وزارت علوم متولی جذب دانش آموختگان دانشگاهها در بازار کار نیست
احمد سعیدی مدیر گروه پژوهشهای آماری و فناوری اطلاعات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پژوهش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا درباره تاثیر بازنگری دروس دانشگاهی بر اشتغال فارغ التحصیلان گفت: بازنگری دروس یکی از دهها عامل موثر بر افزایش احتمال اشتغال پذیری دانش آموختگان است.
وی افزود: دو رویکرد وجود دارد، یا باید در درون رشتههای تحصیلی شاغل شوید و محتوای آنها را بسنجید و مهارت کارآفرینانه را تجربه کنید یا در درجه دوم رشتههایی که ظرفیت مهارت را بیشتر میکنند؛ مثلا دانشگاههای فنی و حرفهای یا علمی کاربردی و سایر حوزههای فنی را توسعه دهیم.
سعیدی تصریح کرد: بحث بازنگری محتوای جذب یا ارتقای عضو هیئت علمی مبتنی بر سوابق کارآفرینانه میتواند عامل تاثیرگذار دیگر بر افزایش اشتغال باشد.
مدیر گروه پژوهشهای آماری و فناوری اطلاعات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: استادانی که فعالیتهای مهارت محور یا کارآفرینانه داشته باشند، میتوانند احتمال فارغ التحصیل کردن دانشجوی مهارت ورزانه را بالا ببرند.
سعیدی بیان کرد: نظام آموزش عالی کشور و وزارت علوم متولی اشتغال دانش آموختگان نیست، بلکه متولی ارتقای ظرفیت اشتغال یا اشتغال پذیری دانشجویان است و اینکه آیا ظرفیت و ساختار اقتصاد و روابط جذب و استخدام در بازار کار اجازه جذب دانش آموختگان دانشگاهها را میدهند دست وزارت علوم نیست.
وی با بیان اینکه نظام آموزش عالی میتواند بهترین دانش آموختگان مهارت محور و کارآفرین را فارغ التحصیل کند؛ تاکید کرد: ممکن است که پس از فارغ التحصیلی نیازی به دانشجویان در بازار کار نباشد.
انتهای پیام/