دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 بهمن 1401 - 06:19
در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا تشریح شد؛

از تولید «جلبک» با خاصیت درمان دیابت تا کِرِم‌های مناسب پوست

از تولید «جلبک» با خاصیت درمان دیابت تا کِرِم‌های مناسب پوست
مدیر یک هسته فناور با اشاره به تولید محصول «جلبک» عنوان کرد: این محصول خاصیت ضدسرطانی و ضددیابتی دارد و مصرف آن برای بدن بسیار مفید است.
کد خبر : 828729

گروه استان‌های خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ یک هسته فناور که در پارک علم و فناوری و مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان مستقر است در زمینه کشت جلبک فعالیت می‌کند که در دنیا به‌خصوص در کشورهای شرقی طرفداران بسیاری دارد. این هسته علاوه بر تولید جلبک، کرم دست و صورتی تولید کرده که کاملاً گیاهی است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تأثیر خود را می‌گذارد.

کشت جلبک از خانواده «آرکی باکترها»ست که برای مقابله با انواع سرطان و دیابت کاربرد بسیار بالایی دارد و این محصول از سوی این هسته فناور به تولید انبوه نیز رسیده است.

زهرا آقاجانلو مدیر هسته فناور اسپیرولا (مخفف اسپیرولینا) اما دل پری از سنگ‌اندازی‌ها در مسیر تولید محصولات فناورانه دارد و می‌گوید: «برای دریافت مجوز باید به ۱۰ اداره مراجعه کنیم و با افرادی مختلفی سر و کله بزنیم و نه‌تنها در این مسیر همیار ما نیستند؛ بلکه سنگ‌اندازی‌ هم می‌کنند، در حالی که برخی مواقع قصد داریم به‌دلیل این کارشکنی‌ها قید تولید محصولات فناور را بزنیم.»

خبرنگار خبرگزاری آنا در راستای بررسی فعالیت این هسته فناور و تولیدات صورت گرفته و کارایی محصولات آن، گفت‌و‌گویی را با آقاجانلو مدیر هسته فناور (تحصیل در مقطع کارشناسی‌ ارشد رشته تحصیلی میکروبیولوژی) ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانیم.

**محصول جلبک؛ از مرحله تولید تا فروش خام

آنا: درباره هسته فناور و زمینه کاری آن توضیح دهید.

آقاجانلو: این هسته فناور در پارک علم و فناوری زنجان و مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان مستقر و در زمینه کشت جلبک فعالیت می‌کند که جزء جلبک‌های بسیار مهمی و در جهان شناخته شده است. جلبک اسپیرولینا از خانواده «آرکی باکترها»ست که روی آن کار کرده و به تولید هم رسانده‌ایم.

آنا: چگونه شد به فکر تولید جلبک افتادید؟

آقاجانلو: دو دوست بودیم که بعد از فارغ‌التحصیلی روی تولید جلبک کار کردیم تا اینکه با حمایت مرکز رشد و سایر نهادها، سال گذشته در حوزه جلبک تولید انبوه داشتیم به‌‌طوری‌که سال ۱۳۹۷ به شکل آزمایشگاهی کار کردیم و سال ۱۴۰۰ محصول جلبک را به تولید انبوه رساندیم.

ابتدا تولید جلبک به‌صورت خام و اولیه بود که می‌توانست جزء غذای شیلات و ماهی‌های گرمابی قرار بگیرد و فرآوری و استفاده شود. محصول جلبک تحت گرید انسانی و دامی، آبزیان و آرایشی رفته و فرآوری شد و به صورت قرص و دارو درآمد. اکنون قرص این محصول در داروخانه‌ها وجود دارد و تا حدی در کنترل دیابت مؤثر است. این جلبک غنی از پروتئین است و مردم عادی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند که در سلامت جسم نقش بسیار مهمی دارد.

آنا: جلبک به‌صورت خام به فروش می‌رود؟

آقاجانلو: جلبک به‌صورت خام با عنوان غذای ماهی دسته‌بندی شده و به فروش می‌رسد، هسته فناور نیز خام‌فروشی داشته است. در حوزه آرایشی نیز فعالیت می‌کنیم و چند محصول را با همکاری استادان به تولید رساندیم، ازجمله آبرسان، ماسک، صابون جلبک، کرم‌های تَرَک پا و ...

آنا: زمینه فعالیت، نوع محصول و خدمات هسته فناور شما چیست؟

آقاجانلو: در موضوع آرایشی کشور مشکلات زیادی داریم و بالغ بر ۹۹ درصد محصولات آرایشی که وارد بازار شده‌اند، شیمیایی هستند و محصولات گیاهی نیز مورد اقبال مردم نیست، حال به دلایل متعدد ازجمله اینکه تأثیر محصولات آرایشی گیاهی چندان بالا نیست یا مردم به آن اعتماد ندارند؛ اما محصول شیمیایی که دارای (lable) آرم مشخص بوده و از سیب سلامت برخوردار است، بیشتر مدنظر مردم قرار دارد.

محصول آرایشی که ارائه کردیم در قالب گیاهی است؛ اما دردسرهای محصولات گیاهی را ندارد و محصولی تولید شده ترکیبی از چندین داروی گیاهی هم نیست؛بلکه محصولی را جایگزین کردیم به‌عنوان کرم‌های آب‌رسان، ماسک‌های جوان‌سازکننده و ازبین برنده لک صورت که به شدت خاصیت جوان‌سازی دارند.

قیمت این محصول هم مناسب است تا مشتری به راحتی بتواند خرید کند و تأثیر بسیار خوبی هم داشته باشد، ماسک‌های پروبیوتیک هم داریم و هرکسی از پروبیوتیک‌ها استفاده نمی‌کند؛ اما محصولات تولیدشده با داشتن نگه‌دارنده‌های بسیار کم و جزئی محصولات مناسبی هستند و اکنون به دنبال سرمایه‌گذار و اخذ سیب سلامت هستیم.

**سنگ‌اندازی برخی ارگان‌ها در مسیر تولید محصولات فناورانه

آنا: آیا هسته فناور در کسب درآمد‌های غیرشهریه‌ای دانشگاه نقشی داشته است؟

آقاجانلو: تا حدودی در کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی زنجان نقش داشته‌ایم و در این زمینه از استادان نیز کمک گرفتیم و مهم‌تر اینکه مسئولان دانشگاه کاملاً از هسته حمایت کردند.

آنا: محصولات فناور شما چه نیازی از نیازهای مردم را برطرف می‌کند؟

آقاجانلو: اکنون نیاز مردم محصولی است که شیمیایی نبوده و ارگانیک و گیاهی باشد، مانند محصولات شیمیایی که استفاده راحت‌تری دارد و قیمت مناسب و تأثیر مناسبی داشته باشد.

محصول جلبک تأثیر بسیار خوبی بر بدن داشته و مضرات کمتری دارد و دارای ۷۰ درصد پروتئین طبیعی است و این پروتئین موجب می‌شود پوست جوان‌سازی شود. اکنون در حال کار روی شامپوی گیاهی هستیم که علاوه بر پوست، روی مو هم تأثیر مثبت بگذارد.

از سویی مصرف جلبک به دلیل پروتئین بالا (در چین، کره‌جنوبی و ژاپن این محصول مصرف می‌شود و نتایج عالی داشته است) برای جسم و بدن عالی است، ازجمله به رفع سموم بدن، بالابردن پروتئین، گردش خون، تقویت ماهیچه‌ها تأثیر گذاشته و تأثیر بسیار زیادی در پیشگیری از انواع سرطان و دیابت ایفا می‌کند.

آنا: نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور چیست؟

آقاجانلو: نواقص و کمبودهای بسیار زیادی در این مسیر داریم و تولیدکننده‌ای که قصد اشتغالزایی و کارآفرینی دارد، آنقدر در مسیر سنگ‌اندازی می‌کنند که فرد قصد دارد عطای کار را به لقایش ببخشد؛ البته از سوی دانشگاه آزاد اسلامی، استادان و محققان حمایت‌های بسیار خوبی داشته و داریم؛ اما وقتی سراغ دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی می‌رویم واقعاً در حال سنگ‌اندازی هستند.

آنا: به‌عنوان مثال با کدام ارگان؟

آقاجانلو: از سازمان جهاد کشاورزی به شدت شاکی هستیم که در راستای پروژه‌ای که داشتیم به‌هیچ عنوان ما را حمایت نکرد و تا توانست در مسیر تولید محصول سنگ‌اندازی کرد.

از من که دانشجو هستم انتظار بسیار زیادی دارند، به عنوان مثال وقتی در مسیر تجاری‌سازی محصول قرار داریم و عنوان می‌کنیم نیازمند حامی و سرمایه‌گذار هستیم تا کار را پیش ببریم و به صادرات فکر کنیم، این کار را نمی‌کنند، در حالی که باید قانونی تصویب شود و موضوع صادرات را تسهیل کنند.

واردات بی‌رویه در کشور با هزینه‌های هنگفت و خارج شدن ارز از کشور ظاهراً بهتر جواب داده است و دولت همچنان به واردات ادامه می‌دهد، بدون اینکه از تولیدکننده حمایت لازم صورت بگیرد.

به عنوان تولیدکننده در حال ورشکستگی هستیم و به‌دلیل همین سنگ‌اندازی‌ها قصد داریم فعالیت خود را تعطیل کنیم؛ چراکه نمی‌توانیم کار کنیم و هرکجا از واحدهای بازرگانی تا صادراتی رفتم مسیرها را روی ما بستند و فقط افرادی که «پارتی و روابط» دارند، می‌توانند محصولشان را صادر کنند. فردی مانند ما باید هزینه‌ زیادی برای آقایان واحدهای بالادستی متقبل شود تا مورد حمایت قرار بگیرند.

به عنوان مثال درصدد فروش برمی‌آییی می‌بینیی قیمت بسیار پایین است و برخی مجوزها برای ما تبیین می‌کنند که خنده‌دار است و عنوان می‌کنند که باید مجوز فروش داشته باشید، مگر برای فروش گوجه‌فرنگی و سایر محصولات گیاهی چنین مجوزهایی گرفته‌اند که ما بگیریم!

از سویی محصول مورد تأیید قرار می‌گیرد؛ اما برای دریافت سیب سلامت آنچنان سختگیری می‌کنند که باید قید کار را بزنی. مشکلات اینهاست و در حوزه آرایشی نتوانستم سیب سلامت بگیریم، چراکه شرایطی مهیا کردند که نمی‌شود، عنوان می‌کنند که باید آزمایشگاه (کلین‌روم CLEAN ROOM) داشته باشی، مگر چقدر سرمایه داریم؟

اگر سرمایه داشتیم چرا دنبال کاری آمدیم که سرمایه کمتری می‌طلبید؟ باید برای سیب سلامت سرمایه آنچنانی داشته باشی؟ بر فرض سیب سلامت هم گرفتیم، در گام‌های بعدی نیاز به بازاریابی و برای فروش محصول کلی نیاز به تبلیغات داریم.

باید برای تولید یک محصول تیم‌هایی داشته باشید که به صورت گروهی بتوانند یک محصول را به تجاری‌سازی برساند. من وقتی کِرِم خود را به مصرف‌کننده می‌دهم و در نهایت مصرف‌کننده با تعجب از من می‌پرسد داخل کرم چه موادی بود که برای صورت من نتیجه‌بخش بود و لک‌های صورت من را از بین برد، برآیند کار من مشخص می‌شود.

آنا: انتظارتان از مسئولان چیست؟

آقاجانلو: مسئولان قید و بند نامه‌رسانی، نامه‌آوری و مراحل خسته‌کننده اداری را بردارند، به عنوان مثال برای کارِ به‌خصوصی باید به ۱۰ اداره مراجعه کنی و امضا بگیری. باید از اداره X به اداره y بروی و منت افراد را بکشی و هزینه کنی، امیدوارم سنگ‌اندازی نکنند و حمایت معقول داشته باشند و برای ارائه وام انتظاراتی از انسان دارند که بسیار تعجب‌برانگیز است.

عنوان می‌کنند که شما به عنوان کارآفرین باید چندین نفر را زیردست خود به کار مشغول کنید با حقوق اندک، درحالی که توان پرداخت پول را نداریم که نیرو استخدام کنیم و همین که تولید را حفظ کنیم شاهکار کرده‌ایم.

شرایط اصلاً مناسب نیست و قبل از تولید می‌شنیدیم شرایط سخت است و وارد که شدیم فهمیدیم. بدون پشتوانه مالی کار کردیم. پیش از این دارای گلخانه بودیم که اجاره‌ای بود، در صورتی که همین گلخانه را اگر بدون اجاره در اختیار ما بگذارند علاوه بر اشتغالزایی، میزان تولید هم بالاتر خواهد رفت.

آنا: پیشنهاد شما برای رشد و شکوفایی مراکز رشد دانشگاه‌ها چیست؟

آقاجانلو: مسئولان به موضوع تولید اهمیت بیشتری بدهند و کاری نکنند جوانانی که قصد کارآفرینی و تولید دارند به انزجار برسند و عطای کار را به لقایش ببخشند و از مهندسان کشاورزی، برق و کامپیوتر در حد امکانات حمایت کنند و تیم در اختیار آنان بگذارند، تا این قشر باانگیزه به کار خود بپردازند.

آنا: بحران کرونا چه تأثیری در فعالیت شما داشت و آیا در زمینه مقابله با کرونا محصول یا خدماتی داشته‌اید؟

آقاجانلو: کرونا مانند تمام مشاغل کار ما را هم تحت تأثیر قرار داد و حتی در اغتشاشات اخیر نیز به دلیل اختلال در شبکه‌های اجتماعی نتوانستیم فروش خوبی داشته باشیم؛ البته جلبک به‌دلیل داشتن پروتئین و ایمن‌سازی بسیار بالا محصولی ضدکرونایی بود.

آنا: و سخن پایانی...

آقاجانلو: برای اینکه کار خود را حفظ کنیم نیاز به بازار داریم و برای فروش محصولات نباید سنگ‌اندازی در مسیر وجود داشته باشد و از مسئولان تقاضا می‌کنیم در راستای اخذ سیب سلامت محصولات آرایشی خیلی سخت‌گیری نکنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب