دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1395 - 14:28
مدیرکل دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت :

دیپلمه‌ها بیشتر خودکشی می‌کنند/ افزایش خودکشی‌ در مناظق روستایی

مدیرکل دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت بر لزوم همکاری و ارتباطات بین بخشی میان دستگاه‌ها و سازمان‌ها به منظور کاهش میزان خودکشی در کشور تاکید کرد.
کد خبر : 83458
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، احمد حاجبی در جلسه بررسی پیشگیری از اقدامات پرخطر در رفتارهای اجتماعی با بیان اینکه علت اصلی خودکشی در اغلب موارد به یک اختلال روان‌پزشکی از قبیل افسردگی، اختلال دوقطبی و اختلال شخصیت نسبت داده می‌شود، گفت: عوامل تنش‌زا مثل مشکلات مالی و یا مشکلات پیش آمده در روابط بین فردی نیز نقش مهمی در بروز خودکشی دارد.


مدیر کل دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اقدام به خودکشی در زنان شایع‌تر از مردان است، افزود: با این حال موارد فوت ناشی از خودکشی در مردان بیشتر از زنان بوده است.


وی افزود: در سال‌های اخیر تحلیل آمار بر اساس شرایط شغلی نشان می‌دهد که اقدام به خودکشی از نظر شیوع بالا به پایین به ترتیب در افراد بیکار، خانه‌دار، دانش‌آموز، دانشجو، شغل آزاد، کارگر، کارمند، کشاورز و دامدار بوده است.


حاجبی ۲۰ درصد از کل موارد خودکشی ثبت شده تا سال ۹۱ در کشور را مربوط به مناطق روستایی بیان کرد و افزود: تا سال ۹۱ حدود۸۰ درصد موارد خودکشی در ساکنان مناطق شهری بوده و از سال ۹۱ میزان شیوع خودکشی در مناطق روستایی افزایش یافته و به نسبت ۳۰ به ۷۰ درصد رسیده است.


مدیر کل دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد افزود: در همین سال‌ها از نظر سطح تحصیلات بیشترین موارد اقدام به خودکشی در سطح تحصیلات دیپلم بوده و کمترین موارد اقدام به خودکشی در سطح تحصیلات فوق لیسانس و بالا‌تر بوده است.


حاجبی با اشاره به بالا بودن میزان خودکشی در افراد مجرد جامعه، گفت: طبق یافته‌های به‌دست آمده میانگین موارد اقدام به خودکشی که منجر به فوت شده است حدود ۲. ۹ در صد است.


حاجبی: تا سال ۹۱ حدود۸۰ درصد موارد خودکشی در ساکنان مناطق شهری بوده و از سال ۹۱ میزان شیوع خودکشی در مناطق روستایی افزایش یافته و به نسبت ۳۰ به ۷۰ درصد رسیده است



مدیر کل دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد با اشاره به برنامه کشوری پیشگیری از خودکشی، کاهش میزان بروز اقدام و مرگ ناشی از خودکشی در جمعیت تحت پوشش برنامه را هدف کلی این برنامه بیان کرد.


به گفته حاجبی، بیماران افسرده، بیماران دارای سایر اختلالات روانپزشکی، افراد با تاریخچه خانوادگی خودکشی، افرادی با سابقه قبلی اقدام به خودکشی و افکار خودکشی گروه‌های پرخطر خودکشی هستند.


مدیر کل دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد، ارتقاء سطح آگاهی پرسنل بهداشتی مدیریت، مراقبت و پیگیری رفتارهای خودکشی را یکی از اهداف برنامه کشوری پیشگیری از خودکشی دانست و گفت: ارتقاء سطح آگاهی رابطان بهداشتی در مورد نحوه برخورد با رفتارهای خودکشی، ارتقاء سطح آگاهی مدیران، معلمان و مشاوران مدارس در مورد خودکشی و مدیریت آن، ایجاد نگرش صحیح و ارتقاء سطح آگاهی جامعه و ارتقاء نظام ثبت داده‌های رفتارهای خودکشی از دیگر اهداف این برنامه است.


حاجبی در خصوص نظام ثبت خودکشی در کشور، گفت: تا سال ۸۶ این نظام ثبت وجود نداشت و در حال حاضر در منطقه تنها کشوری که توانسته نظام ثبت خودکشی راه اندازی کند ایران است.

وی همچنین، بر لزوم همکاری و ارتباطات بین بخشی میان دستگاه‌ها و سازمان‌ها به منظور کاهش میزان خودکشی در کشور تاکید کرد و افزود:شایع‌ترین سن خودکشی ۱۵ تا ۲۴ سال و افراد دبیرستانی است و باید آموزش‌های لازم برای کاهش میزان خودکشی در این سن داده شود که نقش وزارت آموزش و پرورش در این راستا تعیین کننده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته