دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1401 - 16:42
رئیس دانشگاه آزاد یزد مطرح کرد؛

«انجمن‌های علمی» بنیادی‌ترین نهاد برای رسیدن به دانشگاه تراز اول

«انجمن‌های علمی» بنیادی‌ترین نهاد برای رسیدن به دانشگاه تراز اول
محمدرضا دهقانی‌اشکذری گفت: مهم‌ترین و بنیادی‌ترین نهادی که می‌تواند دانشگاه را به قله بزرگ خود و دانشگاه تراز اول برساند، انجمن‌های علمی هستند.
کد خبر : 814807

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از یزد، محمدرضا دهقانی‌اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در نشست راهبری و هم‌اندیشی انجمن‌های علمی دانشجویی این دانشگاه، انجمن‌های علمی عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان را مهم دانست و اظهار کرد: انجمن‌های علمی مرکز آموزش علمی و منجر به خلق ارزش یعنی مهارت و توانمندسازی است. مهم‌ترین و بنیادی‌ترین نهادی که می‌تواند دانشگاه را به قله بزرگ خود و دانشگاه تراز ایران بزرگ برساند، انجمن‌های علمی هستند.

وی افزود: سال ۶۱ دانشگاه آزاد تأسیس شد و بیش از ۴۰ سال از عمر این مجموعه که پر از افتخارات آموزشی، پژوهشی، علمی و فرهنگی است، می‌گذرد و بزرگ‌ترین افتخار پرورش مدیران و متخصصانی بوده که در سطح مدیران عالی استان هستند و اگر فراخوانی برای بچه‌های دانشگاه آزاد داده شود، حداقل ۷۰ درصد آنان حضور دارند. در عرصه فرهنگی افتخار ما این است که ۹ شهید را از زمان دفاع مقدس از فارغ‌التحصیلان مدرسه عشق داریم و این ایام پاییز، بیستمین سالگرد خاک‌سپاری هشت شهید گمنام دانشگاه آزاد یزد است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد عنوان کرد: در حوزه مهارت‌های نرم مشکل داریم؛ اما در حوزه مهارت سخت به شدت موفقیم و در کشور معضلات را حل می‌کنیم در حالی که در مسائل نجوم، هسته‌ای و ... قوی بوده؛ اما در حوزه مهارت نرم ضعیف هستیم.

دهقانی‌اشکذری بیان کرد: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و انجمن‌ها بهترین جایی است که دانشجویان با تیم‌سازی و خلاقیت ارتباط مؤثر دارند و از این جهت جایگاه مهمی دارد. اگر در دنیا ادعای تمدن و ادعای کشور آباد داریم با سابقه تاریخی که همه به آن افتخار می‌کنیم، نباید گذشته خود را نیز فراموش کنیم؛ زیرا ملتی که گذشته‌اش را فراموش کند آینده درخشانی نخواهد داشت. در مسیر پیشرفت ابزاری جز علم نداریم، از سخن حضرت علی علیه الاسلام که می‌فرماید «علم سلطان قدرت است» تا همه پژوهشگران عالم که به این نکته اعتراف دارند که علم مهم‌ترین ابزار توسعه بوده و اینجا در دانشگاه جای علم است.

وی با طرح این سؤال «چه علمی؟ آیا فقط مدرک و معدل بالا ترقی می‌آورد؟» مطرح کرد: معتقدیم علمی علم نافع بوده که منجر به خلق ارزش شود و اکنون ارزش‌ها متنوع هستند. علمی که فقط منجر به مدرک باشد، نقض علم است. ارزش‌های معنوی هم کمتر نیست؛ اینکه انسان در جایگاهی قرار گیرد که مدیر این کشور شود و انسان تربیت کند، باز خلق ارزش است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد با اشاره به شور و شوق دانشجویان برای برگزاری این نشست تشریح کرد: ارزش اجتماعی اینکه شما از وقت خود بدون هیچ چشم‌داشتی می‌زنید و به جای اینکه در فضای تفریحی و ورزشی باشید در اینجا حضور دارید و این علمی است که منجر به خلق ارزش‌ها می‌شود. به همین دلیل بوده که می‌گوییم انجمن‌های علمی به سمت یادگیری علومی پیش می‌رود که منجر به خلق ارزش‌ها می‌شود.دانشگاه آزاد متولد مردم بوده و برای مردم خواهد ماند؛ زیرا ریالی پول دولت در این دانشگاه نیست و شهریه دانشجویان و خیرینی که اسامی آنان مشخص است.

دهقانی‌اشکذری با اشاره به سند تحول دانشگاه آزاد که سال گذشته رونمایی شد، گفت: در پنج سال آینده تحول و تعالی را داریم تا دانشجویان را توانمند کنیم. یکی از چرخش‌های مهم دانشگاه آزاد بر اساس طرح تحول، چرخش از آموزش‌های حافظه محور به سمت یادگیری‌های تعالی‌بخش اشتغال محور و مهارت ورزی بوده و بعضی دوره‌هایی که در این چند ماه در یزد برگزار شد، کلاً به سمت کاربردی شدن است.

وی یادآور شد: هفته قبل طرحی را کلید زدیم برای مهارت‌ها که ۱۲ مدیرکل اعم از تأمین اجتماعی تا استاندار، دارایی، اداره کار، فنی حرفه‌ای و ... برگه‌ای را امضا کردند تا بتوانیم قوانینی را که مانع حضور دانشجویان در محیط واقعی کاراست حذف کنیم. این طرح نخستین‌بار در کشور توسط دانشگاه آزاد انجام شد و این افتخار این دانشگاه است که کاری کند که بخشی از یادگیری دانشجویان در محیط واقعی کار باشد. یکی از مزایای طرح پیوند دانشگاه با صنعت استفاده از امکانات بخش صنعت برای یادگیری دانشجویان بوده و اکنون با هفت کارگاه قرارداد داریم که از ترم اول دانشجویی هر رشته که است در محیط واقعی خودش و زیر نظر استادکار دروس اولیه و مهارت‌ها را یاد بگیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد تبیین کرد: این انجمن‌های علمی را مرکز آموزش علمی می‌دانیم که منجر به خلق ارزش می‌شود و ارزش امروز مهارت و توانمندسازی است. محصول دانشگاه پول و مدرک نیست؛ بلکه محصول دانشگاه انسان کامل و ماهر است و اینکه گفتیم مهم‌ترین رکن این حرکت را انجمن می‌دانیم تعارف نیست. نسل جوان به شدت و به جدیت از نسل‌های قبل مطالبه داشت که یکی از دلایل آن سبک زندگی بوده و اختلاف اصلی نسل دهه هشتاد و نود و نسل‌های قبل در سبک زندگی است. سبک زندگی ریشه در علم دارد؛ اگر امروز غرب می‌تواند به راحتی سبک زندگی‌اش را به ما تحمیل کند بستر آن علم است.

دهقانی‌اشکذری با اشاره به آیه «لَیسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَی» توضیح داد: فناوری پیشرفته فقط شعار نیست و سال‌ها تلاش دانشمندان پشت آن است، سنت خداوند این بوده که هرکس تلاش کند نتیجه‌اش را خواهد داد و انسان هر جای دنیا باشد باید تلاش کند وگرنه نتیجه‌ای نخواهد داد. حمایت و نظارت سه وظیفه ماست و باید هدایت کنیم تا شما به سمت صحیح حرکت کنید و حمایت مادی، معنوی و نظارت کنیم.افتخار ما این است که همراه همه برنامه‌ها دانشجو و بحث وقت‌گذاری زیاد بوده و در واقع جوان مرکز انرژی، خلاقیت و وقت‌گذاری، علم‌آموزی، بی‌تعارف بودن و آرمان‌گرایی است که او را به قله‌های رشد می‌رساند.

وی مسیر ساخت تمدن بزرگ و افتخارآفرین را خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی برشمرد و اضافه کرد: تا به خودتان نپردازید نمی‌توانید به دیگران بپردازید. علاوه بر ائمه معصومین علیهم الاسلام همه بزرگان و کارآفرینان توصیه می‌کنند اول بیشترین وقت را صرف خودتان کنید؛ زیرا فرصت‌ها دیر یا زود خواهد گذشت و بهترین دوره خودسازی در دوران دانشگاه است و بعد از این دوره غبطه خواهید خورد. تعبیری در کارآفرینی داریم که انسان حرفه‌ای کسی بوده که خود دستمزد خود را تعیین کند نه اینکه وبال گردن دیگران باشد و شما دانشجویان به جایی برسید که دیگران شما را مطالبه کنند. افتخار ماست که امروز بخشی از دانشگاه بستر فناوری و کار مهارت ورزی بوده و به‌واسطه آن جوانانی بالنده داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته