عدم تخصیص به موقع منابع؛ یکی از اشکالات اجرای سند تحول بنیادین آموزشی
به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، علی خضریان در توضیح نشست امروز صبح (دوشنبه ۱۶ آبان) کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر آموزش و پرورش در خصوص بررسی آخرین وضعیت اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، در طول یازده سال گذشته مقام معظم رهبری در فرمایشات مختلف و متعدد بر اجرای این سند تاکید فرمودند.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، افزود: رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۱ فرمودند «برنامهریزی دقیق براساس بند به بند این سند باید انجام شود». بیتوجهی به اجرای این سند موجب شد تا ایشان در سخنرانیهای دیگر بفرمایند که «اگر ایراداتی در سند تحول بنیادین وجود دارد، آن را به روز کنید». رهبری بارها بر سنجش پیشرفت شاخصهای این سند تأکید کردند، اما متاسفانه توجهی به این مسئله نشده است.
خضریان ادامه داد: افق اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سال ۱۴۰۴ است و در برخی گزارشها آمده است که تاکنون ۱۰ درصد این سند تحقق پیدا کرده که براساس پیگیریهای به عمل آمده، مشخص شد این گزارش دقیق نبوده و به نظر میرسد که هیچ کدام از بخشهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تحقق نیافته است.
وی با تأکید بر تعیین شاخصهای کمی برای سنجش و ارزیابی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: سیاستگذاریها در آموزش و پرورش باید بررسی شود. متأسفانه نمایندگان در جریان بررسی لایحه بودجه متوجه شدند که برای سند ۲۰۳۰ ردیف بودجهای تعریف شده است، لذا ما متوجه شدیم که این سند را دولتهای قبل اجرا میکردند اما برای سند تحول ردیف بودجهای تعریف نشده و این نشان میدهد که ارادهای برای اجرای این سند وجود ندارد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، یادآور شد: ۶ زیرنظام برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعریف شده، اما برنامه عملیاتی این نظامات مشخص نیست. حداقل ۱۷ لایحه در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید به مجلس ارسال میشد که تاکنون تنها یک لایحه مرتبط با نظام پرداخت معلمان تهیه و ارسال شده که مسأله اصلی این لایحه هم تحول نبود.
خضریان با اشاره به مسائل مختلف وزارت آموزش و پرورش، گفت: دستگاههای دیگر هم باید برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کنار این وزارتخانه قرار گیرند، لذا ما آمادهایم تا این دستگاهها را احضار و آنها را نسبت به تکلیفی که دارند، آگاه و در نهایت برخط کنیم.
عضو هیأترئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی افزود: نمایندگان حاضر در این جلسه نیز به آثار اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از جمله تربیت دانشآموزان در تراز جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند، همچنین اضافه شدن طرحهای آموزشی عقیدتی دارای مبنای درست به نظام و ساختار آموزشی دانشگاه فرهنگیان را از ملزومات اجرای این سند دانستند. نمایندگان تأکید کردند که متولی در آموزش و پرورش برای اجرای سند تحول بنیادین مشخص شود. برنامه هفتم توسعه را هم یکی از ابزارهای مناسب تحقق این سند برشمردند.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در ادامه اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش نیز در این جلسه به برنامهریزیهای انجام گرفته برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و مقرر شد قرارگاهی برای اجرای این سند در وزارتخانه فعال شود و براساس اولویتهای مشخص شده، اجرای سند پیگیری شود، همچنین آقای نوری بر پیگیری موضوعات مرتبط با این سند از سازمان برنامه و بودجه تأکید و یکی از موانع جدی در اجرای سند را عدم تخصیص به موقع منابع دانست که قرار بر پیگیری موضوع در کمیسیون شد.
وی یادآور شد: معاونان و سایر مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز با ارائه گزارشهایی اذعان داشتند که مشکلاتی در طراحی، اجرا و نظارت مرتبط با حکمرانی در اجراییسازی سند وجود دارد که بخشی از این اشکالات به عدم بودجهریزی، گسست فعالیتها و برنامهها، نیروهای تحمیل شده به آموزش و پرورش، سیاستزدگی آموزش و پروش و فقدان فهم مشترک از اجرای سند باز میگردد.
خضریان گفت: در نهایت قرار شد با اشاره به اظهارات وزیر و مسئولان آموزش و پرورش، ۲ گزارش مجزا از اجرای سند تحول بنیادین در کمیسیون اصل نود مجلس تهیه شود. یک گزارش از وضعیت نیروی انسانی و رویکرد آموزش و پرورش نسبت به موضوع تربیت دانشآموزان با توجه به سند تحول خواهیم داشت و گزارش دیگری در خصوص وضعیت دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلمان و مشکلاتی که در این زمینه مانع اجرای سند تحول بنیادین شده را طبق گزارش مسئولان ذیربط و بررسیهای کمیسیون تهیه خواهیم کرد.
انتهای پیام/