گفت: اگر در کلاس اجبار وجود داشته باشد دانشآموزان تربیت نخواهند شد و نتیجه عکس خواهد داد. ساعات بعد از مدرسه و روزهای تعطیل سیکل تربیتی قطع میشود و شکافی که بین مدرسه و خانواده وجود دارد باعث شده، بحث تربیت صرفاً بر عهده مدرسه قرار گیرد.
معتمدی تأکید کرد: برنامههای فرهنگی به گونهای برنامهریزی شود تا دانشآموزان و خانوادهها درگیر سیکل تربیتی در ساعات غیر از مدرسه و روزهای تعطیل باشند. پخش فیلمهای قرآنی، اجرای طرح شبمانی در مدرسه و حضور در دورهمیهای دانشآموزان باعث کشش و محبوبیت خواهد شد؛ زیرا در زمانی که دانشآموزان احساس آزادی کنند و اجباری نباشد انس پیش میآید و تأثیرگذارتر خواهد بود.
به گزارش آنا، حضور در مدارس دخترانه سمای گرگان، برگزاری کارگاه ویژه مدیران مدارس، مربیان پرورشی و تربیتبدنی سمای استان گلستان و بازدید از گلخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان از دیگر برنامههای بازدید روز اول عوامل فرهنگی سازمان در استان گلستان بوده است.
انتهای پیام/