دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1395 - 12:15

نخست‌وزیر سابق ارمنستان: کشور ما بمب اتمی دارد

یک روزنامه اسرائیلی گزارش کرد ادعای ارمنستان درباره در اختیار داشتن سلاح اتمی می‌تواند برای این کشور مشکلات سیاسی و قانونی به بار آورد.
کد خبر : 83369

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از فارس، روزنامه اورشلیم پست در یادداشتی به موضوع سلاح‌های اتمی در کشور ارمنستان پرداخت و تاکید کرد اگر چنین موضوعی حقیقت داشته باشد، جامعه بین‌المللی باید هرچه زودتر وارد عمل شود.


در ابتدای این یادداشت با بیان اینکه در سال‌های گذشته تمام توجه جنبش‌های عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای روی ایران متمرکز شده بود، آمده است: «درحالی که دولت اوباما روی اینکه ایران به تعهداتش در برجام عمل می‌کند یا نه تمرکز کرده، ممکن است از پرچم‌های قرمز هسته‌ای که در جاهای دیگری از دنیا برافراشته شده‌اند و نیازمند توجه فوری هستند، غفلت کرده باشد.»


این نشریه با بیان اینکه این کشور نه کره شمالی بلکه همسایه ایران یعنی ارمنستان است، افزود: «هراند باگراتیان، نخست‌وزیر سابق و نماینده مجلس ارمنستان در یک کنفرانس خبری در 29 آوریل (10 اردیبهشت) اعلام کرد که این کشور نه تنها توانایی ساخت سلاح‌های اتمی را دارد بلکه آنها را نیز در اختیار دارد.»


وی پیش از این کنفرانس، طی سخنرانی در صحن مجلس ارمنستان از لزوم ساخت تسلیحات اتمی برای جلوگیری از حملات و تهاجم‌های آتی از سوی همسایگانی نظیر ترکیه و آذربایجان صحبت کرده بود.


اورشلیم‌پست این صحبت‌های باگراتیان را در واکنش به افزایش اخیر تنش‌ها در منطقه قره‌باغ که به کشته شدن صدها نظامی و غیرنظامی منجر شده، دانست و به پوشش داده نشدن این اظهارات سیاسی از طریق رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اعتراض کرد.


پیشتر از این، سازمان اطلاعات ملی گرجستان سه تبعه ارمنستان و سه شهروند خود را بازداشت کرده بود که قصد معامله غیرقانونی 200 میلیون دلار اورانیوم را که در حد سلاح هسته‌ای غنی شده بود، داشتند. دستگیری ارمنی‌هایی که طی دو سال گذشته مخفیانه به گرجستان رفته بودند، افزایش داشته است. این موضوع کارشناسان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نگران کرده است.


از سال 2014 تاکنون هشت ارمنی در گرجستان به جرم فروش یا قاچاق مواد هسته‌ای بازداشت شده‌اند. تاکنون تصور بر این بود که ارمنستان هیچ سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد و این کشور به برنامه‌های جهانی و اجرای موثر تمام معاهده‌ها و نظام‌ها (از جمله بازرسی و نظارت) و مبارزه با عدم اشاعه پایبند است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته