دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آبان 1401 - 09:35
مفتح در گفتگو با آنا:

دست ارز خارجی باید از اقتصاد ملی کوتاه شود/ اتکا به پول ملی نیاز به اصلاحات اقتصادی دارد

دست ارز خارجی باید از اقتصاد ملی کوتاه شود  اتکا به پول ملی نیاز به اصلاحات اقتصادی دارد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: باید در اقتصاد ملی متکی بر پول ملی خودمان باشیم که البته این مهم اصلاحات ساختاری در عرصه اقتصاد را طلب می‌کند.
کد خبر : 813894

محمد مهدی مفتح در گفتگو با خبرنگار گروه سیاست و حکمرانی آنا، با اشاره به تاثیر افزایش نرخ دلار در رونق تولید، گفت: واحد پول ما ریال است و ارتباط ما در سال‌های اخیر با ارز به سمت قطع شدن پیش رفته است لذا انشالله باید این مسیر ادامه پیدا کند.

وی تاکید کرد: اصلا نباید ارز خارجی ارتباطی به اقتصاد داخلی و ملی داشته باشد و این فرآیند باید کنار گذاشته شود.

عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این حال به دلیل اینکه ما باید مواد اولیه زیادی را برای تولیدات خود از خارج به کشور وارد کنیم و یا محصولاتی را به صورت مستقیم به کشور واردکنیم، نیاز به ارز داریم.

مفتح تاکید کرد: همچنین صادرات ما با ارز صورت می‌پذیرد بنابراین نرخ ارز می‌تواند بر قیمت تمام شده محصول حتی به صورت ریالی هم تاثیر بگذارد.

وی گفت: وقتی قیمت ارز بالا می‌رود، در حقیقت قیمت واردات ما به ریال افزایش پیدا می‌کند، از این رو مواد اولیه در حوزه صنعت افزایش پیدا می‌کند و متناسب با ان قیمت تمام شده کالا‌های ما رشد می‌کند و همچنین قیمت فروش محصولات در بازار بالا می‌رود.

عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش قیمت ارز و به تناسب ان افزایش قیمت کالای اساسی به مردم فشار وارد می‌کند، بیان کرد: باید تلاش کرد، ضمن اینکه پول ملی را توانمند می‌کنیم در بیشترین حد ممکن ارتباطمان را با ارز خارجی در اقتصاد ملی قطع کنیم.

مفتح با بیان اینکه ما باید پول ملی خودمان را تقویت کنیم و بر روی این مسئله تمرکز داشته باشیم، افزود: اقتصاد ما نباید متکی به ارز خارجی باشد تا با هر تکانه، تغییر و تحولات منفی در عرصه اقتصاد نمود پیدا کند.

وی گفت: باید در اقتصاد ملی متکی بر پول ملی خودمان باشیم که البته این مهم اصلاحات ساختاری در عرصه اقتصاد را طلب می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته