مهارت محور کردن آموزش نیاز به عزم جدی دارد
به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، محمدعلی زلفیگل در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۰ دیماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال محمدحسین فرهنگی گفت: به جامعه فهیم، فرهیخته دانشگاهی کشور دستمریزاد میگویم چرا که نیمسال اول سال ۱۴۰۱ را علیرغم همه سختیها با حلم و صبوری پشت سر گذاشتند.
وی افزود: خلاصهای از اقدامات انجام شده در دولت مردمی را ارائه میدهم، ما سخت اعتقاد داریم که املای ننوشته غلط ندارد، دهها و صدها تصمیم گرفته میشود و بدیهی است که بعضی از آنها کارایی و اثربخشی نداشته باشند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: تلاش کردیم که شاخصهای حکمرانی علمی را مدنظر قرار دهیم، چون در وزارتخانهای مدیریت میکنیم که مبنای آن علم و پژوهش است.
زلفیگل گفت: بعد از دو سال و نیم آموزش مجازی و تعطیل بودن دانشگاهها به صورت حضوری، بازگشایی دانشگاهها با مشکلاتی روبرو بود، بعضی از خوابگاهها تعطیل شده بود و بودجه دانشگاهها به دلیل نبودن بودجه فضا، خوابگاه و ایاب و ذهاب درصد رشد لازم را نداشت؛ این جسارت را دولت مردمی به خرج داد و بازگشایی دانشگاهها را به لطف خداوند آغاز کردیم.
وی تاکید کرد: مهارت محور کردن آموزش نیاز به عزم جدی دارد تا دانشجویان جذب کار و فعالیت در صنایع و مهارت محور شوند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در بدو مدیریتم در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کمیته انتصابات را برای انتخاب روسای موسسات آموزش عالی تشکیل دادیم و از عقل و خرد جمعی و تجربه جمعی استفاده کردیم. تمام تلاش خود را کردیم که انسانهای انقلابی، عاقل و باتجربه را در این مسیر انتخاب کنیم.
زلفیگل تأکید کرد: طبق قولی که به مردم و نمایندگان مجلس داده بودیم اولین اقدام ما تأسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود، خوشبختانه این موضوع با نامگذاری سال تولید دانشبنیان و اشتغالآفرین توسط رهبر انقلاب اسلامی همزمان شد.
وی افزود: تأسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری اقدام مبارک دیگری بود که نمایندگان مجلس در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، ۴۰ درصد از بودجه پژوهشی شرکتهای دولتی را در این صندوق واریز کرده و مجوز آن را دادند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به بخش مهارتی،بیان کرد: مهارت محور کردن آموزش عزمی فرابخشی میخواهد. ما نیاز به قانونی داریم که همه وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی و صنایع خصوصی سیستم تشویقی برایشان در نظر بگیرند که دانشجویان را برای کارورزی بپذیرند. ایجاد خوابگاه، فضا و وسیله ایاب ذهاب برای این دانشجویان ضروری است.
زلفیگل با بیان اینکه ۲۹ پروژه عمرانی در دانشگاه فنی و حرفهای را تکمیل و افتتاح کردهایم و حدود ۲۹ هزار ظرفیت دانشجو مهارت محور را افزایش دادهایم،اظهار کرد: اکنون ۱۰۰ پروژه نیمه تمام داریم که ۵۰ درصد آنها با مشارکت خیرین انجام خواهد شد و تمام تلاش خود را میکنیم که از ظرفیت سفرهای ریاست جمهوری استفاده کنیم و آنها را در کمترین زمان افتتاح کنیم.
وی با اشاره به دانشگاههای فنی و حرفهای،تاکید کرد: در دانشگاههای فنی و حرفهای نسبت استاد به دانشجو یک به ۱۳۶ است؛ آموزشکدهای داریم که ۱۷۰۰ دانشجو و یک عضو هیأت علمی دارد، باید تلاش کنیم که این مشکل را برطرف کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سرانه اعتبار پژوهشی در آموزشکدههای فنی و حرفهای متأسفانه یک پنجم سایر دانشگاهها است و در این زمینه مطالعه تطبیقی انجام میدهیم که در سیاستگذاریهای مهارتمحور مدنظر قرار دهیم.
زلفیگل با اعلام اینکه در بخش فناوری اتفاقات مبارکی در وزارت علوم افتاده است که بخشی از آن را بیان میکنم،افزود: طراحی سامانه دارا یکی از این موارد است؛ اگر ما برای یک موضوعی بخواهیم جستجو کنیم و فرد صاحب نظر را پیدا کنیم در حال حاضر هیچ سیستمی نداریم.
وی اضافه کرد: این موضوع در ابعاد بینالمللی وجود دارد، اما در ابعاد داخلی نداریم و چنین سامانهای که دو زبانه باشد نیاز داریم و کارهای کارشناسی آن انجام شده است و امیدواریم در دهه مبارک فجر این طرح را افتتاح کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: تأسیس «سامانه نظام ایدهها و نیازها» مورد توجه دانشگاهیان قرار گرفته است. نیازهای صنایع خصوصی و صنایع دولتی در آنجا ثبت و ضبط میشود و موجب همرسانی پژوهشگران، دانشگاهیان با نیازها و مسائل جامعه میشود و خوشبختانه در نظام سنجش و آموزش برای تحقیقات نیازمحور برنامههای خاصی را انجام دادهایم.
زلفیگل تأکید کرد: تاکنون بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ نیاز در این سامانه ثبت و ضبط شده است و خوشبختانه این سامانه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و توسط نمایندگان مجلس تصویب شده است و در بودجه سال ۱۴۰۱ آمده است.
وی افزود: در طی یک سال گذشته رشد اشتغال دانش بنیان ۵۰ درصد بوده است و بیش از ۴۰ هزار رشد اشتغال دانش بنیان در هستههای فنآور مستقر در مراکز پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان داشتیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تعداد هستههای فناور مستقر در پارکهای علم و فناوری از ۱۰ هزار و ۸۰۰ به ۱۱ هزار و ۵۴۰ افزایش پیدا کرده است. با رایزنیها و هماهنگیها با ستاد کل نیروهای مسلح، امریه پسادکترا را به تصویب رساندیم و انشاء الله به زودی اجرایی میشود.
زلفیگل با بیان اینکه طرح تور فناوری و دستیار فناوری اجرایی شده است، سامانه رصد دانش آموختگان انجام شده است، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که میفرمایند علم دو کاربرد دارد یکی رسیدن به مرجعیت علمی و دیگری رسیدن به رفع نیازهای جامعه. ما برای هر دو بعد برنامهریزی کردیم،اظهار کرد: الان هر ماه یک مجله تحت نمایه بینالمللی منتشر میشود و این یعنی مرجعیت علمی و ما شرایطی داریم که محققان سایر کشورها در بستر مجلات ما قلم بزنند.
وی افزود: تعداد مقالات علمی در سال ۱۴۰۰ از ۵۹ هزار و ۶۶۰ به ۷۷ هزار و ۳۲۷ ارتقاء پیدا کرده است، اچ ایندکس ژورنال در بعد ملی از ۳۷۷ به ۴۰۸ ارتقاء پیدا کرد، از بعد کمیتی علم رتبه ما از ۱۶ به ۱۹ ارتقاء پیدا کرد. تعداد دانشمندان بینالمللی ما که باعث افتخار ایران و ایرانی است از ۶۵۸ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۸۴۱ نفر در سال ۱۴۰۱ ارتقاء پیدا کرده است. تعداد "دانشمندان ۲ درصد" کشور ما از هزار و ۷۰۱ در سال ۱۴۰۰ به هزار و ۹۴۱ افزایش پیدا کرده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به جهاد تبیین،افزود: اقدامات مبارکی در بعد جهاد تبیین افتاده است موضوع راویان پیشرفت را داریم، در بعد کاررسانی از نیروهای جوان انقلابی و جذب نخبگان اتفاقات مبارکی افتاده است.
با همکاری بنیاد ملی نخبگان این موضوع تدوین شد و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و نخبگانی که عضو شورای نخبگان هستند و جایزه شهید شهریاری را میگیرند جذب دانشگاهها به عنوان هیأت علمی میشوند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه برای تقویت علوم پایه و علوم انسانی ما مرکز علوم انسانی را در وزارت علوم تأسیس کردیم،افزود: با همکاری بنیاد نخبگان رتبههای زیر ۱۰۰ و المپیادیها را بورس کردهایم و خوشبختانه در سال جاری تعداد افرادی که در رشتههای علوم پایه و رشتههای اولویتدار ثبتنام کرده و پذیرش شدهاند دو برابر شده است.
زلفیگل گفت: با همکاری دانشگاه فرهنگیان بستری را ایجاد کردیم که دانشجویان علوم پایه و علوم انسانی انگیزه برای تلاش و کوشش بیشتر داشته باشند. در تعدادی از دانشگاهها بورسیه صنعت را برای نخبگان ایجاد کردهایم، دانشگاه هرمزگان سردمدار بود و دانشگاه یزد و اخیراً دانشگاه صنعتی سهند تبریز در این مسیر گام برداشتهاند و بقیه دانشگاهها هم این کار را انجام میدهند.
انتهای پیام/