دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آذر 1401 - 12:02
در مخالفت با روند عادی سازی؛

وزیر فرهنگ لبنان از شرکت در کارگروهی با حضور یک صهیونیست انصراف داد

وزیر فرهنگ لبنان از شرکت در کارگروهی با حضور یک صهیونیست انصراف داد
اقدام آمستردام مبنی بر دعوت از یک صهیونیست برای حضور در کارگروهی که به همت لبنان و هلند ترتیب داده شده است، به انصراف وزیر فرهنگ لبنان از حضور در این برنامه منجر شد.
کد خبر : 818696

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، «محمد وسام المرتضی» وزیر فرهنگ لبنان، اعلام کرد که به دلیل حضور مدیر یکی از موزه‌های رژیم صهیونیستی در کارگروهی که با همکاری لبنان و هلند برنامه ریزی شده بود، از شرکت در آن انصراف می‌دهد.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: لبنان با موزه باستان‌شناسی هلند (RMO) واقع در «لایدن» هلند موافقت‌نامه‌ای امضا کرده بود که بر اساس آن، در ازای پرداخت مبلغ ۲۰۰ هزار یورو از سوی طرف هلندی به لبنان، بیروت حدود ۴۰۰ اثر باستانی را به صورت امانی برای برپایی نمایشگاه از اکتبر سال جاری تا مارس سال آینده میلادی در اختیار این موزه قرار دهد.

وزیر فرهنگ لبنان در این بیانیه که روی فیس بوک خود منتشر کرد، افزود: با توجه به اینکه طرف هلندی قسمت اعظم تعهداتش را انجام داده، ارسال این آثار باستانی به موزه فوق، مورد موافقت استثنایی شورای وزیران قرار گرفته بود و برهمین اساس طرف لبنانی نیز می‌بایست به تعهدات خود در این توافق عمل کند.

وی با بیان اینکه این همکاری منجر به افتتاح نمایشگاه طبق توافق دو طرف شد، افزود: پس از اطمینان از اینکه هیچیک از دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه به اسرائیل تردد نداشته یا تابعیت این رژیم را ندارند، آماده سازی برای نمایشگاه انجام شد.

المرتضی ادامه داد: این کارگاه را برای ۱۲ دسامبر برنامه ریزی شده بود، ولی مشخص شد که برای برپایی این کارگاه آموزشی از یک مدیر موزه در سرزمین‌های اشغالی دعوت شده است.

برپایه این بیانیه، وزارت فرهنگ لبنان به محض مطلع شدن از این موضوع، بلافاصله با مدیر موزه RMO تماس گرفت و مخالفت خود را با مشارکت این فرد اعلام کرد که در پاسخ، مدیر موزه اعلام کرد: موزه تشکیلاتی کاملا جدا از دانشگاه لایدن دارد و دخالتی در برپایی این کارگروه نداشته است.

با این حال، این توضیحات برای وزارت فرهنگ لبنان قابل قبول نبود، بنابراین طی تماس با سفیر لبنان در هلند، موضع وزیر فرهنگ مبنی بر مخالفت با هرگونه اقدام در راستای عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل را که این بار با توسل به برگزاری نمایشگاه و کارگروه مطرح شده، به اطلاع وی رساند.

وزیر فرهنگ لبنان در بیانیه خود تصریح کرد: از سفیر لبنان در آن کشور خواسته شد تا ضمن اتخاذ هرگونه اقدام لازم برای تبیین این موضع، مخالفت لبنان با برگزاری این نمایشگاه و کارگروه با حضور فرد فوق‌الذکر را اعلام کند و علاوه براین، یادداشت اعتراضی شدید اللحنی را به مقامات مسئول در هلند ارائه دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته