تبیین مشترکات مذاهب شیعه و سنی درباره ظهور امام زمان(عج)
محمد خوشحال معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در لنگرود با توجه به برگزاری دومین جشنواره سراسری امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: وظیفه یک شخص منتظر در زمان غیبت مانند وظیفه انسانی بوده که در زمان حضور امام معصوم علیهالسلام است. هرچند امام عجلالله تعالی فرجهالشریف از نظرها غایب است؛ اما باید در نظر داشت که به همه ما اشراف و آگاهی داشته و بر اعمال و رفتارمان ناظر است.
وی افزود: تمام وظایفی که قرآن کریم، پیامبر اکرم اسلام صلیالله علیه و آله و سلم و ائمه معصومین علیهمالسلام برای یک فردِ مسلمان تعیین و بیان کردهاند در زمان غیبت نیز متوجه ماست، بر این اساس بزرگترین وظیفه شیعیان در زمانِ غیبت، انتظار فرج به منظور دستیابی به ظهور دولت جهانی حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف است.
معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود یادآور شد: انتظار فرج یک شعار نیست؛ بلکه یک فرهنگ است و مجموعهای از تکالیفی است که باید عملی شود تا یک فرد، منتظرِ حقیقی مولایِ خود باشد، در حقیقت یک شخص منتظر در فرهنگ مهدوی با رعایت تقوا و تقویتِ ایمان درونى به ساماندهیِ تفکرِ اسلامى خود میپردازد و با افزایش مطالعه معرفتی و بصیرتی نسبت به امام زمان عجلالله تعالی فرجهالشریف، پیروی کامل از قرآن و فرهنگِ اهل بیت علیهمالسلام، اهتمام در ادای حقوق برادران دینی و دفاع و یاری شیعیان واقعی، آمادهساز محیط برای تشکیل حکومت عدل جهانی است.
خوشحال با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: تمدن نوین اسلامی اینطور تعبیر شده که انقلاب اسلامی اکنون وارد دومین مرحله خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی شده است؛ بنابراین باید از انقلاب اسلامی حراست و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی است، نزدیک کنیم.
**هدف نهایی انقلاب اسلامی ایجاد تمدن نوین و بزرگ اسلامی است
وی عنوان کرد: مطابق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هدف نهایی انقلاب اسلامی ایران ایجاد تمدن نوین و بزرگ اسلامی است؛ بنابراین بهرهگیری مناسب از فرهنگِ نابِ مهدوی میتواند برای دستیابی و تشکیل حکومت عدل جهانی که همان تمدن نوین و بزرگ اسلامی است، بسیار مهم و تأثیرگذار باشد.
معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود با طرح این سؤال که آیا اهل سنت و فرقههای دیگر شیعه ظهور حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف را قبول دارند؟ گفت: اعـتـقـاد به موعود در همه ادیان مطرح بوده و عقیده مشترک آنها به شمار مىرود و هر دین و مکتبى به تناسب فرهنگ دینى و ملى خود از موعود آخرین به نامى یاد کرده است.
خوشحال افزود: بـرایـن اساس، در آیین بودایى ایشان را «بوداى پنجم» و در آیین هندو «آواتارا دهم» مینامند. در آیینِ زرتشت نیز از آمدن منجى و موعود آخرین خبر داده شده و او را «سوشیانت» یا «سوشیانس» مىگویند.
وی متذکر شد: کـتـب دیـنى یهود نیز ظهور رهبرى بزرگ به نام «ماشیح» یا «مسیح» در آخرالزمان را نـوید داده است و آیین مسیحیت نیز آمدن دوباره حضرت عیسى مسیح به دنیا و برپایى حکومت جهانى به دست او را خبر داده است، امـا انـدیـشـه مـهـدویت و ظهور موعود جهانى در آیین آسمانى اسلام جایگاه و جلوه بیشترى دارد و بـا وجـود دلایـل معتبر از آیات و روایت متواتر و قطعى، مذاهب اسلامى بر ظهور «مهدى موعود» از نسل حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها اتفاقنظر دارند.
معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود افزود: در این میان، مهدى موعود در مذهب شـیـعـه هـم بـه دلیـل جـایـگـاه اعـتـقـادى آن و هـم بـه دلیل داشتن شناسنامه روشن، پرداختن به جزئیات زندگى و چگونگى ظهور از اهمیت، قطعیت و شفافیت بیشترى برخوردار است.
**احادیث مربوط به حضرت مهدی(عج) در بسیاری از کتابهای اهلسنت آمده است
خوشحال متذکر شد: باور داشتن مهدویت و اندیشه ظهور حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف بخش مهمی از عقاید اسلامی به حساب میآید که براساس بشارتهای پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم میان تمام فرقهها و مذاهب اسلامی شکل گرفته است.
وی توضیح داد: احادیث مربوط به حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف در بسیاری از کتابهای معروف اهلسنت آمده و با دقت کافی در این احادیث میبینیم که بین دو مذهب تشیع و تسنن مشترکاتی در رابطه با امام زمان عجلالله تعالی فرجهالشریف وجود دارد.
معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود، مشترکات مذاهب شیعه و سنی درباره امام زمان عجلالله تعالی فرجهالشریف را حتمی بودن ظهور و قیام حضرت و همنام بودن حضرت با پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله و سلم برشمرد و زمینههای ظهور را ناامیدی کامل مردم، فراگیرشدن ستم، نشانههای ظهور؛ ندای آسمانی، خروج سفیانی، خسف در بیداء، قتلِ نفسِ زکیه، امور مربوط به حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف؛ اصلاح امر ظهور مهدی در یک شب، محل ظهور، بیعت با حضرت و نزول فرشتگان برای یاری، نزول حضرت عیسی علیهالسلام و اقتدا به حضرت مهدی عنوان کرد.
خوشحال تبیین کرد: البته گروهی از اهلسنت برخلاف شیعه ولادت امام زمان عجلالله تعالی فرجهالشریف در سال ۲۵۵ هـ. ق و غیبت طولانی ایشان را نمیپذیرند؛ بلکه عقیده دارند که آن حضرت مقارن ظهور (بهعنوان مثال ۴۰ سال قبل از ظهور) به دنیا میآید و زمین را پر از عدل و داد میکنند و آن موعودی است که از تبار و اولاد حضرت فاطمه سلامالله علیهاست.
به گزارش آنا، سال گذشته و در دوره نخست ۱۰ واحد دانشگاه آزاد اسلامی برنامههای جشنواره سراسری امامت و مهدویت را برگزار کردند و موفقیت در برگزاری این دوره باعث شد که امسال تمام استانهای کشور مجری برگزاری این جشنواره باشند؛ بنابراین امسال، علاوه بر ۳۱ واحد دانشگاهی در سراسر کشور، هفت واحد دانشگاهی استان تهران نیز میزبان برنامههای جشنواره امامت و مهدویت هستند که در مجموع ۳۸ جشنواره برگزار خواهد شد.
افتتاحیه جشنواره امامت و مهدویت طبق سال گذشته همزمان با سالروز ولادت امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) در مشهد برگزار شد و اختتامیه آن همزمان با ولادت باسعادت حضرت مهدی (عج) نیمه شعبان در شهر قم برگزار و از منتخبان جشنواره تجلیل میشود.
اختتامیه همایش گفتمان مهدویت در تمدن اسلامی از سری برنامههای جشنواره امامت و مهدویت سهم استان گیلان با ارسال ۱۸۰ مقاله در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی رشت برگزار شد.
انتهای پیام/