«بازیموازی» مقدمه یک موج در آموزش و پرورش و تلویزیون است
سیاوش عقدایی قائممقام شبکه آموزش مخاطب شبکه آموزش بعد از راه اندازی ابرپروژه مدرسه تلویزیونی ایران، نوجوانان و دانش آموزان هستند و این بافت مخاطبان شبکه آموزش را تغییر داده و انتظار ما این است که همیشه بین ساعت۱۴ تا حدود ۲۰ طیف عظیمی از مخاطبان ما نوجوانان باشند.
وی اظهار داشت: تا یک دهه دیگر بازیهای ویدئویی نقش حاکمیتی پیدا خواهند کرد. قرار ما این بود که به دنیای نوجوان برویم و بخش عمدهای از دنیا نوجوان بازیهای رایانهای و ویدئویی و به تماشا و اشتراک گذاشتن آنها است. شبکه آموزش قصد داشت از مدتها پیش در این زمینه کاری انجام دهد که شروعش با جام جهانی قطر همزمان شد. برنامه «بازی موازی» که این شب ها روی آنتن شبکه آموزش است با محوریت بازی فوتبال رایانهای و با حضور دوگیمر حرفه ای و البته در بستری مفرح نمودی از این رویکرد جدید در شبکه آموزش است.
** نعمتی: «بازی موازی» همراه با هیجان کارگروهی و کنترل خشم
حسین نعمتی مدیر گروه آموزشهای عمومی شبکه آموزش نیز در این باره گفت: تصمیم گرفتیم همراه با جامجهانی برای مخاطبان نوجوان برنامهای طراحی کنیم. طرحهای مختلفی آمد تا این که آقای حسینخانی طرحی را ارائه کردند با عنوان «بازی موازی» در آن گیمرها مشارکت دارند. در کنار در کنارش یکسری مهارتها مثل کنترل هیجان کارگروهی، کنترل خشم که در یک بازی واقعی فوتبال هم اتفاق میافتد در گفتگوهای کارشناسی که به صورت طنز صورت میگیرید رقم خواهد خورد. برنامه دو قسمت در روز پخش میشود و خدا را شکر مخاطبان خوبی داشته است.
** حسینخانی: برنامه «بازی موازی» نوجوان را وارد دایره مخاطبان تلویزیون میکند
افشین حسینخانی تهیه کننده «بازی موازی» هم تاکید کرد: ما قشر خاصی را هدف قرار دادیم و آن قشر جوان و نوجوان که خیلی با تلویزیون کار ندارند و تمام وقت خود را پای کنسولها میگذرانند؛ در این برنامه میخواهیم این قشر را وارد دایره مخاطبان تلویزیون کنیم.
وی ادامه داد: دو بازیگر داریم که یکی نقش مجری (آقای شاهمرادی) و یکی نقش کارشناس(حمید پارسا) را برعهده دارد. در واقع به نوعی برنامه ورزشی که حالا خصلت طنز و پارودی پیدا کرده است. شامل پلاتوی مجری و کارشناس درباره آن بازی کامپیوتری است، در بازی ویدویی هر تیم یک گیمر دارد که در برنامه ما حکم سرمربی را دارد. قبل بازی وارد میکس زون میشوند و مثل دنیای واقعی مصاحبه میکنند. هر نیمه سه دقیقه است که با گزارش آقای شاهمرادی اجرا می شود؛ ایشان از گویندگان رادیو هستند.
تهیهکننده این برنامه به ایجاد هیجان اشاره کرد و بیان داشت: بین دو نیمه وارد استودیو میشویم و باز بحثهای کارشناسی را به صورت طنز خواهیم داشت، یک پرنده(مرغ عشق) هم داریم که بازیها را پیش بینی میکند آنهم توسط برگههایی که اسم تیمها روی آن درج شده، این پرنده یکی از برگهها را بیرون میکشد.
** عبدالعالی: بیست تا سی میلیون گیمر در کشور داریم
علی عبدالعلی مدیر شبکه آموزش هم در این نشست ضمن اشاره به اینکه طبق آمار رسمی بالاترین عددی که از درآمد نفتی ایران اعلام شده ۲۵میلیارد دلار در سال گذشته بوده توضیح داد: دهه گذشته را می توان دهه فضای مجازی نامید. دههای که در پیش رو است از سوی بزرگان حوزه فناوری تحت عنوان دهه گیم نامیده شده، کمترین عددی که در مورد صنعت گیم گفته میشود ۱۶۰میلیارد دلار است. قیاس این دو عدد و آمار نشان میدهد که چقدر این صنعت مهم است و متاسفانه توجهی به آن نمیشود.
وی اظهار کرد: آموزش بدون گیم معنا ندارد. آموزش و پرورش ما باید بداند که بدون توجه به بازی به قول معروف کرکرهاش پایین کشیده میشود؛ اما کاری که ما در فضای شبکه آموزش شروع کردیم این بود که درگروه آموزشهای رسمی مدرسه تلویزیونی ایران سراغ مفهوم بازی رفتیم. این برنامه مبتنی بر روکیرد جدید شبکه آموزش بوده و به شدت آمیخته به بازی است. «بازی» درس است. بازی خودش پرورش است. بستر پلتفرمهای مختلف بازی هر کدام مزیتهای خودش را دارد و جذاب است.
مدیر شبکه آموزش عنوان کرد: ما تا پایان جام جهانی چهل بازی ویدئویی را در قالب برنامه «بازی موازی» اجرا خواهیم کرد. حتماً در آینده قصد داریم از دخترخانمهای گیمرهم بهره ببریم. این برنامه بهانهای برای ایجاد یک موج است. اگر در عرصههای مختلف آموزش و پرورش، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سوار موجهایی که فناوریها ایجاد میکنند نشویم، ناکامی به سراغ ما خواهد آمد.
وی با اعلام یک آمار تصریح کرد: در حدود بیست تا سی میلیون گیمر در کشور داریم که این نشان از یک ظرفیت بالا میدهد که متاسفانه از آن استفاده نشده است.
لازم به یادآوری است برنامه «بازی موازی» با محوریت بازیهای رایانهای هر شب دردو نوبت و در ساعتهای۱۹ و ۲۱:۱۵ روی آنتن شبکه آموزش میرود.
انتهای پیام/