دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 اسفند 1401 - 09:04
در مقایسه با تولیدکنندگان؛

نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی ایران، بالا است

نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی ایران، بالا است
یک کارشناس صنعت نفت گفت: قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌های ایران به بیشترین قیمت در میان کشور‌های تولید کننده تبدیل شده است
کد خبر : 832827

علی ابراهیمی، کارشناس صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار آنا با اشاره به اینکه بررسی نرخ کنونی خوراک گازی واحد‌های پتروشیمی که اغلب در منطقه حاشیه خلیج فارس و حتی روسیه هستند، نشان می‌دهد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در ایران بالاتر از میانگین است، گفت: پس از جنگ اوکراین و روسیه و درگیر شدن بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده گاز جهان که در زمره بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت غیراوپکی نیز قرار دارد؛ نرخ نفت و در پی آن گاز رو به کاهش گذاشت.

وی ادامه داد: از آنجایی که روسیه مجبور شد روند صادرات گاز خود به اروپا را کاهش داد با مازاد تولید و عرضه رو به رو بود که همین امر مقدمات کاهش نرخ گاز را فراهم کرد. البته نرخ گاز اغلب تابعی از قیمت نفت است؛ بنابراین کاهش قیمت نفت به ویژه نت روسیه، باعث شد تا قیمت گاز نیز کاهش یابد.

این کارشناس صنعت نفت اظهار داشت: قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌های ایران به بیشترین قیمت در میان کشور‌های تولید کننده تبدیل شده است؛ همین امر سبب شده هزینه تولید محصولات پتروشیمی افزایش پیدا کند و در نهایت رقابت پذیری محصول ایرانی در بازار‌های جهانی را کاهش داده است. این در حالی است که نرخ خوراک واحد‌های پتروشیمی در قطر معادل ۴.۱ سنت، عربستان ۴.۵ سنت، روسیه ۵.۲ سنت، امارات متحده عربی ۸.۶ سنت و آمریکا ۱۴.۶ سنت در هر مترمکعب است. این در حالی است که رقم نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در ایران حدود ۲۴ سنت در هر مترمکعب است.  

به گفته ابراهیمی یکی از شروط اساسی برای رقابت‌پذیری محصولات ایرانی در بازار‌های جهانی، کاهش قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته