دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 بهمن 1401 - 10:55
به قلم دکتر عاملی؛

نقد خوانش انتقادی پوپر از نظریه معرفت کانت منتشر شد

نقد خوانش انتقادی پوپر از نظریه معرفت کانت منتشر شد
کتاب «کانت و پوپر؛ نقد خوانش پوپر از کانت» به قلم دکتر نعمت‌الله عاملی، از سوی انتشارات نقد فرهنگ منتشر شد. این اثر خوانش انتقادی پوپر از نظریه معرفت کانت را مورد نقد و ارزیابی قرار داده است.
کد خبر : 831130

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، کانت ازجمله فیلسوفانی است که تأثیر آراء و اندیشه‌های او بر اکثر فلاسفه و مکاتب مهم فلسفی بعد از وی غیرقابل‌انکار است. تأثیر کانت را در حوزه‌های مختلف از معرفت‌شناسی تا اخلاق و سیاست و در مکاتب مختلف فلسفی از ایدئالیست‌های آلمانی و فلاسفه قاره‌ای تا فیلسوفان تحلیلی، و اغلب فیلسوفان مهم و تأثیرگذار معاصر می‌توان مشاهده کرد. از قرن 19 تاکنون بسياري از فيلسوفان به فلسفه كانت نظر داشته‌اند. آنها يا مانند نوكانتي‌ها به متون خود كانت رجوع كرده‌اند يا به روح فلسفه كانت بازگشته‌اند. البته اين بازگشت‌ها به اشكال مختلف بوده و طبعاً به مسيرها و اهداف متفاوتي نيز ختم شده ‌است.

یکی از فلاسفه معاصر که هم در معرفت‌شناسی و هم در اخلاق تحت تأثیر کانت بوده، کارل پوپر است. در ميان معرفت‌شناسان معاصر، پوپر ازجمله كساني است كه به دَين خود به فلسفه كانت اعتراف كرده است. او در اولين كتابش يعني دو مسئله اساسي نظريه معرفت، بخش‌های زيادي را به شرح انتقادي نظريه معرفت كانت اختصاص می‌دهد. پوپر با بازتفسير كانت و در سايه تحليل ايده‌هاي او، به مهم‌ترين ايده‌هاي فلسفه خویش دست می‌یابد.

کتاب «کانت و پوپر؛ نقد خوانش پوپر از کانت» به قلم دکتر نعمت‌الله عاملی، خوانش انتقادی پوپر از نظریه معرفت کانت را مورد ارزیابی و نقد قرار داده است. کتاب از یک مقدمه، شش فصل و یک سخن پایانی تشکیل شده که به تازگی از سوی انتشارات نقد فرهنگ منتشر شده است. 

انتهای پیام/

برچسب ها: کتاب فلسفه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته