دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر شورای هنر در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

«شبکه سراسری اطلاعات فرهنگی و هنری» در انتظار تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی

«شبکه سراسری اطلاعات فرهنگی و هنری» در انتظار تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی
دبیر شورای هنر از تدوین شبکه سراسری اطلاعات فرهنگی و هنری به منظور پیشگیری از موازی‌کاری نهادهای فرهنگی و هنری خبر داد.
کد خبر : 825932

محمدحسین ایمانی خوشخو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره ضرورت هم‌افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی کشور چه در عرصه سیاستگزاری و چه در حوزه اجرایی گفت: این توفیق را داشته‌ام که حدود چهل سال در حوزه‌ها و سطوح مختلف فرهنگی و هنری سابقه خدمت داشته باشم. با تکیه بر این تجارب باید بگویم که ضعف عمده ما در این عرصه، مدیریت جزیره‌ای و فقدان ارتباط نهادها با یکدیگر است.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی اظهار کرد: ما در حوزه فرهنگ نهادهای متنوع و متعددی داریم که وظایف و اختیارات فرهنگی دارند. از سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته تا دانشگاه‌های هنر و حوزه هنری و... همه آنها کار خودشان را می‌کنند و  برخلاف برنامه‌هایی ظاهری، ارتباط چندانی با یکدیگر ندارند. درست است که از تخصص و هنر  متخصصان و هنرمندان استفاده می‌کنند، اما سیاست‌ واحدی که هم‌افزایی ایجاد کند را دنبال نمی‌کنند.

ایمانی خوشخو گفت: الان آن چه به عنوان هنر در آموزش و پرورش تدریس می‌شود چه ارتباطی با فعالیت‌های هنری تحت مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد؟ در کنار این سازمان‌های داخلی، باید به نهادهایی مثل کمیسیون ملی یونسکو، موسسه فرهنگی اکو، و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم اشاره کنم که دایره فعالیت‌هایشان خارج از مرزهای کشور هم هست، اما آنها هم در ارتباط با نهادهای داخلی موفقیت چندانی نداشته‌اند.

** جایگاه ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ایجاد هم‌افزایی

وی افزود: در دیدار اخیر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با مقام معظم رهبری نوعی نارضایتی از عملکرد دستگاه‌های فرهنگی از بیانات ایشان استنباط می‌شد که شاید یکی از دلایل آن عدم ارتباط قوی بین این دستگاه ها است.

دبیر شورای هنر عنوان کرد: این یک ضعف عمده است که باید برطرف شود. به نظر من  شورای عالی انقلاب فرهنگی باید متولی ایجاد این هم‌افزایی فرهنگی بین دستگاه‌های مختلف شود. این شورا به نوعی قرارگاه فرهنگی کشور است و همه دستگاه‌های فرهنگی کشور درآن نماینده دارند. اگر این شورا نقش فعالانه‌تری در این زمینه داشته باشد اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

ایمانی خوشخو افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های وزیر محترم ارشاد اسلامی، شورای هنر به عنوان زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از مدتها تعطیلی چند ماهی است که دوباره جلسات خود را از سرگرفته؛ امیدوارم که حداقل در حوزه هنر این هماهنگی بیشتر ایجاد شود و گسست مدیریتی از بین برود.

 وی عنوان کرد: تا زمانی که این هم‌افزایی ایجاد نشود، شاهد اتلاف سرمایه‌های مادی و معنوی خواهیم بود چرا که موازی‌کاری یعنی اتلاف سرمایه بدون اطلاع از یکدیگر. امیدوارم شورای عالی انقلاب فرهنگی این هم‌افزایی را ایجاد کند.

ایمانی خوشخو افزود: یکی از ایده‌هایی که در شورای هنر مطرح شده، ایجاد شبکه سراسری اطلاعات در حوزه فرهنگ و هنر است تا بر پایه آن هرکس که می‌خواهد در این حوزه‌‌ها کار کند وارد آن شبکه شده وکارش را پیگیری کند. البته ایجاد این سامانه کار آسانی نیست، اما  پیگیر هستیم تا در شورایعالی انقلاب فرهنگی انقلاب آن را تصویب کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته