دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1395 - 19:40

سروش محلاتی: در اندیشه مطهری مرزی میان کفر و ایمان در مسائل علمی نبود

مراسم رونمایی از کتاب اسلام و مقتضیات زمان نوشته حجت‌الاسلام محمد سروش محلاتی در خانه موزه استاد مطهری عصر امروز برگزار شد.
کد خبر : 81323

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، سروش محلاتی در این مراسم اظهار کرد: 40 سال قبل استاد مطهری فرمودند من با همه ارتباطی که با اقشار مختلف تحصیلکرده داشتم به این نتیجه رسیدم که بیشترین سوالی که مردم دارند این است که اسلام چگونه با شرایط مختلف زمان تطبیق می‌یابد. امروز هم اولین سوال نسل امروز همین است.


وی در ادامه سخنان خود گفت: آیا امروز همان نقطه‌ای هستیم که شهید مطهری به آن رسیده بود و در آن نقطه توقف کرده‌ایم یا اینکه مسیر را ادامه دادیم و مشکلات را حل کرده‌ایم یا به عقب بازگشته‌ایم؟ در پاسخ به این سوال‌ها باید بگویم که در یک بخش ما به عقب بازگشته‌ایم.


محلاتی اضافه کرد: وقتی به آثار مطهری مراجعه می‌کنیم و وضع فکری خود را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که از لحاظ علمی به عقب بازگشته‌ایم.


وی در ادامه با اشاره به تلقی استاد مطهری از علم گفت: مطهری جامعه‌ دینی را جامعه علمی می‌داند و تعارضی بین دین و علم نمی‌بیند. مطهری معتقد است که همه علومی که موردنیاز جامعه است اسلامی هم است و تاکید دارد همه علومی که برای بشر مفید است علوم اسلامی است.


سروش محلاتی ادامه داد: علم اسلامی الزاما به این معنا نیست که از درون کتاب و سنت استخراج شود. مطهری نیز براین اساس می‌پذیرد که دروازه‌ها برای پذیرش علوم باز باشد.


محلاتی اضافه کرد: هارون رشید از نظر شیعه بسیار منفور است، اما مطهری در کارنامه این شخص یک نقطه مثبت تعریف می‌کند و می‌گوید او حاکمی است که اجازه داد علم وارد جامعه اسلامی شود.


این استاد حوزه اظهار کرد: در زمان این حاکم با اینکه اقتضای عوام این بود که گفته شود علومی که از سرزمین‌های دیگر وارد می‌شود علوم کفار است، ولی ائمه استقبال کردند و با عدم‌نقد اجازه دادند که جامعه اسلامی پذیرای علوم دیگر باشد.


وی تاکید کرد که در تلقی مطهری از علم، مرزی بین کفر و ایمان در مسائل علمی وجود ندارد.


محلاتی در ادامه با اشاره به اثر جدید خود با عنوان «اسلام و مقتضیات زمان» گفت: در این کتاب همه مسئله این است که کار را تا کجا پیش برده‌ایم و در این سه دهه چه اتفاقاتی افتاده است، چون مسئله اول ما در جمهوری اسلامی علم است و همه مشکلات ما به خاطر این است که حق علم را ادا نکرده‌ایم.


وی در پایان سخنان خود گفت: ای کاش مطهری بود تا علم را زنده می‌کرد. چون امروز علم از طرف سیاستمداران و روحانیون با مشکلاتی مواجه شده است. مطهری به عنوان یک عالم دینی شجاعت این را داشت تا بستر استفاده از علم را فراهم کند. مطهری بر جامعه ما حق بزرگی دارد.


در این مراسم جمعی از چهره‌های سیاسی و فرهنگی کشور از جمله علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت امورخارجه، احسان شریعتی استاد دانشگاه تهران، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، عبدالحسین مختاباد عضو شورای شهر تهران، مصطفی رحماندوست شاعر و الیاس حضرتی منتخب مردم تهران در مجلس دهم شورای اسلامی حضور داشتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب