الهی قمشهای: امروز معلم میتواند بیشترین خدمت را برای پاسداشت فضایل انسانی انجام دهد
دکتر مهدیه الهی قمشهای که برای سخنرانی در مراسم بزرگداشت روز معلم به دعوت شورای زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان به واحد قشم رفته است، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا به تبیین جایگاه معلم و زنان در قرآن و ادبیات عرفانی پرداخت.
خاتم ملک سلیمان است علم
جمله عالم صورت و جان است علم
آدمی را زین هنر بیچاره گشت
خلق دریاها و خلق کوه و دشت
این شاعر، مولویشناس و محقق ادبیات عرفانی با بیان اینکه معلمی و کار تعلیم و تربیت، کار انبیای الهی بوده و بهترین و والاترین کارها تعلیم و تربیت انسانهاست، میگوید: «خداوند میفرماید «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» یعنی ای پیامبر ما تو را برانگیختیم تا فضیلت اخلاق را در جامعه برقرار کنی. همه معلمان و استادان که در کار تعلیم و تربیت هستند، باید کارشان در راستای فضیلت اخلاق و ارزشهای معنوی و انسانی باشد.»
وی تصریح میکند: «در این دنیای مادیگرا و جامعهای که کشورهای غربی به فکر سود و تجارت هستند و صداقت و درستی در کار آنها نیست، جامعه به احیای فضایل اخلاقی نیاز دارد و معلم میتواند بیشترین خدمت را برای پاسداشت فضایل انسانی انجام دهد.»
الهی قمشهای معتقد است کسانی که در کار تعلیم و تربیت هستند و عمر خود را صرف آن میکنند، عبادت الهی انجام میدهند و با قرائت آیه «و علّم آدم الاسماء کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِی بِأَسْمَاء هَـؤُلاء إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ»، میگوید: «خداوند همه اسماء خود را به انسان آموخت و به ملائکه گفت اگر میتوانید این اسما را بگوئید، فرشتگان گفتند که نمیتوانیم و خداوند فرمود شما که نمیتوانید باید در برابر انسان که میداند سر تعظیم و تسلیم فرو بیاورید.»
وی اضافه میکند: «اگر فرشتگان مقابل انسان سجده کردند به دلیل جایگاه علمی او بود.»
این محقق ادبیات عرفانی درباره 12 اردیبهشت روز معلم، خاطرنشان میکند: «چه شایسته است که روز شهادت استاد مرتضی مطهری به نام روز معلم نامگذاری شده است، ایشان کارشان تعلیم و تربیت و رواج مفاهیم و اصول اخلاقی دین بود.»
شورای زنان فرهخیته دانشگاه آزاد اسلامی معیار فرهیختگی را برای جامعه مشخص کند
الهی قمشهای درباره راهاندازی شورای زنان فرهخیته دانشگاه آزاد اسلامی، معتقد است که ایجاد این شورا اقدام ارزشمندی است و هرچه فعالیتهای این شورا پررنگتر باشد، باعث میشود که زنان فرهیخته شناخته شوند و کارهای آنان برای جوانان الگو شود.
وی میگوید: «این شورا باید سعی کند معیار فرهیختگی را برای جامعه مشخص کند، فرهیخگی به ایمان، تقوا، نجابت، دانش و اصالتی است که زن ایرانی دارد.»
الهی قمشهای، اضافه میکند: «خیلی خوب است که دانشگاه آزاد اسلامی به این موضوع پرداخته است و تشکیل این شورا را به زنان دانشگاه آزاد اسلامی تبریک میگویم.»
الهی قمشهای درباره مقام و جایگاه زن نیز میگوید: «مادر، اولین معلم برای کودکان است و نقش بسیار موثری در تعلیم و تربیت فرزندانش و جامعه دارد، اگر مادران درست عمل کنند با توجه به اینکه شخصیت کودکان تا 5 سالگی فرم میگیرد، آنان را با اصول اخلاقی و انسانی آن هم نه تنها با حرف بلکه با عمل، ایمان و صداقت به کودکان آموزش بدهند.»
وی میافزاید: «مقام زن جایگاه والایی است و بیشترین خدمت به جامعه را انجام میدهد چون تربیت زنان بهعهده زن است. امیدواریم که دختران ما جایگاه خود را بدانند و به اهمیت آن پی ببرند.»
این شاعر و مولویشناس میگوید: «گاهی به شوخی به جوانان و دختران توصیه میکنم به جای آنکه به کودکان خود شعرهایی مثل «یه توپ دارم قلقلیه» یاد بدهند، اشعاری همچون «بشنو از نی چون حکایت میکند» بیاموزید و از آغاز کودکی بچهها را با قرآن، ادبیات و مفاهیم عرفانی و اخلاقی آشنا کنند. این گونه بچهها به طور صحیح تربیت میشوند.»
نقش تربیت خانواده در جامعه سالم
الهی قمشهای تاکید میکند: «اگر خانواده که واحد جامعه است با ایمان، تقوا و درستی فرزندان را تربیت کند، جامعه سالمی خواهیم داشت و شاهد طلاق و جدایی و تفرقه که در جهان رو به افزایش یافته است، نخواهیم بود.»
وی خاطرنشان میکند: «زنان ایرانی با همه مشکلات و موانعی که در طول تاریخ داشتهاند با هوش و درایتی که دارند، مادران خوبی برای فرزندانشان بودهاند و نقش موثری در تربیت آنان دارند.»
این محقق ادبیات عرفانی، درباره جایگاه زنان در قرآن نیز میگوید: «خداوند در قرآن کریم جایگاه والایی برای زن قائل شده است، ما شکوه و عظمت یک زن را در مقام حضرت آسیه (س) میبینیم که در خانهای زندگی میکند که شوهرش فرعون است و متوجه نمیشود که این زن با استقامت و اندیشه خود حضرت موسی (ع) در کودکی به خانه میآورد و پرورش میدهد.»
الهی قمشهای تاکید میکند: «زن قدرت عجیبی در پیشبرد کاری که میخواهد انجام بدهد، دارد. حضرت مریم (س) را هم در نقش پاکی و نجابت و درستی میبینیم که دختران ما باید این خصوصیات را از ایشان الگو بپذیرند.»
شاعر، مولویشناس و محقق ادبیات عرفانی با یادآوری ازدواج حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه (س)، میگوید: «ما در اسلام الگویی به نام حضرت خدیجه (س) را داریم که در روزگاری که ازدواج با مردان فقیر شرم بود، ایشان با حضرت محمد (ص) که دارایی مادی نداشت اما امینترین و درستکارترین مردان است، ازدواج میکند.»
نویسنده کتاب «کربلا وادی عشق» با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا (س) بهترین الگو برای زنان است، میافزاید: «ایشان برای پیامبر اسلام (س) بهترین فرزند، برای حضرت علی (ع) بهترین همسر، برای فرزندان بزرگوارشان بهترین مادر و برای جامعه بهترین بانو و الگو است که زندگی ایشان نشان دهنده یک زندگی غنی و سالم است.»
الهی قمشهای تصریح میکند: «متاسفانه امروز شاهد ازدواجهایی با تعلقات مادی و تشریفات هستیم، جوانان باید ازدواج آسان را از زندگی حضرت زهرا (س) بیاموزند که با آن بینیازی و غنای معنوی، هدف زندگی را به ما شناساندند. دختران و پسران ما باید بدانند که هدف آفرینش چه بوده است و این الگوها را انتخاب کنند.»
وی اضافه میکند: «مادر حضرت موسی (ع) نیز الگویی برای توکل و ایمان به خدا است، یک مادر باید چقدر به خدا ایمان داشته باشد که فرزند کودک خود را به فرمان خداوند در تنور بگذارد و بعد هم روی تختهای او را در دریا رها کند.»
این محقق ادبیات عرفانی، خاطرنشان میکند: «دختران و زنان ما باید ایمان و توکل را از مادر حضرت موسی (ع)، پاکی را از حضرت مریم (س)، استقامت را از آسیه (س)، بی نیازی و بصیرت را از حضرت خدیجه (س) و عطوفت و بینیازی و حمایت از همسر و خانواده را از حضرت زهرا (س) بیاموزند.»
گفتوگو از مصطفی سعیدی
انتهای پیام/