دوره ۳ روزه مربیگری بازارپردازان فرهنگی برگزار شد + فیلم
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، بازارپردازی فرهنگی که برگردان فارسی عبارت (cultural Merchandaising) است را میتوان به معنی کسبوکارهای فرهنگی دانست که توانستهاند کاراکتر یا شخصیتی را خلق کرده و زنجیره محصولات فرهنگی همانند اسباببازی، عروسک، گیم، انیمیشن، نوشتافزار و سایر موارد مشابه را به وجود آورند. این کسبوکارهای فرهنگی به دلیل استفاده از فناوریهای نوین فرهنگی و ایجاد یک زنجیره بههم مرتبط محصولات فرهنگی کودک و نوجوان بهعنوان کسبوکارهای فرهنگبنیان نیز شناخته میشوند.
کسب و کارهای فرهنگبنیان، به دلیل توسعه زنجیره محصولات فرهنگی شخصیتمحور میتواند بر ذائقه، الگوها، ایدهآلها و رفتارهای فرهنگی کودکان و نوجوانان تأثیرگذار باشند و از این نظر تاثیرگذاری عمیقی بر هویت فرهنگی کودکان و نوجوانان دارند که متأسفانه هماکنون این هویت آفرینی در اختیار مرچندایز کاراکترهای خارجی همچون «باب اسفنجی»، «لاکپشت نینجا»، «مرد عنکبوتی»، «بتمن»، «السا» و موارد مشابه است.
برهمین اساس و بهمنظور مقابله با «مرچندایز» کاراکترهای خارجی و تاثیرگذاری بر سبک زندگی کودکان و نوجوانان شورای فرهنگ عمومی در جلسه ۷۶۷ خود توجه به توسعه بازارپردازی فرهنگی مبتنی بر کاراکترها و شخصیتهای بومی و ایرانی اسلامی را مصوب و ابلاغ کردهاست تا در نتیجه آن قرارگاه بازارپردازی فرهنگی در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برای اجراییسازی مصوبه شورای فرهنگ عمومی تشکیل گردد.
پساز مصوبه شورای فرهنگ عمومی، قرارگاه بازارپردازی فرهنگی تشکیل و مذاکرات متعددی با نهادها و سازمانهای فرهنگی برای رسیدن به یک همافزایی جهت همکاری برای توسعه بازار پردازیهای فرهنگی مبتنی بر فرهنگ بومی و ایرانی اسلامی صورت پذیرفت که امضای موافقتنامههای همکاری برای توسعه بازارپردازی فرهنگی با یازده سازمان و نهاد فرهنگی در خرداد ماه امسال از نتیایج این اقدامات است.
در همین راستا، شورای فرهنگ عمومی رویدادها و جشنوارههایی را طراحی کرده است که فراخوان شخصیتپردازی جامجهانی (جامزی) و نخستین مسابقه ملی ارائه شخصیت پارسی (پارس آرا) از جمله مهمترین آنهاست.
اما فراتر از این دو فراخوان، باید به همآورد بازارپردازی فرهنگی تهران اشاره کردکه قرار است با حضور گسترده صاحبان کسب و کارهای فرهنگ بنیان در اواخر آذرماه امسال برگزار شود. اما در فاصله یک ماه مانده به برگزاری این رخداد تجاری فرهنگی، «دوره تکمیلی مربیگری بازارپردازان فرهنگی» از بیست و پنجم تا بیست و هفتم آبان ماه در مجتمع باغ زیبای تهران برگزار شد. در این رویداد سهروزه، تیمهای طراح کسبوکار و تهیهکنندگان ارشد رویداد بازارپردازی تهران با هدف نهایی شدن طرح کسبوکار و برنامه برندینگ این مجموعهها طرحهای خود را ارئه دادند. در این فرایند، مربیان دعوتشده نیز در قامت ارزیاب، نقاط قوت و ضعف این طراحان را گوشزد کردند.
در ادامه گزارش تصویری کوتاه خبرنگار خبرگزاری آنا را از این رویداد حوزه صنایع فرهنگی از نظر میگذرانید.
انتهای پیام/