بودجهریزی برنامهای باید جایگزین بودجهریزی هزینهای شود
به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، جلسه بررسی چالشهای نظام بودجهریزی آموزش و پرورش به همت دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ و با حضور بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، روحالله متفکر آزاد و شیوا قاسمیپور، اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی و معاونین وزارت آموزش و پرورش و روسای دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و برخی از دستگاهها و سازمانهای تابعه برگزار شد.
بابک نگاهداری در این جلسه با بیان اهمیت آموزش و پرورش در فرآیند توسعه بهویژه در نظام جمهوری اسلامی ایران، گفت: ما معتقد به جایگاه مهم آموزش و پرورش در فرآیند توسعه هستیم و به همین جهت به دنبال آن هستیم تا مشکلات موجود در این حوزه را با تعامل دستگاههای مسئول شناسایی و تا حد توان برای رفع آنها بکوشیم.
وی افزود: مکانیسم فعلی بودجهریزی که بر اساس چانهزنی است، موجب میشود که دستگاههایی که از حیث بودجهای ضعیف هستند، ضعیفتر شوند، اما مجلس یازدهم به دنبال شکستن این مکانیسم ناصواب است و مرکز پژوهشهای مجلس نیز به دنبال آن است تا صدای مجموعههای ضعیف را شنیده و چالشهای آنان را حل کند.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس همچنین اصلیترین چالش نظام بودجهریزی را نگاه هزینهای دستگاهها در بودجهریزی دانست و خاطرنشان کرد: باید بودجهریزی برنامهای را جایگزین بودجهریزی هزینهای کنیم.
نگاهداری اضافه کرد: در حال حاضر سیطره رویکرد بودجهریزی هزینهای موجب شود که اغلب دستگاهها فقط مطالبه افزایش بودجه خود را داشته باشند و کمتر از مسئولان اجرایی درخصوص برنامههای نیازمند بودجه بشنویم. پای صحبت هر مسئولی که مینشینیم به دنبال آن است که اثبات کند هزینههای مجموعه تحت مدیریتش زیاد است و در نتیجه بودجه بیشتری میخواهد. این رویکرد موجب میشود کشور در هدایت طرح کلانش با مشکل مواجه شود.
وی با اشاره به نواقص نظارت و ارزیابی بر بودجههای تخصیص یافته بیان داشت: امروز بخش درآمدی کشور با مشکلاتی از جمله تورم، کاهش سرمایهگذاری و... مواجه است که موجب میشود هزینهها افزایش یابد، اما منابع کوچک شود،از این رو بیش از گذشته باید در تخصیص بودجه و اولویتبندی برنامهها دقت کرد.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس همچنان با تأکید بر لزوم توجه به ظرفیتهای مردمی گفت: اولاً باید به ظرفیتهای مردمی بیشتر توجه داشت و از این ظرفیتها در چارچوب اسناد بالادستی آموزش و پرورش بهره برد. از سوی دیگر باید بتوانیم در قالب مسئولیت اجتماعی سهم سایر دستگاهها را در آموزش و پرورش مشخص کنیم.
شیوا قاسمیپور، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، نیز در این نشست با گلایه از غیرواقعی بودن گزارشها در حوزه آموزش و پرورش بیان داشت: گام اول مشکلات آموزش و پرورش این است که مسئولان امر، فضایی واقعی را از وضعیت کیفیت آموزشی و عدالت آموزشی در کشور ترسیم کنند.
نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از آنی که وضعیت فعلی آموزش و پرورش شفاف و واقعی شد، بایستی تمرکز آموزش و پرورش را بر اولویتهای مهمی گذاشت که بتواند مشکلات حاد فعلی را سامان دهد.
روحالله متفکر آزاد عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره بر لزوم توجه دولت به مشکلات آموزش و پرورش،گفت: بودجه در قالب لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم میشود. در نتیجه بسیاری از مشکلات بودجهای آموزش و پرورش باید ابتدا در دولت حل و فصل شود و انتظار نباشد که مجلس با آن حجم کاری در روزهای بررسی بودجه بخواهد به مشکلات جزئی ورود نماید.
وی تاکید کرد: توجه به برنامه هفتم توسعه نیز امر مهمی است که حتی باید بیش از بودجه بدان توجه داشت چرا که بودجه بناست به صورت برشهایی سالیانه برنامههای در نظر گرفته شده در برنامه توسعه باشد تا بتوان به اهداف در نظر گرفته شده نائل آمد.
انتهای پیام/