دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وزیر نفت خبر داد؛ تعامل با دانشگاه‌های کشور برای افزایش ضریب بازیافت نفت

وزیر نفت افزایش ضریب بازیافت را یکی از چالش‌های صنعت نفت کشور عنوان کرد و گفت: به منظور افزایش ضریب بازیافت از تمام ظرفیت‌های فنی کشور استفاده می‌کنیم و اکنون نیز طرح‌های پژوهشی با را دانشگاه‌ها آغاز کرده‌ایم.
کد خبر : 83017

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از شانا، بیژن نامدار زنگنه در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و در جمع سازندگان تجهیزات صنعت نفت افزود: ما به دنبال افزایش ضریب بازیافت هستتیم که این کارها باید به صورت سازمان یافته در صنعت نفت شکل گیرد و برای این مهم طرح‌های پروهشی را با دانشگاه‌های امیرکبیر، دانشگاه شیراز، دانشگاه تهران، پژوهشگاه نفت و دانشگاه مشهد اغاز کرده‌ایم.


وی با تاکید بر اینکه افزایش بازیافت یکی دو میدان توسط طرح‌های تحقیقاتی دانشجویان آغاز شده است، تصریح کرد: ما باید به دنبال تربیت نیروهای متخصص و جوان باشیم تا بتوانیم در این عرصه از آنها استفاده کنیم. با این کار استادان و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا، مختص مخازن نفت تربیت و آموزش داده می‌شوند که این کار می‌تواند در ازدیاد برداشت و حفظ تولید از این مخازن در طولانی مدت موثر باشد.


ساخت ١٠ قلم گروه کالایی، زمینه‌ساز ورود به بازار منطقه


وزیر نفت گفت: در صورت ساخت ١٠ قلم گروه کالایی در صنعت نفت، ایران در منطقه در این صنعت صاحب حرف خواهد شد.


وی با بیان این که ساخت ١٠ گروه کالایی دانش بنیان‌ترین فعالیت پژوهشی در تاریخ صنعت نفت به شمار می‌آید، ادامه داد: ساخت این تجهیزات با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور انجام می‌شود و بر اساس قراردادهای منعقد شده با دانشگاه‌ها این مراکز علمی تا زمان تجاری‌سازی در کنار پروژه‌ها خواهند بود.


زنگنه تولید لایسنس و فناوری‌های پایین دستی را برای تولید بنزین و متانول از دیگر فعالیت‌های پژوهش بنیان وزارت نفت اعلام کرد و گفت: دانشگاه‌های کشور و مراکز علمی طرف قرارداد صنعت نفت باید برای ساخت این فناوری‌ها و لایسنس‌ها با مراکز و دانشگاه‌های معتبر خارجی همکاری داشته باشند.


وی تولید پروپیلن را یکی از استراتژیک‌ترین محصولات موردنیاز برای توسعه صنایع پایین دستی در بخش پتروشیمی اعلام کرد و ادامه داد: تولید این محصول برای ما حیاتی است.


وزیر نفت تولید ١٠ قلم گروه کالایی همچون مته های حفاری، شیرهای کنترلی، الکتروموتورها و ماشینهای دوار و اندازه‌گیری را از مهم‌ترین فعالیت‌های پژوهش محور صنعت نفت اعلام و بیان کرد: اگر ایران بتواند در زمینه این کالاها به دانش فنی و ساخت تجاری برسد، صاحب حرف در منطقه خواهد بود.


وی با اشاره به اجرایی شدن برجام میان ایران و کشورهای ١+٥ گفت: از پیش از انعقاد این تفاهم‌نامه، کار توسعه و ساخت ١٠ قلم گروه کالایی آغاز شده و بعد از اجرایی شدن برجام هم روند این کار سرعت گرفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته