قهرمان رمان «کلیدر» با «شرق وحشی» به زادگاهش میرود+فیلم
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی خبرگزاری آنا، شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینما حقیقت اواخر آذرماه امسال به دبیری محمد حمیدیمقدم در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد. «مجتبی اسماعیلزاده» مستندسازی که در دوره گذشته با فیلم مستند «شرق وحشی» در این جشنواره شرکت کرده بود، امسال تدوین فیلم مستند دیگری را به عهده گرفته و ترجیح داده که بیشتر به عنوان کارگردان در حوزه فیلم کوتاه فعالیت کند.
وی متولد سال ۱۳۶۲ در سبزوار و دانشآموخته رشته کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است، که اولین فیلم خود را سال ۱۳۷۹ ساخت. فیلم اول مستند اسماعیلزاده سال ۱۳۸۷ به نام «شهر فرنگ ملی» ساخته شد که پرترهای از سینمای آزادی در حال ساخت بود. سال ۱۳۹۴ یک فیلم انیمیشن تجربی بهنام «ماشین شیطان» ساخت. وی در طی این سالها مشغول تدوین نیز بوده است. اسماعیل زاده در جشن خانه سینمای فیلم کوتاه (آکادمی ایسفا) برای سه فیلم در ادوار مختلف برنده تندیس خانه سینما شده است. «شرق وحشی» دومین مستند اوست که سال گذشته در جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمد. روایتی مستند از ماجرای واقعی «گلمحمد کلمیشی» یاغی دهه بیست شمسی در مناطق اطراف سبزوار است که مبنای رمان معروف «کلیدر» نوشته محمود دولت آبادی نیز قرار گرفته است.
** تدوین مستند مردی که از ترس دلقک میشود
اسماعیلزاده در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره جدیدترین فعالیتهای خود گفت: مستندی به کارگردانی حسین دادگر را تدوین کردهام که متقاضی جشنواره سینما حقیقت امسال است و منتظر نظر دبیرخانه هستیم. عنوان این مستند هنوز مشخص نشده، اما یک مستندپرتره درباره مردی است که ترسهایش او را به سمت دلقکشدن سوق میدهد. این مستند برخلاف «شرق وحشی» که به یک واقعه تاریخی در دل روستاها و عشایر سبزوار، نیشابور و قوچان میپرداخت یک مستند اجتماعی و شهری است که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده و تهیهکننندگی آن را هم زندهیاد امین تارخ به عهده داشت.
وی افزود: امسال یک فیلم کوتاه داستانی با عنوان «زمرد» هم ساختم که البته به جشنواره فیلم کوتاه تهران نرسید و انشاالله اولین رونمایی داخلی آن در جشن مستقل فیلم کوتاه خانه سینما (ایسفا) خواهد بود. این فیلم بیست دقیقهای درباره مرد کوتاه قامتی است که با حبس کردن خودش در خانه، ارتباطش را با جهان خارج قطع کرده و زندگیش را از راه شرکت درمسابقات پیامکی تلویزیون میگذراند. وی در جریان تماس با این مسابقات تلویزیونی، یه یکی از مجریان این مسابقات علاقهمند میشود و...
این فیلمساز عنوان کرد: مجتبی علیزاده بازیگر کوتاهقامتی که پیش از این در فیلمهای همچون «آدم» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی و «مصادره» ساخته مهران احمدی هم نقشآفرینی کرده است بازیگر اصلی این فیلم کوتاه است.
** گلمحمد، کلیدر، دولتآبادی و شرق وحشی
اسماعیلزاده درباره ساخت مستند « شرق وحشی» درباره ماجرای گلمحمد و ارتباط آن با رمان «کلیدر» محمود دولتآبادی گفت: من و محمود دولتآبادی درباره دو رسانه مختلف صحبت میکنیم. یکی از خبرنگاران میپرسید: «آیا نگران این نیستید که شما را متهم کنند که از او کپی کردهاید؟» گفتم کپی نیست. هر دو خوانشی از یک واقعه مستند است. من برای همان ولایت هستم. من هم از کودکی همانند دولتآبادی با این قصه درگیر بودم. او در قالب رمان نوشته که فوقالعاده و بینظیر است. کار من یک فیلم مستندی یکساعته است. شما برای خواندن آن رمان اگر بدون وقفه بخوانید باید سه هفته وقت بگذارید. تلاشم بر این بود که قالب قصهام را پیش ببرم و آن مبتنی بر اطلاعاتی باشد که خودم پیدا میکنم نه آن چیزی که دولتآبادی نوشته است.
وی افزود: سال گذشته پس از نمایش فیلم «مشرق وحشی» یکی از دوستان سبزواری وقتی مستند را دید گفت: «خیلی برای فیلم زحمت کشیدهای و کار خوبی کردی اما کلاً غلط است!» گفتم: چرا؟ گفت: «چون اینها یاغی بودند! اصلاً قهرمان نبودند.» این نگاه چکشی و صفر و صدی راجع به «گلمحمد» در سبزوار وجود دارد. عدهای او را مطلقاً قهرمان میدانند. اما عدهای او را یاغی میدانند که مردم و محمود دولتآبادی بزرگش کردند. افرادی هم هستند که داستانهایی را میدانند که دیگران خبر ندارند. آنها حتماً در آینده اطلاعات جدیدی درباره «گلمحمد» خواهند گفت که به نظر من خیلی خوب است. نشان میدهد همچنان این سوژه زنده است.
این مستندساز اظهار داشت: اخیراً اکران این فیلم در سایت «هاشور» آغاز شد، اما به خاطر همزمان شدن با ناآرامیهای اخیر امکان مانور تبلیغاتی روی آن خیلی فراهم نبود. البته مشغول پیگیری یک طرح با شهرداری سبزوار هستم که فکر میکنم اتفاقات جالبی را رقم بزند.
وی گفت: اگر امکانش فراهم شود با یک سینمای سیار کوچک فیلم «شرق وحشی» را برای روستاهایی که هشتاد سال پیش ماجرای این مستند _البته اصل ماجرای رمان «کلیدر» در آنها رخ داده_ را نمایش خواهیم داد؛ با هماهنگی میتوانیم از مساجد و حسینیهها برای این موضوع استفاده کنیم تا مردمی که سالهاست حکایت شورش گلمحمد را شنیدهاند، روایتهای دیگری از این واقعه را بشنوند. «شرق وحشی» بخشی از تاریخ شهر سبزاور است وهمانقدر که ساکنان این شهر حق دارند که این فیلم را ببینند، روستائیان منطقه نیز که اتفاقاً نیاکان آنها در بطن و متن این ماجرا بودهاند هم میتوانند مخاطبان این فیلم باشند.
انتهای پیام/