دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس بازار خودرو:

بازگشت به دوره قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت، به دلالی دامن می‌زند

بازگشت به دوره قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت، به دلالی دامن می‌زند
کارشناس اقتصاد خودرو گفت: شورای رقابت قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار را اعلام می‌کند و این اقدام سبب می‌شود که دلال‌ها به بازار هجوم بیاورند و خودرو کمتر به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.
کد خبر : 829124

فریدون عطارد کارشناس بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، قیمت گذاری به شیوه شورای رقابت را در کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد بی اثر دانست و گفت: عرضه و تقاضاست که قیمت واقعی را کشف می‌کند و امروز نوسانات قیمت ارز بازیگر اصلی و تاثیرگذار بازار خودرو است.

وی با تأکید بر اینکه عرضه خودرو به صورت قطره چکانی است افزود: این مقدار از عرضه نیاز بازار خودرو در ایام نزدیک به عید نوروز را پاسخ نخواهد داد.

این فعال صنعت خودرو افزایش قیمت دوباره ارز را عامل تلاطم قیمت خودرو در این روز‌ها برشمرد و گفت: به علت تقاضای بسیار زیاد برای خودرو، بورس نیز تاثیر زیادی در قیمت بازار نداشت و قرعه کشی نیز نتوانست کاری از پیش ببرد.

عطارد تاکید کرد: قیمت گذاری دستوری شواری رقابت به نفع دلالان خودرو است و نفع آنچنانی برای مصرف کننده ندارد. اقدامات این شورا قیمت کشف شده در بورس را کاهش خواهد داد و خودروساز را موظف به فروش با قیمت پایین‌تر می‌کند.

وی قیمت گذاری شورای رقابت را مانع رسیدن خودرو به دست مصرف کننده واقعی دانست و تصریح کرد: شورای رقابت قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار را اعلام می‌کند و این اقدام سبب می‌شود که دلال‌ها به بازار هجوم بیاورند و خودرو کمتر به دست مصرف کننده واقعی برسد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در بورس کالا قیمت کارخانه و بازار به هم نزدیک شد که نشان از این داشت که مصرف کننده واقعی در صف تقاضا بوده است.

عطارد قیمت ارز را بازیگر اصلی افزایش قیمت خودرو معرفی کرد و سامان دادن به این مهم را تنها راهکار مقابله با وضعیت پیچیده بازار خودرو بیان کرد.

این فعال صنعت خودرو اضافه کرد: واردات ۳۰۰ هزار خودرو تاثیری در قیمت بازار نخواهد داشت چرا که قیمت ارز بالا رفته است و این خودرو‌ها مشمول گمرک و برخی دیگر از عوامل افزایش قیمت می‌شوند.

وی واردات و تولید انبوه خودرو را انحصاری برشمرد و اظهار داشت: ایجاد کارخانه خودروسازی انبوه سوم که میزان تولید را افزایش دهد را با این وضعیت اقتصادی بعید می‌دانم. دو خودروساز بزرگ کشور فضایی را ایجاد کرده‌اند که اجازه فعالیت به بخش خصوصی را نمی‌دهند و اگر هم این موضوع اتفاق بیفتد باید زیرمجموعه این شرکت‌ها باشند.

عطارد اعلام کرد: اگر واردات آزاد شود و بخش خصوصی اقدام به واردات کند تغییراتی را در عرضه ایجاد می‌کند و این مسأله بازار را به سمت تعادل می‌برد. حتی اگر واردکنندگان بخش خصوصی ارز را به قیمت کف بازار خرید کنند و با این ارز اقدام به واردات کنند باز هم تاثیر زیادی در کاهش قیمت خودرو می‌گذارد.

کارشناس اقتصادی اذعان داشت: از سال ۲۰۱۷ که واردات خودرو ممنوع شد، خودرو‌های خارجی روز به روز کمیاب‌تر شدند و خودرو‌های موجود نیز فرسوده شدند که این مبحث قیمت خودرو را دچار نوسانات شدید کرد. نظر کارشناسان این است که بخش خصوصی باید برای واردات خودرو در بازار حضور پیدا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب