صندوق توسعه حملونقل هرچه سریعتر فعال شود
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی به موضوع عدم فعالسازی صندوق توسعه حملونقل پرداخته و پیشنهاداتی برای فعالسازی این صندوق ارائه کرد.
در این گزارش تأکید شده است که با وجود گذشت بیش از ۵ سال از تصویب قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور که تشکیل صندوق توسعه حملونقل در ماده ۴۸ آن تصریح شده، با این حال عدم فعالسازی این صندوق همچنان مانع بهرهمندی کشور از اهداف پیش بینی شده این صندوق است.
بر اساس اعلام بازوی پژوهشی مجلس، از جمله اهداف تأسیس این صندوق که قرار است به صورت یک شرکت دولتی اداره شود، تأمین مالی و حمایت از سرمایهگذاری متقاضیان غیردولتی در توسعه زیربناها و ناوگان حملونقل کشور و بهرهبرداری از آنها و حمایت از صنایع و شرکتهای دانشبنیان در این حوزه بیانشده است.
مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهادهایی برای فعالسازی صندوق ارائه کرده؛ از جمله تخصیص و جذب منابع پیش بینی شده به منظور تأمین سرمایه اولیه در بودجه سال ۱۴۰۱ و پیش بینی بخش باقی مانده سرمایه در بودجه سال ۱۴۰۲.
همچنین این مرکز با هدف هم راستایی تسهیلات صندوق با اولویتهای واقعی حملونقل کشور تأکید کرده است: خدمات صندوق در حوزه زیرساختهای بخش حملونقل صرفاً منطبق بر اولویتهای شناسایی شده در طرح جامع حملونقل کشور ـ که در حال تدوین و تکمیل است ـ قرار داشته باشد.
همچنین در حوزه ناوگان پیشنهادهایی که بر ارتقای شاخصهای بهرهوری بخش حملونقل متمرکز هستند در اولویت دریافت تسهیلات و خدمات قرار گیرند.
از سوی دیگر در بخشهای توسعه ناوگان نیز اولویت تأمین ناوگان از تولیدات داخل کشور، در تسهیلات ارائه شده توسط صندوق رعایت شود.
این مرکز با اشاره به اینکه هنوز شرایط و سازوکار ارائه تسهیلات صندوق به فعالان بخش حملونقل و علاقهمندان سرمایهگذاری در این حوزه مشخص نیست، در گزارش خود آورده است: با توجه به زمانبر بودن تصمیمگیریهای مالی و تدوین برنامههای سرمایهگذاری از سوی سرمایهگذاران، لازم است شرایط و فرایندهای بهرهمندی از خدمات صندوق هرچه سریعتر تدوین و اعلام عمومی شود.
مرکز پژوهشهای مجلس تأکید کرده است: ارتباط مستمر صندوق توسعه حمل و نقل با وزارت راه و شهرسازی و شرکتها و سازمانهای ذیل این وزارتخانه از یک سو و سرمایهگذاران و فعالان بخش خصوصی حملونقل از سوی دیگر به عملکرد مؤثرتر صندوق کمک شایانی خواهد کرد.
برگزاری نشستهای مستمر برنامهریزیشده با دستگاههای مرتبط دولتی و شناسایی اولویتها و تهیه بستههای سرمایهگذاری به همراه اعلام حمایتهای قابل ارائه صندوق به این بستهها و نیز جلسه با صاحبان سرمایه به منظور تشریح بستههای سرمایهگذاری تهیه شده، سبب تحقق این هدف خواهد شد.
این مرکز به منظور برقراری امکان بهرهبرداری از سرمایهگذاری خارجی در بخش حملونقل پیشنهاد کرده است که بستههای جذاب سرمایهگذاری همراه با حمایتهایی که توسط صندوق ارائه میشود تهیه و توسط وزارت امور خارجه و نیز رایزنیهای اقتصادی ایران در خارج از کشور در مجامع هدف معرفی شود. چراکه حمایتهای صندوق در جهت کاهش ریسک سرمایهگذاری، به جذابیت بیشتر فرصتهای سرمایهگذاری بخش حملونقل ایران منتهی خواهد شد.
انتهای پیام/