دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آذر 1401 - 10:13
گفتگو با قنادباشی به بهانه سفر نخست‌وزیر عراق به تهران

پاسخ رهبر انقلاب به شهید سلیمانی درباره داعش در مورد گروه‌های مسلح اقلیم کردستان نیز صدق می‌کند

پاسخ رهبر انقلاب به شهید سلیمانی درباره داعش در مورد گروه‌های مسلح اقلیم کردستان نیز صدق می‌کند
کارشناس مسائل منطقه گفت: آنچه در رأس اهداف مسئولان اقلیم کردستان عراق است، جلب رضایت غرب است که به آن‌ها قدرت بخشیده و اکنون حیات سیاسی‌شان به آن‌ وابسته است.
کد خبر : 817340

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با آنا؛ درباره اهمیت موضوع خلع سلاح یا اخراج گروه‌های تروریستی کُردی مستقر در اقلیم کردستان عراق برای امنیت ایران با توجه به سفر نخست وزیر آن کشور به ایران، اظهارداشت: اگر به گذشته و تاریخچه اقلیم کردستان نگاه کنید، فلسفه وجودی این منطقه، همکاری با غرب است و آنچه مانع همکاری مقامات این منطقه در اخراج گروه‌های تروریستی کُرد می‌شود فلسفه وجود این منطقه است.

وی با بیان اینکه ادامه حیاط اقلیم کردستان به همکاری با غرب و کمک‌های مالی که از برخی کشور‌های منطقه دریافت می‌کنند وابسته است، افزود: در واقع اگر مقامات اقلیم به منافع مردم کُرد پایبند بودند، هرگز اجازه نمی‌دادند خاکشان محل حضور و رفت‌وآمد عناصری باشد که مزدور بیگانگان بوده و علیه منافع ملی کشور همسایه‌ای، چون ایران فعالیت می‌کنند.

قنادباشی با بیان اینکه «منافع مردم کُرد» در دستور کار و حتی اولویت آخر مقامات اقلیم کردستان عراق هم نیست، اظهارکرد: آنچه در رأس اهداف مسئولان این منطقه است، جلب رضایت کسانی است که به آن‌ها قدرت بخشیده و از آن‌ها حمایت کردند و اکنون حیات سیاسی‌شان به آن‌ها وابسته است و به همین دلیل است که اقدامی در جهت ممانعت از حضور گروه‌های تروریستی در خاک خود انجام نمی‌دهند.

این کارشناس مسائل منطقه دلیل دیگر مقاومت مقامات اقلیم در برابر اخراج گروه‌های ذکر شده را کمک‌های مالی دانسته و ادامه داد: یکی از راه‌های درآمدی مقامات اقلیم و گروه‌های کُرد که در آنجا حضور دارند، انجام خواسته‌های برخی از کشور‌های منطقه در ازای حمایت مالی آن‌ها است.

وی با بیان اینکه موضع‌گیری مقامات اقلیم کردستان علیه جهان اسلام و ملت‌های منطقه همان چیزی است که گروهک کومله و دموکرات دنبال می‌کنند، افزود: در واقع مقامات اقلیم و این گروه‌ها از نظر سیاسی در یک موضع قرار دارند و طبیعی است که برای مقابله با آن‌ها مقاومت کنند.

قنادباشی با بیان اینکه ضرر و زیان این موضع‌گیری‌ها تنها متوجه مردم کُرد است، ادامه داد: نتیجه مواضع مسئولان اقلیم «ناآرام شدن منطقه» و محل سکونت مردم و در نتیجه سخت شدن زندگی عادی مردم می‌شود.

این کارشناس مسائل منطقه درباره موضع دولت مرکزی عراق درباره این گروه ها، گفت: خوشبختانه بنا برا اظهارات وزیر امور خارجه ایران «دولت مرکزی عراق» متعهد به اخراج این گروه‌ها از خاک این کشور شده است، اما باید دید که آیا دولت عراق در اجرایی کردن این امر توجه لازم را خواهد داشت یا خیر.

وی افزود: از آنجایی که دولت عراق طی ۲۰ سال گذشته هیچ‌گاه قوام و دوام لازم را پیدا نکرده و هنوز این کشور به نوعی در اشغال آمریکایی‌ها قرار دارد و با هرگونه اقدامی که به ضرر منافع ملی آن‌ها باشد مقابله می‌کنند. با همین رویکرد است که آن‌ها سال‌های گذشته نیز داعش را به جان مردم عراق انداختند و باعث تضعیف عراق شدند.

قنادباشی با بیان اینکه دولت عراق علاقه‌مند به حفظ موازین و قواعد بین‌المللی است، اظهارکرد: دولت مرکزی نمی‌خواهد از خاک این کشور برای حمله به کشور‌های همسایه سوءاستفاده شود و بار‌ها این مسئله را اعلام کرده، زیرا نمی‌خواهد تجربه‌های گذشته را تکرار کند که در زمان صدام خاک این کشور در اختیار منافقین، انگلیسی‌ها و آمریکا برای حمله به ایران قرار گرفت و این مسئله ضرر و زیان‌های زیادی به عراق وارد کرد.

 این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: به دلیل تضعیف دولت عراق در سال‌های گذشته، دولت کنونی وارث یک اقتصاد فروپاشیده ناشی از مداخلات خارجی و زخم‌هایی است که داعش بر پیکر این کشور وارد کرده است بنابراین با وجود مخالفت با حضور تروریست‌ها در خاک خود، از آنجا که اختیاراتشان در حوزه اقلیم کردستان به دلایل متعددی تا حدودی محدود شده است، توانایی اقدام جدی را ندارند.

وی درباره امکان خاتمه دادن به حضور این گروه‌ها در مرز کشور با توجه به حملات سپاه به مقر‌های آنها، گفت: این گروه‌های کُرد برای کشور‌های غربی همانند داعش هستند.غربی‌ها داعش را به وجود آوردند و به آن در تشکیل حکومت کمک کردند، اما پس از پایان یافتن این حکومت، اعضای آن به صورت پراکنده باقی ماندند.

قنادباشی ادامه داد: زمانی که سردار سلیمانی در نامه‌ای به رهبر انقلاب پایان حکومت داعش را اعلام کرد، «رهبری در پاسخ به سردارسلیمانی» فرمودند که غرب هیچ‌گاه این سرمایه‌گذاری که بر روی داعش کرده را رها نخواهند کرد و سعی در احیا و زنده نگه داشتن داعش خواهند داشت، حال این مسئله درباره گروه‌های مسلح کُرد نیز صدق می‌کند.‌

این کارشناس مسائل منطقه افزود: سال‌هاست دنیای غرب به گروه‌های «کومله و دموکرات» و امثال آن امید بسته و تغذیه مالی، سیاسی، نظامی و تسلیحاتی آن‌ها از جانب غرب پیوسته ادامه دارد. 

وی افزود: بنابراین هرچند ضربات ایران به گروه‌ها کاری بوده و در نهایت اقدامات غیرقانونی و ضدانسانی آن‌ها را متوقف خواهد کرد، اما، چون غرب سال‌هاست روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است، مجددا سعی در احیای آن خواهند داشت.

قنادباشی در پایان درباره لزوم آگاهی‌بخشی به مردم کُرد درباره ضرر وجود و اقدامات این گروهک‌ها به آن‌ها، خاطرنشان کرد: نتیجه تحرکات این گروهک‌ها در استان‌های کُردنشین، حمله کشورهایی، چون ترکیه به استان‌های کردنشین کشور‌های همسایه و تبدیل شدن این امر به یک روال عادی شده و این مسئله دلیلی بر سوءاستفاده غرب از مردم کُرد است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته