دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 دی 1401 - 06:36
دستگاه انفجار سیم به روش الکتریکی تولید شد

ابداع روشی نوین برای نمک‌زدایی از آب‌های لب‌شور

ابداع روشی نوین برای نمک‌زدایی از آب‌های لب‌شور
مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با اعلام تولید دستگاه انفجار سیم به روش انفجار الکتریکی، این اختراع را به عنوان روشی نوین برای نمک‌زدایی از آب‌های لب‌شور پیشنهاد کرد.
کد خبر : 820792

بهاره کاوانی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در رودهن از اختراع دستگاه «انفجار سیم» در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن خبر داد و اظهار کرد: دستگاه PNC۱k-D تولید‌کننده ینانوکلوئید‌های فلزی به روش انفجار الکتریکی سیم در مقیاس آزمایشگاهی است.

وی اضافه کرد: این روش فیزیکی یکی از جدیدترین روش‌ها برای تولید نانوکلوئید‌های فلزی است و در این روش با استفاده از انرژی لحظه‌ای بالا، سیم نازک فلزی (یا سیم رسانا) در محیط مایع منفجر شده و به ذرات معلق در محیط با ابعاد نانومتر تبدیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پیام‌آوران نانو فناوری فردانگر تشریح کرد: در حقیقت با استفاده از این فناوری هر سیم نازک رسانا با هر جنسی را می‌توان به نانوذرات تبدیل کرد. این شرکت با توسعه و بومی‌سازی تکنولوژی الکترودیالیز برای نخستین‌بار در کشور، این روش را به‌عنوان روشی نوین برای نمک‌زدایی از آب‌های لب شور پیشنهاد می‌کند.

وی متذکر شد: دراین فرآیند براساس یک تکنیک الکتروشیمیایی و در حضور غشا‌های آنیونی و کاتیونی، آلودگی‌های یونی از محلول آبی حذف می‌شود.

فعال حوزه دانش‌بنیان اضافه کرد: نمک‌زدایی از آب‌های شور با راندمان ۹۵ و ۸۵ درصد، عملکرد در فشار (۱ bar) و دمای محیط، مصرف انرژی کمتر در قیاس با سایر روش‌های نمک‌زدایی، بی‌نیازی به مکمل‌های شیمیایی طی فرایند، بی‌نیازی به پیش تصفیه، قابلیت تنظیم میزان EC خروجی، طول عمر غشای بالای پنج سال، هزینه پایین عملیاتی و عملکرد آسان، دستگاه آرسنیک‌زدایی با کارتخوان و نانو کلوئید ساز پلاسما از ویژگی‌های دستگاه «انفجار سیم» هستند.

کاوانی افزود: این فناوری نوین، جدیدترین روش تولیدکننده‌های نانو کلویید و نانوسوسپانسیون فلزی در محلول‌های مختلف به روش انفجار سیم، ساخت شرکت پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر، بدون مشابه داخلی و دارای استاندارد CE اروپاست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته