دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1401 - 14:42
بعد از تردید‌ها درباره احیای برجام مطرح می‌شود؛

آلمان و رایزنی برای خرید نفت از ایران؟

آلمان و رایزنی برای خرید نفت از ایران؟
گفته می‌شود که دولت برلین در حال رایزنی با چند کشور از جمله ایران برای خرید نفت است، اما در حالی‌که آمریکا و برخی شرکای اروپایی تمرکزشان را از احیای برجام و رفع تحریم‌ها برداشته اند، این ادعا را چطور باید ارزیابی کنیم.
کد خبر : 814778

 گروه منطقه و جهان خبرگزاری آنا- روزنامه صهیونیستی «جرزالیم پست» به نقل از «موریتز کرامر» اقتصاددان ارشد بانک نیمه دولتی لاندس‌بانک (LBBW) واقع در در ایالت «بادن- وورتمبرگ» آلمان، مدعی شد که دولت برلین در خفا مشغول مذاکره با جمهوری اسلامی ایران برای خرید نفت است.

این اقتصاددان آلمانی می‌گوید: پشت پرده، مذاکرات فشرده‌ای با ونزوئلا، ایران و الجزایر در جریان است تا نیاز آلمان به نفت و گازولین مرتفع شود.

این در حالی است که «برند واگنر» سخنگوی لاندس‌بانک، می‌گوید «ادعا‌های کرامر روی سیاست گذاری‌های دولت در سطح اقتصاد ملی متمرکز است» و ربطی به موسسه مالی متبوع وی ندارد.

در این میان، جرزالیم پست این سوال را مطرح کرده که به فرض درست بودن ادعا‌های کرامر، چگونه آلمان با توجه به تحریم‌هایی که علیه تهران وجود دارد، می‌تواند طرح خود را برای فروش نفت ایران پیش ببرد.

پاسخ روزنامه صهیونیستی به این سوال جالب است مبنی بر اینکه «احتمالا دولت برلین روی این فرضیه حساب باز کرده که قدرت‌های جهانی و ایران سر احیای برجام که به رفع تحریم‌ها در بخش انرژی منجر می‌شود، به توافق خواهند رسید».

به گزارش آنا، این استدلال که تلاش ادعایی آلمان برای خرید نفت از ایران بر پایه خوشبینی برلین به احیای توافق هسته‌ای استوار است، طرح این پرسش را ضروری می‌کند که «پس چرا امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه مدعی شد که فعلا چشم اندازی برای احیای برجام نمی‌بیند حال آنکه به واسطه تحولات سیاسی ایران، احتمال توافق با این کشور ضعیف شده است».

یا اصلا مگر به ادعای «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، اعتراضات و همچنین ادعای فروش پهپاد‌های ایرانی به روسیه، تمرکز ایالات متحده را از احیای توافق هسته‌ای دور نکرده است؟

از طرفی، آیا «آنالنا بربوک» وزیر خارجه آلمان از مذاکرات پشت پرده دولت متبوعش باخبر نیست که این گونه شمشیر را از رو بسته و علیه ایران موضع گیری می‌کند؟

با این همه تضاد و تعارض، مسئله از دو حالت خارج نیست: یا منبع اطلاعاتی جرزالیم پست موثق نبوده یا آمریکا و شرکای اروپایی درباره عدم تمرکزشان روی احیای توافق هسته‌ای دروغ می‌گویند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته