دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دنیای کتاب دیجیتال ۲۰۲۳؛

آینده نوشتن و کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی چگونه می‌شود؟

آینده نوشتن و کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی چگونه می‌شود؟
کتاب‌های صوتی درحال حاضر دارای یک بازار ۵ میلیارد دلاری در سراسر دنیا هستند و آن‌ها همچنان در حال تجربه کردن یک رشد دورقمی هستند.
کد خبر : 827439

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری آنا، نشست «جهان کتاب دیجیتال»، کنفرانسی با تمرکز بر نوآوری‌های صنعت نشر، به بیان و شرح این پرداخت که چگونه تکنولوژیست‌ها و برخی از ناشران مشغول برنامه ریزی برای استفاده از هوش مصنوعی در جریان کارشان هستند.

ماری مک آوینی، مدیر عامل انتشارات آبرامز، در پاسخ به سوالی درباره هوش مصنوعی و استفاده از فناوری ChatGPT، که باعث خودکار شدن فرایند نگارش می‌شود، گفت: شک دارد این فناوری قادر به نوشتن کتاب باشد. او گفت که شاید بتوان از این فناوری برای کپی کردن کاتالوگ‌های فهرست نویسی استفاده کرد.

برگزارکننده این کنفرانس، بردلی متروک از لاینی براون، مدیر گروه انتشاراتی هاچت و لیزا لوکاس، معاون مدیرعامل انتشارات پانتئونو شوکن بوکس، پرسید که نظرشان درباره این خبر که نسل بعدی chatGPT قادر به تولید یک کتاب ۶۰۰۰۰ کلمه‌ای در عرض ۲۰ ثانیه خواهد بود، چیست؟ براون در جواب گفت که «غیرممکن است» و نشان داد که علاقه‌ای به نتایج بالقوه این اتفاق ندارد.

اما لوکاس این اتفاق را صرفاً یک ترفند تجاری نامید و گفت که این فناوری می‌تواند چیزی تولید کند که ارزش زیادی برای ناشران ادبی نخواهد داشت.

این کنفرانس نشان داد که تکنولوژیستها، در صورت نبود ایده‌های خلاق از طرف ناشرها، علاقه زیادی به مشارکت در فرایند انتشار دارند.

کار با فناوری chatGPT به خصوص به عنوان ابزاری که قرار است نویسندگی را متحول کند یا به عبارت بهتر ابزاری برای تولید «محتوا» آموزش داده شد. اکثر سخنران‌های این کنفرانس به مزایای بالقوه استفاده از هوش مصنوعی برای تسهیل فرایند نوشتن اشاره کردند.

درحال حاضر، نویسنده‌های دانشگاهی از این فناوری استفاده می‌کنند. بسیاری از این افراد از هوش مصنوعی برای انجام تحقیق و نوشتن تز و پایان نامه استفاده می‌کنند. بعضی از نویسنده‌ها نیز از این فناوری به عنوان راهی برای خلق پایه و اساس مقالات استفاده می‌کنند. متروک خود از این فناوری برای تولید یکی از مضامین پانل‌های کنفرانسش استفاده کرده بود و از شرکت کننده‌ها خواست که حدس بزنند او از این فناوری برای خلق مضامین کدام پانل استفاده کرده است.

برخی نیز درباره تکیه بیش از اندازه به هوش مصنوعی بدون دخالت انسان هشدار دادند. برای مثال، مادلین روثبرگ، کارشناس ارشد مجتوای مرکز ملی رسانه‌ها در بوستون، در خصوص زیرنویس‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی برای ویدئو‌های یوتیوب بدون مرور آن‌ها توسط انسان‌ها هشدار داد.

او گفت: «این ایده خوبی نیست، چون ما متوجه شده‌ایم که هوش مصنوعی همیشه کلمات را درست انتخاب نمی‌کند و مرتکب اشتباهاتی می‌شود.» او به چند مورد استفاده از کلمات زشت در این زیرنویس‌ها اشاره کرد که به اشتباه استفاده شده بودند.

آشوک گیری، مدیرعامل پیج مجیک، گفت: «هنوز به تحقیقاتی که توسط انسان‌ها انجام شده نیاز داریم.» شرکت گیری معتقد است که می‌توان از ابزار‌ها و داده‌های اتوماسیون برای کمک به تسهیل فرایند ویرایش و تولید استفاده کرد.

** کتاب‌های صوتی

کتاب‌های صوتی درحال حاضر دارای یک بازار ۵ میلیارد دلاری در سراسر دنیا هستند و آن‌ها همچنان در حال تجربه کردن یک رشد دورقمی هستند.

به گفته اتحادیه ناشران کتاب‌های صوتی، بازار امریکا هرسال با نرخ ۲۵% رشد می‌کند و در سال ۲۰۲۱ به فروش ۶/۱ میلیارد دلاردست پیدا کرد. وایدل بار-کار، رئیس اتحادیه ناشران صوتی آلمان گفت: «افزایش عناوین کتاب‌های صوتی مهمترین محرک رشد کتاب‌های صوتی است.»

امروز استفاده از صدا‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی برای روایت کتاب‌های صوتی به ناشرانی کمک می‌کند که توان استخدام راویان انسانی را ندارند و آن‌ها می‌توانند از این فرصت برای تولی کتاب‌های صوتی با هزینه کمتر استفاده کنند؛ و اگر آن کتاب پرفروش شود و به موفقیت برسد آن‌ها می‌توانند برگردند و دوباره آن را با یک راوی انسانی بازخوانی کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب