دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 بهمن 1401 - 16:16
با اشاره به ابعاد فاجعه؛

اردوغان: زلزله ترکیه اهمیت همیاری بین‌المللی را نشان داد

اردوغان: زلزله ترکیه اهمیت همیاری بین‌المللی را نشان داد
رئیس‌جمهور ترکیه گفت: در مناطق زلزله‌ زده ۱۳.۵ میلیون نفر سکونت داشتند حال آنکه این فاجعه طبیعی بار دیگر اهمیت همیاری بین المللی را نشان داد.
کد خبر : 832031

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در پیام ویدئویی که به «اجلاس جهانی دولت» در امارات متحده عربی ارسال کرد، گفت: شمار قابل ملاحظه‌ای از اهالی ۱۰ استان جنوبی ترکیه در جریان زلزله هفته گذشته مجروح شده و در مراکز درمانی ثابت و سیار پذیرش شدند که تاکنون بیش از ۸۱ هزار نفر از مصدومان این حادثه از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و مداوای صدها تن دیگر هم ادامه دارد.

وی همچنین از نجات بیش از هشت هزار نفر از زیر آوار در مدت ۹ روز گذشته توسط تیم‌های جستجو و امداد داخلی و خارجی خبر داد.

اردوغان با بیان این که زلزله اخیر ترکیه، یک بار دیگر اهمیت همیاری بین‌المللی را نشان داد، اظهار کرد: از تمام کشورهای دوست و برادر که با جمع‌آوری کمک، اعزام تیم‌های امدادی و خواندن دعا در این روزهای سخت، ترکیه را تنها نگذاشتند، تشکر می‌کنم.

وی تاکید کرد: ترکیه هرگز دوستی این کشورها را فراموش نمی کند و این فاجعه بار دیگر نشان داد که همبستگی بین‌المللی چقدر مهم است.

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: زلزله‌ اخیر که از آن به عنوان فاجعه قرن یاد می شود، در منطقه‌ای به وسعت ۵۰۰ کیلومتر در ۱۰ استان که محل سکونت و زندگی ۱۳.۵ میلیون شهروند ترکیه بود، اتفاق افتاد و متأسفانه ویرانی‌های زیادی به بار آورد.

وی زلزله اخیر در جنوب ترکیه را یکی از بزرگترین بلایای طبیعی در تاریخ بشریت خواند و از آغاز کار بازسازی و احیای مناطق زلزله زده همزمان با ادامه عملیات آواربرداری و اسکان زلزله زدگان خبر داد.

اردوغان افزود: بیش از ۱۰۰ کشور جهان پیام‌های حمایت و تسلیت ارسال کرده و برخی از کشورها هم کمک‌های امدادی و تجهیزات و ملزومات مورد نیاز ارسال کردند.

رئیس جمهوری ترکیه اضافه کرد: امروزه جهان با چالش‌های بزرگی مانند بلایای طبیعی، تغییرات آب و هوایی، مهاجرت و جنگ مواجه است و اقتصاد جهانی و تلاش‌های توسعه‌ای به دلیل وخامت زنجیره تامین، بلایای ناشی از تغییرات آب و هوایی، جنگ روسیه و اوکراین، بحران غذا و انرژی و تورم بالای جهانی دوران سختی را پشت سر می‌گذارد.

وی گفت: ترکیه ثبات و امنیت خود را جدا از ثبات و امنیت منطقه خلیج فارس نمی بیند و خواهان توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی است تا این منطقه را از طریق ترکیه، به اروپا و آسیا متصل کند.

به گزارش آنا، در جریان زمین لرزه ۷.۸ دهم در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) در جنوب ترکیه و شمال سوریه تاکنون بیش از ۳۶ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته