دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آذر 1401 - 11:30
نتایج یک تحقیق گسترده نشان داد؛

ارتباط مستقیم بین آلودگی هوا و تضعیف سیستم ایمنی بدن

ارتباط مستقیم بین آلودگی هوا و تضعیف سیستم ایمنی بدن
نتایج یک تحقیقات که توسط محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا ایروینگ انجام شده است، ارتباط قوی بین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و تضعیف توانایی ریه‌ها در مبارزه با عفونت‌های تنفسی را نشان می‌دهد.
کد خبر : 816271
به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، دانشمندان می‌گویند، فرض بر این است که با افزایش سن، کیفیت سلامتی کاهش می‌یابد. بدن ما پیر و چین و چروک ایجاد می‌شود، متابولیسم کند و سیستم ایمنی بدن ما ضعیف می‌شود. اما چه مقدار از آنچه که ما آن را پیری طبیعی می‌دانیم تحت تاثیر عوامل محیطی پیرامونی است؟

براساس گزارش نیو اطلس، نتایج یک تحقیقات که توسط محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا ایروینگ انجام شده است، ارتباط قوی بین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و تضعیف توانایی ریه‌ها در مبارزه با عفونت‌های تنفسی را نشان می‌دهد. یافته های جدید این محققان نشان می‌دهد که چرا افراد مسن در برابر بیماری‌های تنفسی مانند کووید-۱۹ و آنفولانزا آسیب‌پذیر هستند و بر اهمیت محسوس هوای پاک تاکید می‌کنند.

این تحقیقات که از یک دهه پیش آغاز شده مطالعاتی بر روی سلولهای ایمنی بافتهای لنفاوی افراد فوت شده است. نتایج اولیه تحقیقات نشان داده است که بافت غدد لنفاوی ریه در افراد غیرسیگاری بسیار متفاوت‌تر از بافتهای سایر اعضای بدن است.

«دونا فاربر» رئیس تیم تحقیقاتی میگوید، وقتی به غدد لنفاوی افراد نگاه کردیم متوجه شدیم که تعداد زیادی گره در ریه افراد سیاه رنگ به نظر می‌رسد درحالیکه گره‌هایی که در سیستم گوارش یا سایر اعضای بدن بودند رنگ طبیعی و معمولی دارند.

این گزارش افزود، محققان سپس شروع به جمع آوری بافتهای لنفاوی از اهدا کنندگان مختلف کردند و به سرعت یک الگو را شناسایی کردند. زمانی که محققان به بافت لنفاوی سیاه شده نگاهی دقیق‌تر انداختند، متوجه شدند که مملو از ذرات آلودگی هوا است.

نتایج این تحقیقات که در مجله نیچر منتشر شده است به بررسی این موضوع پرداخته که آیا قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا به غدد لنفاوی در طول زمان آسیب می زند و آیا پاسخ ایمنی فرد را در ریه‌ها مختل می‌کند؟

اولین مشاهدات بزرگ این بود که بافت غدد لنفاوی ریه انسان با افزایش سن به طور فزاینده‌ای سیاه می‌شود، اما بافت غدد لنفاوی گرفته شده از روده این تغییرات را نشان نمی‌دهد. تحقیقات پس از تمرکز بر روی غدد لنفاوی ریه به سرعت نشان داد که ذرات آلاینده در داخل سلول های ایمنی حیاتی در ریه یافت شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته