جاده ابریشم دریایی راهبرد نوین چین برای افزایش تجارت
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد و کارآفرینی خبرگزاری آنا، جاده ابریشم بخش جدانشدنی از تاریخ ایران است. این کریدور ھزاران سال است که وجود داشته و تا قرن نوزدھم مسیر اصلی تجارت از چین به اروپا بوده است؛ کمربند اقتصادی جاده ابریشم چین را به مھمترین نقاط زمین متصل میکرد.
جاده ابریشم از چین تا اروپای غربی و سراسر آسیای مرکزی امتداد داشت. مسیر ابریشم برای قرن ھا مسیر زمینی استراتژیکی بوده که مناطق اقتصادی پر رونق را به ھم پیوند میداده است.
این جاده اکنون یکی از مفاھیم اصلی است که توسط بازیگران سیاسی و گاھی دانشگاھی برای توصیف ادغام کشورھای آسیای مرکزی در جھانی شدن استفاده میشود.
احیای مسیر باستانی ابریشم یک ھدف بسیار بلندپروازانه است که تنھا از طریق افزایش ھمکاری بین چین و اوراسیا محقق خواھد شد.
حرکت افراد و کالاھا در آسیای مرکزی در چند دھه گذشته عمیقاً تغییر کرده است. از زمان استقلال قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان، جریان یکپارچه شوروی به دلیل تکه تکه شدن نقشه سیاسی
از بین رفت.
اما سازماندھی مجدد شبکه ھای حمل و نقل و ساماندھی مجدد شرکت ھا بر اساس اصول سرمایه داری و ھمچنین با تعریف مجدد تقاضا، بازار آرام آرام جان میگیرد.
صحبت از جاده ابریشم توسط کشورھای آسیایی و ھمچنین کشورھای اروپایی و آمریکایی به دلیل تصاویر مثبتی که ارائه داده جذابیت خاضی دارد.
چین اخیراً رسماً جاده ابریشم را به عنوان بخشی از بازتعریف استراتژی اقتصادی و ژئوپلیتیک اوراسیا خود پذیرفته و از طریق اظھار نظر شی جین پینگ رئیس جمھور حلق چین، یک برنامه سرمایه گذاری زیرساختی گسترده را برای توسعه کریدورھای حمل و نقل اوراسیا راه اندازی کرده است.
این برنامه که دارای منابع مالی قابل توجھی است، جاه طلبی اقتصادی و راهبردی ژئوپلیتیکی را ترکیب خواھد کرد.
در طرح جاده ابریشم ۸۰ کشور درگیر خواھند شد. این فرصتی است برای رفاه، توسعه و صلح بین کشورھا و مردمی که به این جاده تعلق دارند.
یکی از محورھای اصلی جاده ابریشم جدید استان سین کیانگ چین را از طریق قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان.
ایران و ترکیه به دریای مدیترانه متصل میکند.
این ابتکار با توافقنامه ھای ھمکاری دوجانبه بین چین و کشورھای آسیای مرکزی تکمیل میشود.
ھدف این کریدور اتصال بھتر ھمه اقتصادھای منطقه به چین و ھمچنین اروپا است و بنابراین یک شبکه ارتباطی بین قارهای جدید ارائه میدھد که راه کشورھای آسیای مرکزی را به بازارھای جھانی باز خواھد کرد.
اما چین صرفا به یک مسیر زمینی اکتفا نخواھد نخواھد کرد و سودای گسترش ھمه جانبهی تجارت را در سر دارد به ھمین منظور یک مسیر دریایی نیز ایجاد خواھد کرد. دومین جاده ابریشم دریایی از طریق دریای چین جنوبی، اقیانوس ھند به آفریقا و خاورمیانه، تا دریای سرخ و از طریق کانال سوئز به دریای مدیترانه منتھی میشود.
این مسیر در حال حاضر یکی از پر استفادهترین مسیرھای تجاری در سراسر جھان است. اما اکثر ھاب ھای مسیر متعلق به چین نیستند؛ بنابراین پکن میخواھد مکان ھا و بندرھای
زیر نظر خود را در این مسیر در اختیار بگیرد.
چینی ھا در حال حاضر در حال ساخت و تامین مالی تاسیسات بزرگ بندری در این مسیر ھستند. به عنوان مثال، در کلمبو بزرگترین شھر سریلانکا، دولت چین معادل حدود ۱.۱ میلیارد یورو برای توسعه این بندر در دسترس قرار داده است که بزرگترین سرمایه گذاری مستقیم خارجی است که تاکنون در این ایالت جزیرهای انجام شده است.
چین ھمچنین در حال ترویج گسترش بنادر در کلکته، رانگون و لامو در کنیا است. خرید بندر یونانی پیرئوس نیز بخشی از این طرح بلندپروازانه است.
اروپایی ھا و آمریکایی ھا نیز پتانسیل اقتصادی و استراتژیک کشورھای آسیای مرکزی را کشف کرده اند. با این حال، بزرگترین رقیب چین غرب نیست، بلکه روسیه است. به طور رسمی، پکن و مسکو در تلاش برای حفظ روابط خوب ھستند. اما در پشت پرده، مبارزه برای حاکمیت در این کشورھا چندین سال است که بیداد میکند.
اکثر کشورھای آسیای مرکزی از نظر فرھنگی احساس نزدیکی به روسیه میکنند. اما افزایش تجارت به تغییرات گسترده خواھد انجامید.
انتهای پیام/
انتهای پیام/