مرگ نزدیک 17 هزار نفر در تصادفات سال 94 با وجود کاهش 1.7 درصدی تلفات حوادث رانندگی
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پزشکی قانونی کشور و با توجه به بررسیهای گروه آمار این سازمان، در سال گذشته بیشترین کشتههای حوادث رانندگی مربوط به شهریور ماه با یک هزار و ۷۱۸ نفر و پس از آن مردادماه با یک هزار و ۶۹۹ نفر و کمترین آن مربوط به دی ماه با یک هزار و ۵۰ نفر بوده است.
همچنین روز ۱۲ خرداد با ۹۹ کشته، ۲۶ شهریور با ۸۰ کشته و ۲۸ شهریور با ۷۵ کشته پرتلفاتترین روزهای امسال بوده است.
بیشترین مرگها در جادههای برون شهری
در این گزارش با تأکید بر اینکه بیشترین تلفات مربوط به مسیرهای برون شهری است، آمده است: ۶۵. ۵ درصد کشتههای تصادفات مربوط به جادههای برون شهری، ۲۶. ۸ درصد در راههای درون شهری، ۷. ۲درصد در جادههای خاکی و روستایی و محل تصادف نیم درصد موارد نامعلوم بوده است.
به بیان دیگر در سال ۹۴، ده هزار و ۸۶۰ نفر در محورهای برون شهری (هشت دهم درصد کاهش نسبت به سال ۹۳)، چهار هزار و ۴۵۳ نفر در مسیرهای درون شهری (۲. ۹ درصد کاهش نسبت به سال ۹۳)، یکهزار و ۱۸۸ نفر در مسیرهای خاکی روستایی (۵. ۱ درصد کاهش نسبت به سال ۹۳) و ۸۳ نفر نیز در مسیرهایی نامعلوم جان باختهاند.
بیشترین تلفات در استان فارس
بر اساس این گزارش در سال گذشته استانهای فارس با ۱۳۷۴ نفر، خراسان رضوی با ۱۲۹۶نفر و تهران با ۱۲۱۳ نفر بیشترین و استانهای کهکیلویه و بویراحمد با ۱۶۸ نفر، ایلام با ۱۷۵ و اردبیل با ۱۹۹نفر کمترین تعداد کشتههای ناشی ازحوادث رانندگی را داشتهاند.
بیشترین درصد افزایش در استان کردستان
بیشترین افزایش در مرگهای ناشی از حوادث رانندگی درسال۹۴ نسبت به سال قبل از آن در استانهای کردستان (۱۶. ۱درصد) و ایلام (۱۲. ۹درصد) و بیشترین کاهش مربوط به استانهای سیستان و بلوچستان (۱۲. ۱ درصد) و خراسان جنوبی (۱۰. ۹درصد) بوده است.
بیش از سه چهارم کشته شدهها مرد هستند
این بررسیها نشان میدهد که ۷۷. ۲ درصد از کشتههای ناشی از حوادث رانندگی در سال ۹۴ مرد (۱۲۸۰۷نفر) و۲۲. ۸درصد زن (۳۷۷۷ نفر) بودهاند. همچنین در افراد ۱۸ سال به بالا: ۷۲. ۶ درصد متأهل و ۲۵. ۸ درصدد مجرد هستند و وضعیت تاهل ۱. ۶ درصد نامشخص بوده است.
رانندگان، بیشترین قربانی
در زمان وقوع تصادف ۴۰. ۷ درصد از افراد راننده وسیله نقلیه، ۲۲. ۲ درصد عابر پیاده و ۳۵. ۷ درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بودهاند.
از مجموع تلفات رانندگی سال ۹۴ (۱۶ هزار و ۵۸۴ نفر)، ۲۲. ۲ درصد یعنی سه هزار و ۶۸۸ نفر عابر پیاده و ۲۲. ۸ درصد یعنی سه هزار و ۷۸۳ نفر موتورسیکلت سوار بودند.
۵۰ سال به بالا بیشترین تلفات
از لحاظ سنی ۸. ۳ درصد افراد فوت شده در حوادث رانندگی سال گذشته ۱۰ سال و کمتر، ۵. ۳ درصد ۱۷-۱۱ سال، ۲۶ درصد ۲۹-۱۸ سال، ۳۰. ۱ درصد ۴۹-۳۰ سال، ۳۰. ۲ درصد کشتههای تصادفات ۵۰ سال به بالا داشتهاند.
سواری، خودروی مورد استفاده ۴۱. ۲ درصد متوفیان
نحوه وقوع تصادف ۴۵. ۱ درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه، ۲۲. ۲ درصد ناشی از برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی و ۲۳. ۷ درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده است. خودرو مورد استفاده۴۱. ۲ درصد از افراد متوفی خودرو سواری، ۲۲. ۸ درصد موتورسیکلت، ۶. ۸ درصد وانت بار، ۳. ۳درصد کامیون، کامیونت و تریلی و ۱. ۶ درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است.
همچنین بر اساس این آمار سه هزار و ۶۸۸ نفر از متوفیان تصادفات (۲۲. ۲درصد) عابر پیاده بودند.
ضربه به سر علت اصلی مرگ
علت اصلی مرگ ۵۰. ۷ درصد از افراد ضربه به سر، ۲۴. ۵درصد شکستگیهای متعدد، ۷. ۷ درصد به دلیل خونریزی و ۱۰. ۵ درصد به دلیل علل اشتراکی (موارد دارای بیش از یک علت)، ۱. ۱درصد سوختگی، دو دهم درصد نرسیدن اکسیژن، ۵. ۳ درصد سایر موارد بوده است.
نیمی از متوفیان حوادث رانندگی در محل حادثه کشته میشوند
محل فوت ۵۰. ۹ درصد از افراد در محل حادثه، ۶. ۸ درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت ۴۰. ۹ درصد از افراد در بیمارستان بوده است. همچنین نجوه انتقال ۸۸. ۱ درصد افراد متوفی از طریق آمبولانس، ۸. ۱ درصد توسط وسایل نقلیه عبوری، ۰. ۵ درصد خودروی پلیس، یک درصد سایر خودروها و ۲. ۳ درصد نامعلوم بوده است.
افزایش ۲. ۸ درصدی مصدومین ارجاعی به پزشکی قانونی
بر اساس این گزارش در سال ۹۴، ۳۱۳ هزار و ۱۷ مصدوم تصادف به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردهاند که این تعداد نسبت به سال گذشته ۲. ۸ درصد افزایش یافته است.
انتهای پیام/