آنا منتشر کرد؛
۶ فناوری نوظهور که انقلابی در صنعت فیلمسازی به پا کردند
با گذشت سالها، ما از دوران فیلم نوآر به دوران فیلمهای پیچیده سه بعدی رسیدهایم. شکی نیست که فناوری، فیلمها را جذابتر کرده است، اما در این مجال به ۶ فناوری نوظهور که انقلابی در صنعت فیلمسازی به پا کرده، پرداخته میشود.
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری آنا، در دورانی که ما در آن زندگی میکنیم شکی نیست که توسعه و پیشرفت فناوری هر روز فیلمها را مهیجتر میسازد. از فیلمهای کوچک درباره پرتاب موشکها گرفته تا فیلمهای بسیار عظیم پرفروش، موفقیت خود را مدیون جدیدترین فناوریهایی میدانند که فیلمسازان توانستهاند از آنها در راستای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.
با گذشت سالها، ما از دوران فیلم نوآر به دوران فیلمهای پیچیده سه بعدی رسیدهایم. شکی نیست که فناوری، فیلمها را جذابتر کرده است، اما این فناوریهای نوظهور در فیلمها چه هستند و چگونه توانسته اند اثرگذار ظاهر شوند؟
در ادامه میخواهیم شما را با ۶ مورد از مهمترین فناوریهای عرصه سینما آشنا کنیم.
۱. واقعیت مجازی، همچون فناوری سه بعدی، واقعیت مجازی نیز برای تقویت مشارکت و درگیر کردن کاربر و بیننده طراحی شد. این فناوری کاری میکند که از فرط هیجان لبه صندلی تان بنشینید، به شما اجازه میدهد تا فیلم را با شبیه سازی حسی بیشتری در مقایسه با گذشته تماشا کنید. فعلاً فناوری واقعیت مجازی در ابتدای کار خود است، اما شکی نیست که در آینده به یکی از مهمترین فناوریهای این عرصه تبدیل میشود.
۲. سه بُعدی بدون نیاز به عینک؛ یکی دیگر از این فناوریهای نوظهور که در سال ۲۰۲۱ به دنیا معرفی شد توسعه فناوری سه بعدی منتها بدون نیاز به گذاشتن عینک بود. سه بعدی بدون عینک به شما اجازه میدهد تا یک تصویر سه بعدی کامل را در فاصله یک متری صفحه نمایشگر تماشا کنید! این فناوری در کاربردهای تجاری خود بسیار موفق بوده است.
شرکتهای بازاریابی نرم افزارها، نمایشگاههای تاری و آزمایشگاهای توسعه از این فناوری ماههاست که استفاده میکنند. اما غیر از اینها، جذابترین کاربرد سه بعدی بدون عینک درون صنعت فیلمسازی است. تصور کنید «آواتار» دیوید کامرون را با تمام شکوهش بدون گذاشتن عینک تماشا کنید. چه زمانه باشکوی است برای زیستن!
۳. واقعیت افزوده همچون واقعیت مجازی، واقعیت افزوده نیز یکی از فناوریهای نوظهوری است که دنیاهای واقعی و مجازی را با هم ترکیب میکند و به خلق تصاویر سه بعدی باورپذر کمک میکند. درواقع، این فناوری به مخاطب اجازه میدهد تا شاهد تصاویر روی هم چیده شده اشیای واقعی باشد. فیلمسازها یک قدم به اجرای آن نزدیکتر شدهاند و با کمک پیشرفتهای فناورانه، این فناوری پرسونالیزهتر و تعاملیتر خواهد شد.
۴. اینترنت اشیا گفته میشود، تعداد ابزارهای اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۶ از ۶۴ میلیارد بیشتر خواهد شد. این یعنی از نظر مالی، تقریباً ۱۵ تریلیون دلار تا به امروز صرف این ابزارها شده است. یکی از ابداعات بزرگ در صنعت سینما جمع آوری دادههای بزرگ از این ابزارها است که فیلمسازی را تغذیه خواهند کرد. فیلمها از پدیدآورنده محور به مخاطب محور تغییر جهت خواهند داد و تجربه بسیار متفاوت از تماشای فیلم را رقم خواهند زد. دادههای بزرگ همچنین منجر به بهره وری بیشتر و کاهش هزینههای عملیاتی در صنعت فیلم سازی میشوند.
۵. تولید صدا با هوش مصنوعی، برخی دانشمندان تازهترین هوش مصنوعی را برای جور کردن افکتهای صدا با فیلمهای صامت به خدمت گرفتهاند. رباتهای هوش مصنوعی میتوانند روابط بین کارها، صداها و ویژگیهای محیط را درک کنند و از این طریق صداهای مرتبط را برای فیلمها خلق کنند. این فناوری به شدت برای فیلم سازهای دارای بودجه کم مفید است، چون به آنها اجازه میدهد تا افکتهای صوتی مناسب و واقعی را بدون تخصص خاص به فیلم خود اضافه کنند. حتی با استفاده از این فناوری میتوان از صدای دوبلورهایی که فوت کرده اند در فیلمهای جدید استفاده کرد.
۶. پرینت سه بعدی، بسیاری از فیلمها برای خلق صحنهها، طرحها و اکتهای جذاب در حال پریدن روی قطار پرینت سه بعدی هستند. با این فناوریهای نوظهور، فیلمسازها میتوانند از دانش رباتیک برای تبدیل نسخههای دیجیتالی فیلمهای خود به واقعیتهای فیزیکی ریزدانه استفاده کنند. فناوریهای نوظهور پرینت سه بعدی امکان تهیه اجزای صحنه را با قیمتی بسیار کمتر از چیزهای واقعی فراهم میکنند. روز به روز دسترسی به این فناوری برای همگان بیشتر میشود.
انتهای پیام/
استاد دانشکده تاریخ هنر دانشگاه مونترال بررسی کرد؛
سینما در خدمت علم
برای نشنال جئوگرافیک؛
جیمز کامرون دو سریال مستند درباره زنبورها و پنگوئنها میسازد
پارک فناوری پردیس معرفی می کند؛
«نونمایی» از محصولات فناورانه و نوآورانه صنعت برق
رئیس سازمان ملی بهرهوری مطرح کرد؛