شریعت و نبوت از حکمت حفاظت میکنند
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از اصفهان، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در همایش ملی حکمت اسلامی و علوم رفتاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با تأکید بر اهمیت حکمت و حدیث امیرالمومنین(ع) درباره رسالت پیامبران و صیانت از حکمت اظهار کرد: حکمت که زاییده عقل ناب بوده، گاهی پوشیده میشود و باید احیا شود و کار پیامبران احیای حکمت است. بشر هرگاه شریعت و نبوت الهی را کنار گذاشت، حکمت را از دست داد و فقط یک یا چند قسم از اقسام عقل را دنبال کرد و دچار آسیب شد.
وی افزود: به عنوان نمونه دغدغه انسانها در غرب و در قرون وسطی، عقل معاد بود و از عقل معاش غفلت ورزیدند از دوره رنسانس به بعد، عقل معاش را جدا از عقل معاد دنبال کردند، هنوز هم شاهد آسیبهای جبرانناپذیر هر دو دوره هستیم؛ بنابراین، این نکته را باید توجه داشت که حفاظت و صیانت از حکمت از طریق شریعت و نبوت است.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفـت: «حکمت» واژهای قرآنی است که بعد از بررسی آن در قرآن، مشخص میشود که هیچ معادلی در زبانهای دیگر ندارد و واژههای «حکمت» و «حکیم» در مجموع بیش از ۱۱۰ بار در قرآن به کار رفته که نشاندهنده اهمیت آن است.
خسروپناه با بیان اینکه اثر حکمت در جامعه خیر کثیر خواهد بود و نمونهاش حکمرانی حِکْمی و مُلک عظیمی است که خداوند به آلابراهیم عطا کرد، ادامه داد: حکمت، دانش نافع عقلانی در سه ساحت بینش، منش و کنش بوده که منتهی به خیر کثیر میشود. حیات طیبه، یکی از مصادیق خیر کثیر است و وظیفه داریم که حکمت را در علوم مختلف و نیز در هنر به کار گیریم با استفاده از کاربست حکمت در علوم، علوم حِکْمی ــ بهعنوان نمونه علوم انسانی حِکْمی، علوم پزشکی حِکْمی، معماری حِکْمی و هنر حِکْمی ــ را حاصل کنیم.
وی عنوان کرد: هنگامی که رویکرد حِکْمی به علوم و هنر ایجاد شود، غایت فعالیتهای مرتبط با علوم اموری مانند تعلیم و تعلم ذهنی، تفکر، تدبر و تعقل علمی صورت گرفته و زمینه را برای حیات و حکمرانی حِکْمی فراهم ساخت، جامعه را در مسیر تحقق اهداف و مقاصد والای اسلام قرار داد، استعدادهای فردی و اجتماعی را شکوفا و بهترین و بیشترین منفعتها در عرصههای مختلفِ مادی، معنوی، فردی، اجتماعی، دنیوی و اخروی را در راستای هدف خلقت یعنی تقرب الی اللّه نصیب صاحبان علم و سایر انسانها خواهد کرد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه حکمرانی حِکْمی امر بسیار مهمی است که اگر هدف ترویج فرهنگ و تمدن حِکْمی بوده، باید حکمرانی حِکْمی را مطالبه کنیم، تشریح کرد: آنچه باعث میشود علم و هنر حِکْمی تولید و به کار گرفته شود، آن است که حکمرانی علم حِکْمی و حکمرانی هنر حِکْمی ایجاد شود. حکمرانی علم و هنر به معنای حکومتی کردن علم و هنر نیست؛ بلکه بستهای بوده که موارد مربوط به علم و هنر را در بر میگیرد و سیاستگذاری، تنظیمگری و خدمات عمومی را شامل میشود.
به گزارش آنا، معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، همایشی ۱۴ روزه را در سال گذشته با عنوان «علوم انسانی و حکمت اسلامی» برگزار کرد و در همین راستا و با رویکردی تخصصیتر و با مشارکت داوطلبانه بعضی از استانها نه همایش را در سال ۱۴۰۱ با عناوین «حکمت اسلامی و هنر»، «حکمت اسلامی، فقه، حقوق و علوم سیاسی»، «حکمت اسلامی، اقتصاد و مدیریت»، «از حکمت اسلامی تا حکمرانی حکمی»، «حکمت اسلامی و علوم رفتاری»، «حکمت اسلامی و علوم طبیعی»، «حکمت اسلامی و معماری و شهرسازی»، «حکمت و ادبیات در فرهنگ و تمدن اسلامی» و «حکمت اسلامی و جامعه و خانواده» برنامهریزی کرد که به ترتیب، واحدهای یزد، آزادشهر، قزوین، نجفآباد، اصفهان، علوم و تحقیقات، کرج، زاهدان و تبریز امور علمی و اجرایی مربوط به آن همایشها را پیگیری کردهاند.
انتهای پیام/