دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با برگزاری نشست‌های مختلف رقم می‌خورد؛

خیز بلند فعالان عرصه فرهنگ وهنر برای فتح قله‌های «بازارپردازی فرهنگی»

«رویداد تامین مالی اختصاصی فرهنگ بنیان» به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های مقدماتی رویداد بازارپردازی تهران برگزارشده و فعالان این حوزه طرخ های خود را ارئهدادند.
کد خبر : 826992

به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، بازارپردازی فرهنگی که برگردان فارسی عبارت  (cultural Merchandaising)  است را می‌توان به معنی کسب‌وکار‌های فرهنگی دانست که توانسته‌اند کاراکتر یا شخصیتی را خلق کرده و زنجیره محصولات فرهنگی همانند اسباب‌بازی، عروسک، گیم، انیمیشن، نوشت‌افزار و سایر موارد مشابه را به وجود آورند. این کسب‌وکار‌های فرهنگی به دلیل استفاده از فناوری‌های نوین فرهنگی و ایجاد یک زنجیره به‌هم مرتبط محصولات فرهنگی کودک و نوجوان به‌عنوان کسب‌وکار‌های فرهنگ‌بنیان نیز شناخته می‌شوند.

کسب و کار‌های فرهنگ‌بنیان، به دلیل توسعه زنجیره محصولات فرهنگی شخصیت‌محور می‌تواند بر ذائقه، الگوها، ایده‌آل‌ها و رفتار‌های فرهنگی کودکان و نوجوانان تأثیرگذار باشند و از این نظر تاثیرگذاری عمیقی بر هویت فرهنگی کودکان و نوجوانان دارند که متأسفانه هم‌اکنون این هویت آفرینی در اختیار مرچن‌دایز کاراکتر‌های خارجی همچون «باب اسفنجی»، «لاک‌پشت نینجا»، «مرد عنکبوتی»، «بتمن»، «السا» و موارد مشابه است.

** قرارگاهی برای تقویت شخصیت‌های بومی در حوزه کسب و کارهای فرهنگی

برهمین اساس و به‌منظور مقابله با «مرچن‌دایز» کاراکتر‌های خارجی و تاثیرگذاری بر سبک زندگی کودکان و نوجوانان شورای فرهنگ عمومی در جلسه ۷۶۷ خود توجه به توسعه بازارپردازی فرهنگی مبتنی بر کاراکتر‌ها و شخصیت‌های بومی و ایرانی اسلامی را مصوب و ابلاغ کرده‌است تا در نتیجه آن قرارگاه بازارپردازی فرهنگی در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برای اجرایی‌سازی مصوبه شورای فرهنگ عمومی تشکیل گردد.

پس‌از مصوبه شورای فرهنگ عمومی، قرارگاه بازارپردازی فرهنگی تشکیل و مذاکرات متعددی با نهاد‌ها و سازمان‌های فرهنگی برای رسیدن به یک هم‌افزایی جهت همکاری برای توسعه بازار پردازی‌های فرهنگی مبتنی بر فرهنگ بومی و ایرانی اسلامی صورت پذیرفت که امضای موافقت‌نامه‌های همکاری برای توسعه بازارپردازی فرهنگی با یازده سازمان و نهاد فرهنگی در خرداد ماه امسال از نتیایج این اقدامات است.

خیز بلند فعالان عرصه فرهنگ وهنر برای فتح قله‌های «بازارپردازی فرهنگی»

در همین راستا، شورای فرهنگ عمومی امسال رویداد‌ها و جشنواره‌هایی را طراحی کرده بود که فراخوان شخصیت‌پردازی جام‌جهانی (جام‌زی) و نخستین مسابقه ملی ارائه شخصیت پارسی (پارس آرا) از جمله مهم‌ترین آنهاست.

** نشست‌هایی برای تقویت هم‌آورد بازارپردازی فرهنگی

 علاوه بر این دو فراخوان، هم‌آورد بازارپردازی فرهنگی تهران نیز از دیگر برنامه هایی است که قرار است اواسط بهمن ماه با حضور گسترده صاحبان کسب و کار‌های فرهنگ بنیان برگزار شود. پیش از بر گزاری این دوره، پیش نشستهایی نیز برای آماده سازی هر چه بیشتر این مجموعه های فرهنگی برگزار شد که از آن جمله می توان  به «دوره تکمیلی مربی‌گری بازارپردازان فرهنگی»  اشاره کرد که از بیست و پنجم تا بیست و هفتم آبان ماه در مجتمع باغ زیبای تهران برگزار شد. در این رویداد سه‌روزه، تیم‌های طراح کسب‌وکار و تهیه‌کنندگان ارشد رویداد بازارپردازی تهران با هدف نهایی شدن طرح کسب‌وکار و برنامه برندینگ این مجموعه‌ها طرح‌های خود را ارئه دادند. در این فرایند، مربیان دعوت‌شده نیز در قامت ارزیاب، نقاط قوت و ضعف این طراحان را گوشزد کردند.

هدف نهایی این دوره، ارزیابی طرح کسب‌وکار و برنامه برندینگ این مجموعه‌ها با حضور مربیان باتجربه بود. طرح‌های اقتصادی و برنامه‌های توسعه  «مرچن دایز‌های ایرانی» تکمیل شد. با اصلاحاتی که توسط ارزیابان و مربیان به صاحبان کسب وکار منتقل شد، این طرح‌ها برای ارائه در رویداد بازارپردازی تهران آماده خواهد شد تا مشارکت‌کنندگان اقتصادی با طرح‌هایی مواجه شوند که تمام جوانب درآمدزایی و جذب مشتری هم در آن رعایت شده است.

همچنین در آخرین روز از  آذر ماه ۱۴۰۱، نیز ایده‌پردازان فرهنگی حاضر در این رخداد دور هم جمع شده و  طرح‌های خود را برای فعالان حوزه فرهنگی ارئه دادند. در نهایت روز گذشته (چهارشنبه ۲۸ دی) نیز «رویداد تامین مالی اختصاصی فرهنگ بنیان» با هدف جذب سرمایه اولیه هم آورد بازارپردازی تهران  در سالن همایش‌های ساختمان مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزارار شد.

خیز بلند فعالان عرصه فرهنگ وهنر برای فتح قله‌های «بازارپردازی فرهنگی»

در این نشست نمایندگانی از  بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، شرکت پیشگامان امین پاسارگاد (شناسا)، واحد کسب‌وکار کودک و خانواده پاسارگاد (شهر هوشمند کیدزی)، بنیاد تعاون بسیج، صندوق بازنشستگی صداوسیما و دفتر اقتصاد و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشته و مخاطب ۱۱ طرح کسب و کار ارائه شده توسط تهیه‌کنندگان ارشد بودند.هدف اصلی از برگزاری این رویداد، این بود که تا پیش از رویداد هم‌آورد بازارپردازی تهران، نهادهای مالی، بانکی و سرمایه‌گذاری نظر خود را جهت تأمین مالی ابتدائی کسب و کارهای فرهنگ‌بنیان اعلام نمایند.

در جریان این نشست کسب و کارهای شخصیت‌های بومی، ایرانی و اسلامی که توانسته‌اند جامعه مخاطب وفاداری را کسب نمایند، معرفی شدند.این ۱۰ مجموعه عبارتند از:

- هلدینگ دنیای شیرین نبات با طرح بازارپردازی ببعی و ببعو

- شرکت دانش بنیان نمو کودکان ایران (نموبال) با طرح بازارپردازی شخصیت آموزشی قلنگ

- استودیوی طراحی کاراکتر با طرح بازارپردازی شخصیت ایلیا

- خانه خلاق و نوآوری دیانتی با طرح بازارپردازی شخصیت ابراهیم هادی

- شرکت دانش بنیان داده گستر با سکوی توسعه بازارپردازی راویتون


- انتشارات نیستان با دو طرح بازارپردازی شخصیت‌های پلنگ سفید و رخصت مرشد


- انتشارات پیک گل واژه با بازارپردازی شخصیت‌ رامو به عنوان راه موفقیت کودکان


- شرکت دانش‌بنیان مهاد رسانه پژوه با بازارپردازی شخصیت‌های قصه‌های قرآنی


- خانه خلاق و نوآوری ایلسا (سبک زندگی اسلامی) با بازارپردازی شخصیت‌های داستان هفت‌خان


- موسسه فرهنگی و هنری تکم فیلم آریایی با بازارپردازی شخصیت‌‌های داستان گرگران

به نظر می‌رسد برگزاری چنین رویدادهایی بتواندگام مهمی در تقویت بازارپردازی فرهنگی و توجه بیشتر مدیران کشور به موضوع مهم صنایع فرهنگی باشد. موضوعی که علاوه بر درآمدزایی، بخش مهمی از جریان‌سازی فرهنگی برای کودکان و نوجوانان را بر عهده بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب