دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 بهمن 1401 - 12:33
فعال صنعت برق:

بارش‌ها کم بود؛ تابستان آینده مشکل ناترازی برق داریم

بارش‌ها کم بود؛ تابستان آینده مشکل ناترازی برق داریم
کارشناس اقتصاد برق گفت: با توجه به اینکه بارش‌ها در زمستان امسال کم بود و ذخیره پشت سد‌ها کاهش یافته، تابستان آینده از ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی بی‌بهره خواهیم بود.
کد خبر : 827229

کیوان محمدزاده کارشناس اقتصاد برق در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا با بیان اینکه از آنجایی که اقلیم ایران به طور عمومی گرم و خشک بوده و بارش‌های جوی نمی‌تواند محل قابل اتکایی برای منبع تامین برق باشد، گفت: طی سال‌های اخیر ایران نیز مانند بسیاری از کشور‌های دیگر، با چالش جدی تغییر الگوی آب و هوایی رو به رو شده است، به این معنا که شرایط بارش برف و باران قابل پیش بینی دقیق و منظم نیست؛ بنابراین در برخی سال‌ها ممکن است شاهد خشک سالی و بعضی دیگر از سال‌ها،‌ تر سالی‌هایی را تجربه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه منبع تامین برق از محل نیروگاه‌های برق آبی کشور قابل اتکا نیست، افزود: سهم نیروگاه‌های برقآبی کشور در سبد تولید برق، حدود ۵ هزار مگاوات است. این در حالی است که در برخی روز‌های گرم سال، پیک مصرف به ۶۵ تا ۶۸ هزار مگاوات در روز می‌رسد. سال‌هایی که در زمستان بارش‌های مناسبی را تجربه کرده باشیم، در تابستان سال بعد از آن می‌توان به ظرفیت نیروگاه‌های برقآبی به عنوان یک کمک کننده، دلگرم بود. اما این در شرایطی است که ذخایر سدهای کشور رقم مطلوبی باشد. این در حالی است که اکنون اوضاع ذخیره آبی سدهای کشور به هیچ عنوان مطلوب نیست. 

به گفته محمدزاده، نکته‌ای که این روز‌ها کمتر در بخش صنعت برق به آن توجه می‌شود، سلامت سیستم توزیع برق و تلفات است. هرچند اوضاع تلفات برق در پایتخت تک رقمی و حدود ۶ درصد است، اما شبکه توزیع برق تهران و به طور گسترده تر، کشور فرسوده است. این در حالی است که دولت‌ها موظف هستند هر ساله ۵ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه کنند. به طور کلی می توان گفت اصلاح شبکه و تلاش برای کاهش تلفات برق، بی شک از سرمایه گذاری جدید برای تولید از نظر مالی و البته مصرف گاز، به صرفه تر است. برای ایجاد هزار مگاوات ظرفیت تولید برق نیازمند حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون یورو هستیم. 

این کارشناس اقتصاد برق با اشاره به اینکه با اصلاح و تعمیر شبکه و نوسازی که هزینه آن بی شک از سرمایه گذاری برای تولید، کمتر است، می‌توان اوضاع برق کشور در تابستان آینده را مدیریت کنیم، اظهار داشت: نوسازی نیروگاه‌های قدیمی برای افزایش راندمان یکی از اقدامات الزامی برای کمک به شرایط برق کشور است. به عنوان مثال در صورت تبدیل واحد‌های گازی یک نیروگاه به سیکل ترکیبی، راندمان نیروگاه از ۳۰ به حدود ۶۰ درصد افزایش‌یافته و تقریبا ۲ برابر می‌شود. به همین دلیل عمده نیروگاه‌هایی که در حال احداث بوده یا در طول سال‌های اخیر راه‌اندازی شده‌اند، سیکل ترکیبی هستند، چرا که این دست از نیروگاه‌ها راندمان بالاتر و مصرف انرژی پایین‌تری دارند و با محیط زیست هم سازگارتر هستند.

وی توضیح داد: بارش‌های اخیر می‌توانند بخش اندکی از چالش آب کشور را مدیریت کنند و بی شک امسال نیز از ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های برقآبی بی بهره هستیم. چرا که بررسی ذخایر آبی سد‌هایی که امکان تولید برق دارند نشان می‌دهد که شرایط بارش‌ها و ذخایر به نحوی نیست که بتوان از این ظرفیت استفاده کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته