دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 دی 1401 - 14:36
در رابطه با تایوان؛

ژاپن از چین اخطار گرفت

ژاپن از چین اخطار گرفت
دولت پکن هشدار شدیدالحن خود را در رابطه با سفر هیئت پارلمانی ژاپن به تایپه، به دولت توکیو ابلاغ کرده است.
کد خبر : 822713

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا به نقل از اسپوتنیک، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین، امروز (چهارشنبه)، به شدت از سفر هیئت پارلمانی ژاپن به تایوان انتقاد کرد.

وی در این باره گفت: برخی سیاستمداران ژاپنی با انگیزه‌های سیاسی اخیرا سفر‌هایی به منطقه چینی تایوان داشته اند. پکن به شدت با این روند مخالف است و هشدار شدیدالحنی خطاب به دولت توکیو داشته است.

هیئت نمایندگان مجلس سنای ژاپن با ادعای گفتگو در باب ثبات منطقه ایندوپاسیفیک و مقابله با چالش‌های منطقه‌ای به تایپه سفر کرده است.

دولت پکن همواره به تایوان به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از تمامیت ارضی چین نگاه کرده و درباره هرگونه اقدامی که به تحریک جدایی طلبان این منطقه منجر شود، هشدار می‌دهد.

همزمان، خبر‌ها حاکی از آن است که ژاپن به دنبال استقرار سامانه موشکی در جزیره دورافتاده «یوناگونی» در نزدیکی تایوان است.

استقرار سامانه‌های موشکی در این جزیره بخشی از طرح ژاپن برای تقویت مرز‌های دورافتاده جنوبی خود برای آمادگی در صورت تشدید احتمالی تنش در تنگه تایوان است.

در این راستا، ژاپن همچنین قصد دارد یک واحد جنگ رادیویی الکترونیکی را که برای اختلال در سیستم‌های ارتباطی و راداری دشمن احتمالی طراحی شده را در جزیره یوناگونی که در ۱۰۰ کیلومتری تایوان قرار دارد، مستقر کند.

چندی پیش، توکیو از بزرگترین بودجه نظامی ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم به ارزش ۳۲۰ میلیارد دلار رونمایی کرد که شامل هزینه خرید موشک‌هایی با قابلیت نفوذ به خاک چین هم می‌شود. بودجه به صورت تدریجی ظرف پنج سال افزایش می‌یابد و به لحاظ صرف هزینه‌های نظامی، ژاپن را بعد از آمریکا و چین در رتبه سوم جهانی قرار می‌دهد.

این اقدام در چارچوب بازبینی راهبرد‌های امنیتی-نظامی و با ادعای مقابله با تهدید‌های منطقه‌ای کره شمالی و چین انجام می‌شود.

با افزایش بودجه نظامی، ژاپن به روال سال‌های اخیر، یک گام دیگر از منشور صلح فاصله می‌گیرد که بعد از جنگ جهانی دوم تنظیم شد و هزینه‌های نظامی را به تأمین مالی اقدامات دفاعی محدود می‌کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته