دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 فروردين 1400 - 15:13

فازهای جدیدی از مایع کشف شد

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که قطرات آئروسل در هوا می‌تواند حاوی سه فاز مایع جداگانه باشد.
کد خبر : 574599
الودگی هوا

به گزارش خبرنگار گروه علم و  فناوری خبرگزاری آنا از نیواطلس، نتایج مطالعات گروه تحقیقاتی دانشگاه بریتیش کلمبیا، مک‌گیل و ایروین کالیفرنیا حاکی از آن است که ذرات آئروسل (هواپخش) می‌تواند به طور همزمان شامل سه فاز مایع باشد. یافته‌هایی جدید می‌تواند تأثیر بسزایی در کیفیت هوا و مدل‌های آب و هوایی داشته باشد.


هوا تنها از گازها تشکیل نشده و ذرات جامد و قطرات مایع نیز در آن وجود دارد. آئروسل‌ها خصوصیات هوا را تغییر می‌دهند و با جذب یا انعکاس نور خورشید در درجه‌های مختلف منجر به تغییرات آب و هوایی می‌شوند. مطالعه ذرات موجود در هوا به خصوص ذرات تولید شده از فعالیت‌های انسانی برای تغییرات آب و هوایی آینده  و تأثیرات احتمالی آن بر سلامت انسان بسیار مهم است.


براساس یافته‌های جدید، در یک قطره آئروسل می‌تواند سه فاز مایع وجود داشته باشد. مکانیسم این فازهای تازه کشف‌شده شبیه به مکانیسمی است که باعث مخلوط نشدن آب و روغن می‌شود، البته این امر در ذرات آئروسل به تنهایی در آب اتفاق می‌افتد. تا پیش از این گمان می‌شد که ذرات آئروسل تنها حاوی یک فاز مایع هستند اما براساس یک نظریه وجود فازهای بیشتر در برخی ذرات با ترکیبات خاص ممکن بود. تیم تحقیقاتی برای آزمایش این تئوری، از رنگ سولواتوکرومیک (ماده‌ای که براساس قطبیت تغییر رنگ می‌دهد) استفاده کردند.


وقتی محققان رنگ را به درون این ذرات تزریق کردند، به سه رنگ مختلف درآمد که نشان از وجود سه فاز مایع مختلف درون آئروسل‌هاست. هر سه فاز موجود در آئروسل ناشی از آلودگی است، منشأ روغن آن از خودروهای گازوئیلی است و دو ماده دیگر نیز در اثر احتراق سوخت فسیلی تولید می‌شوند.


انتهای پیام/۴۰۲۱/

انتهای پیام/

برچسب ها: آلودگی هوا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته