مهمترین مشکلات کتابهای درسی از نگاه دانش آموزان
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، پنجمین نشست از سلسله نشستهای علمی«برنامه درسی و محتوای آموزشی نافع» با موضوع ایدهها و نظرات دانشآموزان در خصوص برنامهها و کتابهای درسی توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد.
در راستای عملیاتیسازی منویات مقام معظم رهبری در خصوص پرداختن به علم نافع در محتوای کتابهای درسی، تفکیک علم نافع از علم لاینفع و حذف محتوای غیر ضرور و بیفایده کتابهای درسی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی پنجمین نشست علم نافع را با حضور جمعی از دانشآموزان با «محوریت نقد و بررسی کتابهای درسی و نافع بودن محتوای آنها» از نگاه ایشان، امروز سهشنبه مورخ ۲۵ بهمن ماه در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان ضمن خوشامدگویی و خرسندی از برگزاری این نشست با دانش آموزان، هدف اصلی جلسه را شنیدن نظرات، پیشنهادات و ملاحظات آنها در خصوص کتابهای درسی و محتوای آنها دانست و بیان داشت: شما خیلی خوب میدانید که در کتابهای درسی چه خبر است. این کتابها یک پشت صحنه یا باطن دارد و یک روی صحنه یا ظاهر دارد؛ بخشی از این باطن اتفاقی است که در مورد تألیف رخ میدهد و بخشی هم مجموعه مسائلی به هم پیوسته است که نتیجهاش همان حس و دانشی است که دانش آموز دریافت میکند.
وی ادامه داد: نقطه مشترک تمام کسانی که درگیر نظام آموزش و پرورش هستند این است که ما در وضعیت فعلی نظام آموزشی، کتاب درسی و محتواهایمان قطعاً ضعفها و نقصهایی داریم. نظام آموزشی مجموعهای از مسائل به هم پیوسته و پیچیده است که یکی از آن عوامل کتاب درسی است.
لطیفی با اشاره به اینکه بهرهگیری از زمان حضور دانش آموزان در کلاس درس و مدرسه دغدغه اصلی است، گفت: یکی از مهمترین کسانی که میتواند درباره نوع استفاده مناسب از زمان در مدرسه نظر بدهد جامعه دانش آموزی است و سازمان پژوهش هم در این سالها کم و بیش در این باره اقداماتی را انجام داده است.
وی با تأکید بر اهمیت معرفی و رجوع به سامانه نظرسنجی و نظرخواهی سازمان پژوهش، افزود: بنده هر روز این سامانه را کنترل میکنم چراکه نقش آن را مهم میدانم. همین امروز هم مواردی را دیدم که درست بود و به بخش مربوطه ارسال کردم تا در نظر بگیرند.
در ادامه حسن مظاهری دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان فرایند انتخاب و گزینش دانش آموزان حاضر در جلسه، مکاتبات صورت گرفته با آموزش و پرورش شهر تهران، شهرستانهای تهران، ارسال پرسشنامه الکترونیکی و دریافت نظرات و پیشنهادات دانش آموزان و پایش بهترین نظرات و دعوت نفرات برتر را تشریح کرد.
در ادامه دانش آموزان موارد مدنظرشان را مطرح کردند.
انتقاد نسبت به محتوای کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی، نوع تدریس و محتوای کتابهای فیزیک و شیمی، نوع پرداختن کتاب روانشناسی به مسائل، محتوای کتاب ادبیات فارسی عمومی پایهها، مطالب معرفی شاعران و ادیبان در این کتاب، محتوای کتاب علوم و فنون ادبی، کاربردی نبودن مطالب کتابهای اقتصاد و ریاضی، مطالب از هم گسیخته، منسجم نبودن و کاربردی نبودن کتابهای عربی، مشکلات بسیار کتاب زبان انگلیسی، معضل جدید نظام آموزشی و آموزش زبان چینی و پابرجا بودن مشکل آموزش زبان انگلیسی، و … از جمله مسائلی بود که دانش آموزان به صورت صریح به رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و مؤلفان کتابهای درسی انتقال دادند.
در این نشست جمعی از دانشآموزان داوطلب و منتخب اداره کل آموزش و پرورش شهر و شهرستانهای تهران و همچنین سازمان استعدادهای درخشان حضور داشتند. این دانشآموزان طی روزهای اخیر بخشی از ایدهها، نظرها و پیشنهادهای خود در خصوص برنامهها و کتابهای درسی را اعلام کردهاند.
همکاران سازمان پژوهش، مسئولان حوزههای تربیت و یادگیری، مؤلفان کتابهای درسی، کارشناسان عرصه تعلیم و تربیت، کارشناسان آموزشی، اصحاب رسانه، والدین نیز در این نشست حضور داشتند.
انتهای پیام/