هزینه در حوزه تربیتی و مهارتی سرمایهگذاری برای آینده است
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از رشت، مراسم تجلیل از دانشآموزان و کارکنان پژوهشگر برتر کشوری مدارس سمای استان گیلان با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در این مراسم با بیان اینکه انتخاب پژوهشگر یا پژوهش برتر مقدمات و الزاماتی دارد، با تأکید بر ارتقای کیفیت علمی اظهار کرد: لازمه پژوهش برتر، آموزش برتر است. تا آموزش قوی و عمیق نباشد، پژوهش برتر نیز وجود نخواهد داشت.
محمد دوستار، غیرت علمی و تعصب سازمانی را دو مؤلفه برجسته آموزش برتر دانست و ادامه داد: با آموزش برتر، پژوهش برتر بهدست میآید و وقتی پژوهش برتر مدل جامعه شود، فناوری بهوجود میآید که جامعه از آن نفع میبرد.
وی با بیان اینکه برای داشتن منزلت در جامعه باید دید جامعه چگونه در مورد سازمان ما میاندیشد، بیان کرد: استقبال از دانشگاه آزاد اسلامی و مدارس سما نشاندهنده اعتماد جامعه به این مجموعه است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، رشد ابعاد اجتماعی، آموزشی، معنوی، سیاسی، اعتقادی و سواد رسانهای را از جمله مهارتهای موردنیاز زیستن در عصر کنونی عنوان کرد و ادامه داد: نباید دانشآموز را فقط در حوزه آموزش برجسته کنیم و هرچقدر در حوزه تربیتی و مهارتی هزینه کنیم، سرمایهگذاری برای آینده است.
دوستار تبیین کرد: مباحث تربیتی باید در مدارس مورد توجه قرار گیرد و مؤثرترین و قطب اثرگذار در نظام تعلیم و تربیت، معلم و استادان دانشگاه هستند که بیشترین تعامل را با دانشآموزان و دانشجویان دارند.
**فعالیتهای پژوهشی مبنایی برای تجربهاندوزی دانشآموزان است
دبیر شورای نظارت و هماهنگی سمای استان گیلان هم در این مراسم با بیان اینکه پژوهش موتور حرکت هر مؤسسه پژوهشی است، افزود: فعالیتهای پژوهشی موجب ارتقای کمی و کیفی آموزشی خواهد شد و بدون پژوهش آموزش کامل نخواهد شد.
تیمور آمار مطرح کرد: مجموعه فعالیتهایی که در حوزه پژوهش توسط دانشآموزان در مدارس انجام میشود، مبنایی برای تجربهاندوزی است که با حضور وی در دانشگاه این فرآیند تکمیل میشود.
وی، سطح فعالیت پژوهشی معلمان و کارکنان را بسیار وسیع عنوان کرد و ادامه داد: معلمان با بهروز کردن اطلاعات خود نظام آموزشی مدرسه خود را ارتقا میدهند.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی استان گیلان بیان کرد: واحدهای سمای استان گیلان نمایندهای در جمع پژوهشگران برتر کشور دارند و تجلیل از این افتخارآفرینان موجب افزایش انگیزه مضاعف در فعالیتهای پژوهشی و فرآیند آموزشی بهتر در مدارس است.
**تربیت دانشآموز خلّاق و پرسشگر با چه هدفی انجام میشود؟
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت هم در این مراسم اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی جزء پنج دانشگاه برتر کشور در حوزه پژوهش است.
علیرضا صیداوی به تفاوت هدف پژوهش در دانشگاه و مدارس اشاره کرد و افزود: هدف پژوهش در دانشگاه در راستای رفع مشکلات کشور است و تربیت دانشآموز خلّاق و پرسشگر در مدارس برای ورود به دانشگاه است تا روحیه خلّاقانه دانشآموز تقویت شود.
وی تبیین کرد: زیرساختهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی شامل کارگاهها، آزمایشگاهها و استادان در حوزه پژوهش در اختیار مجموعه سماست.
راهبر پژوهشی سمای استان گیلان هم ۱۵ شاخص را در ارزیابی عملکرد پژوهشی مدارس مؤثر دانست و بیان کرد: افتخاراتی که دانشآموزان و کارکنان مدارس سمای استان گیلان کسب کردهاند، اجرای دقیق مفاد شیوهنامه و نظارت دقیق شورای پژوهشی سما اعم از دبیر شورای نظارت و هماهنگی، راهبر پژوهشی، نماینده مدیران مدارس و راهبر پژوهشی واحدهای سماست.
مریم رئوف با تجلیل از فعالیتهای رابطان پژوهشی مدارس سما گفت: کسب رتبههای برتر دانشآموزان و کارکنان مدارس سمای گیلان در سطح کشور نتیجه برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشآموزان، فعالیتهای مهارتی، برگزاری کارگاهها، تشکیل انجمنهای علمی پژوهشی و ... که در طول سال تحصیلی در مدارس سمای استان گیلان برنامهریزی و اجرا شد.
انتهای پیام/