دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گلایه نوری از آماده نبودن فضای کار مدارس؛

مسئول ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان و ساخت‌وساز مدارس نباید آموزش‌وپروش باشد

مسئول ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان و ساخت‌وساز مدارس نباید آموزش‌وپروش باشد
وزیر آموزش‌وپرورش گفت: علاوه بر این برخی بخش‌ها مانند ایاب و ذهاب دانش آموزان و ساخت‌وسازها نیز از سوی دستگاه‌های دیگر بر عهده آموزش‌وپرورش گذاشته شده در حالی که نظام تعلیم و تربیت باید در فضایی مهیا، فعالیت داشته باشد.
کد خبر : 817824

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش در نشست شورای آموزش‌وپرورش استان یزد که صبح امروز پنجشنبه در محل دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالروز شهادت آیت‌الله مدرس، این روحانی مبارز به عنوان یکی از افتخارات اسلام و کشورمان یاد کرد و در ادامه خاطرنشان کرد: اتفاقات اخیر در کشورمان نشان می‌دهد که دشمن سیلی محکمی از جمهوری اسلامی خورده است.

وی با اشاره به رقم خوردن انقلاب اسلامی با قیام بزرگ حضرت امام راحل (ره) و با استفاده از نفوذ رهبری و معنوی بنیان‌گذار کبیر انقلاب که مردم متدین کشورمان را بسیج کرد، گفت: برخی در ابتدا پیشرفته‌ای کشورمان را نمایشی عنوان کردند ولی بعد که با موشک‌های نقطه زن، مقام چهارمی ایران در علم نانو و ساخت واکسن کرونا طی دو سال در کشورمان مواجه شدند، تلاش کردند دشمنی خود را با ورود به نظام تعلیم و تربیت از سر گیرند.

وی تعطیلی اجباری مدارس طی سه سال تحصیلی به دلیل کرونا اشاره و عنوان کرد: متأسفانه دانش آموزان در این مدت به یک زیست بوم جدید عادت کردند و دشمن از طریق فضای مجازی به مدیریت افکار آنها پرداخت.

نوری با بیان این که البته پیش‌بینی اتفاقات این چنینی نیز وجود داشت، گفت: در همین راستا زیست بوم دانش‌آموزی کشورمان را از طریق سامانه شاد تقویت و تلاش کردیم که جنبه تربیتی آن را افزایش دهیم.

وی به مشکلات متعدد و گسترده در نظام تعلیم و تربیت کشورمان از گذشته اشاره و گفت: خوشبختانه اقدامات متعددی برای رفع این موانع صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به تدوین برنامه جامع نیروی انسانی که هم‌اکنون در شورای انقلاب فرهنگی در مرحله تصویب قرار دارد، اشاره کرد.

وی یکی از مشکلات در این حوزه را ابتلای جامعه به سواد اسمی ذکر کرد و گفت: علاوه بر این برخی بخش‌ها مانند ایاب و ذهاب دانش آموزان و ساخت‌وسازها نیز از سوی دستگاه‌های دیگر بر عهده آموزش‌وپرورش گذاشته شده در حالی که نظام تعلیم و تربیت باید در فضایی مهیا، فعالیت داشته باشد.

وی کمبود ۱۳ هزار چشمه سرویس بهداشتی در مدارس، وجود هشت هزار مدرسه کانکسی و لزوم مرمت ۱۹.۲ درصد مدارس معادل ۱۰۰ هزار کلاس درس را از دیگر مشکلات در آموزش‌وپرورش کشور بیان کرد و افزود: در همین راستا سعی داریم تا فروش املاک مازاد و پیگیری دریافت معوقاتی مانند از محل صدوق ذخیره ارزی در جهت رفع این مشکلات اقدام کنیم.

وی در همین رابطه اولویت امسال اعتبارات را طرح‌های نیمه‌تمام خیری ذکر کرد و از تمرکز آموزش و پروش بر سه حوزه خبر داد.

به گفته وزیر آموزش‌وپرورش یکی از این حوزه‌ها نیروی انسانی است که در قالب دانشگاه فرهنگیان به‌صورت گزینش نیمه‌متمرکز دنبال می‌شود.

وی اصلاح منابع و متون درسی به‌تدریج و با کار کارشناسی با ائتلاف بین اندیشمندان و افراد باتجربه در کشور و ارتقای نقش‌آفرینی خانواده‌ها با توجه به ارتباط قانونی آموزش‌وپرورش با خانواده‌ها را از دیگر حوزه‌های مورد اهتمام آموزش‌وپرورش کشور خواند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه آموزش‌وپرورش به دغدغه ذهنی همه تبدیل شده ولی باید این دغدغه ذهنی به عمل تبدیل شود که در این صورت حتی از نظر اقتصادی نیز می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم.

نوری گفت: باید از ظرفیت حوزه‌ها و دانشگاه‌ها برای پیاده‌سازی الگویی بر اساس یک محور در هر استان اقدام کنیم و همان استان متولی اجرای آن شود تا در کل کشور تسری پیدا کند.

وی ادامه داد: یزد در بسیاری از حوزه‌ها مانند صنعت و گردشگری جزو استان‌های سرآمد در کشور است لذا می‌تواند در این بخش‌های مختلف آموزشی نیز اقدامات تأثیرگذاری در کشور را در دست بگیرد.

وزیر در پایان با اشاره به برخی مشکلات مطرح شده از سوی روسا و مدیران آموزش‌وپرورش نواحی استان، در مورد آنها قول مساعدت و پیگیری داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب