دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در راستای جذب نقدینگی به بخش تولید؛

انتشار اوراق، منطقی‌ترین ابزار برای سرمایه گذاری در صنعت برق است

انتشار اوراق، منطقی‌ترین ابزار برای سرمایه گذاری در صنعت برق است
یک کارشناس صنعت برق گفت: انتشار اوراق با سود سررسید منطقی مشروط به اقناع سازی مردم در جهت سودده بودن پروژه، می‌تواند بهترین ابزار برای رونق صنعت برق باشد.
کد خبر : 824159

علیرضا آهنگری، کارشناس صنعت برق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به اینکه با ارزیابی بازار طلا و ارز می‌توان گفت نقدینگی در اختیار مردم، رقم بالایی است، اظهار داشت: دولت‌ها همواره در هدایت جریان نقدینگی به سمت بخش مولد موفق نبودند. البته این نقص مربوط به موضوع بالا بودن حاشیه سود دلالی است. صنعت برق یکی از غیراقتصادی‌ترین صنایع کشور است که به دلیل نبود اقتصاد جذاب تولید برق برای بخش خصوصی، تزریق سرمایه به این حوزه با سختی زیادی همراه است.

وی ادامه داد: الگوی قیمت برق در دولت قبل اصلاحاتی را تجربه کرد که مفید بود، اما این اصلاح قیمت باید ادامه دار باشد. در حال حاضر بدهی صنعت برق حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان است و اختلاف هزینه تمام شده هر کیلووات ساعت و رقم نهایی فروش، فاصله معناداری دارد.

به گفته این کارشناس صنعت برق، پس از اصلاح تعرفه فروش برق به مشترکین، انتشار اوراق با سود سررسید مطلوب و منطقی می‌تواند موجب جذب سرمایه از طریق سرمایه‌های مردمی که بخش قابل توجه آن نقدینگی بلاتکلیف است، به بخش تولید شود.

آهنگری افزود: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، شرکت‌های برق می‌توانند تا سقف ۵ هزار میلیارد تومان با دولت تهاتر داشته باشند. این رقم می‌تواند بخشی از بدهی‌های شرکت‌های برقی را برطرف کند.

وی با بیان اینکه لازم است دولت برای جذب و تشویق سرمایه‌های مردمی، یک برنامه تبیینی و توجیهی مطلوبی در نظر بگیرد، توضیح داد: رسانه‌ها و بازو‌های تبیینی می‌توانند نقش پررنگی در این زمینه ایفا کنند. مردم باید با ابعاد مختلف یک پروژه به خوبی آشنا و در مرحله بعدی برای سرمایه گذاری در آن اقناع شوند. در چنین صورتی بی شک بازار‌های با ثباتی که از سوی دولت تعریف می‌شوند را به بازار‌های کاذب و پر تلاطم ترجیح می‌دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته