دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آذر 1401 - 09:31
در حریم آبی جزایر اسپارتلی؛‌

رزمناو آمریکایی خط قرمز چین را رد کرد

رزمناو آمریکایی خط قرمز چین را رد کرد
ارتش چین با خطرناک خواندن رفتارهای واشنگتن در آبراه راهبردی دریای چین جنوبی، اعلام کرد که یک فروند رزم ناو موشک انداز آمریکایی را از حریم آبی جزایر اسپارتلی عقب رانده است.
کد خبر : 817325

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، ارتش چین امروز (سه شنبه) اعلام کرد: یک رزمناو مجهز به موشک‌های هدایت شونده آمریکایی را از آب‌های اطراف مجمع الجزایر مصنوعی «اسپارتلی» واقع در دریای چین جنوبی دور کرده است.

«تیان جونلی» سخنگوی فرماندهی رزمی منطقه جنوبی ارتش آزادیبخش خلق چین در این باره، گفت: اقدامات ارتش آمریکا نقض جدی امنیت و حق حاکمیت چین است.

رزمناو موشک‌های هدایت شونده «یو‌اس‎اس چنسلرزویل» پیشتر هم اقدام به گشت زنی در تنگه تایوان کرده بود.

ارتش آمریکا هنوز به ادعای چین مبنی بر نقض حریم آبی جزایر اسپارتلی واکنشی نشان نداده است.

تیان جونلی می‌گوید: حریم شکنی این رزمناو نشان می‌دهد که در پهنه امنیتی دریای چین جنوبی، آمریکا به عنوان یک عنصر خطرآفرین رفتار می‌کند و این اثباتی بر هژمون گرایی این کشور در زمینه دریانوردی و نظامی سازی منطقه است.

وی همچنین گفت: در پی این اقدام آمریکا، سطح هشدار ارتش چین همچنان بالا باقی خواهد ماند.

چین به طور سنتی خود را مالک بخش عظیمی از آبراه راهبردی دریای چین جنوبی می‌داند و آمریکا با آنکه در این پهنه آبی ذی نفع نیست، با ادعای دفاع از حق کشور‌های پیرامونی این دریا و همچنین حراست از حق آزادی دریانوردی، مالکیت پکن را به چالش می‌کشد.

واشنگتن همچنین مدعی است: چین از جزایر اسپارتلی استفاده نظامی می‌کند و این مسئله امنیت دریای چین جنوبی را به چالش می‌کشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته