دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1401 - 09:21
زارعی در گفتگو با آنا:

انتظار می‌رود دولت جدید عراق بتواند مشکل گروه‌های معاند ایران را حل کند

انتظار می‌رود دولت جدید عراق بتواند مشکل گروه‌های معاند ایران را حل کند
کارشناس مسائل منطقه گفت: انتظار ما از دولت جدید عراق که رئیس جمهور آن فردی با گرایشات خوب و روشن و البته از نزدیکان جلال طلبانی است، بتواند مشکل گروه‌های معاند جمهوری اسلامی ایران را حل کند.
کد خبر : 812767

اصغر زارعی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار منطقه و جهان آنا؛ درباره تشکیل دولت جدید در عراق و رویکرد آن کشور در تعامل با ایران و البته برطرف کردن نگرانی‌های امنیتی همسایه شرقی خود در موضوع گروه‌های مسلح مستقر در کردستان عراق، اظهارداشت: اتحاد و همدلی شکل‌گرفته در میان نیرو‌های سیاسی عراق که بالاخره توانستند رئیس جمهور و نخست وزیر انتخاب کرده و اضلاع سه‌گانه دولت این کشور را شکل دهند خوش‌حال کننده بوده و جای تبریک دارد.

وی این وحدت را مسرت‌بخش و انتخاب انجام شده را بسیار خوب دانست و گفت: شرایط بسیار خوبی در صحنه سیاسی عراق برای توسعه روابط میان دو کشور و تحقق وعده‌های داده شده ایجاد شده است.

زارعی درباره وضعیت فعلی روابط میان ایران و عراق تصریح کرد: به نظر می‌رسد در دولت گذشته عراق و نابسامانی که به ویژه در چند ماه اخیر وجود داشت، روند مبادلات جاری دو کشور با وقفه و کندی مواجه شد، اما امروز شرایط بسیار خوبی هم در دولت ایران و هم در عراق فراهم شده است و می‌توان امیدوار بود که با توجه به گرایش مثبت هر دو دولت نسبت به روابط بهتر، شاهد تحول در روابط و افزایش تعاملات تجاری میان دو طرف باشیم.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: برای رشد روابط تجاری باید مقامات اقتصادی دو کشور ارتباطات و تعاملات میان خود را افزایش دهند و موانع موجود از جمله مشکلات روابط بازرگانی، سرمایه‌گذاری و همچنین مسائل گمرکی را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات مربوط به ایران است، افزود: برخی از مقررات دست و پاگیر از گذشته باقی مانده و باعث کندی روند کار شده است و باید در آن‌ها بازنگری شود.

زارعی با بیان اینکه به نظر می‌رسد طرف عراقی آمادگی افزایش تبادلات تجاری را دارد، اظهار کرد: در حال حاضر کشوری هچون ترکیه به راحتی و سهولت وارد بازار‌های کشور عراق که بیشترین قرابت و نزدیکی را با ما دارند می‌شود، جای پای خود را محکم می‌کند و ایران در این موضوع عقب مانده است.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه بخشی از مشکل در روابط بین ایران و عراق به دولت الکاظمی و مقامات آن دولت بازمی‌گشت، تاکید کرد: امروز بخش مهمی از این موانع برطرف شده است و می‌توان امیدوار بود باقی موانع نیز طرف شوند و بر این اساس می‌توان امیدوار بود که ما شاهد رونق همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور باشیم.

وی درباره اینکه آیا با تغییر دولت در عراق، گروه‌های مسلح کُرد ضد ایرانی مستقر در اقلیم کردستان آن کشور، از خاک اقلیم اخراج یا خلع سلاح خواهند شد، اظهار کرد: این موضوع بسیار پیچیده است و نمی‌توان گفت به سادگی و با تغییر دولت در عراق قابل حل است.

زارعی ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید منتظر ماند و برای آن برنامه‌ریزی و همکاری لازم میان دو کشور و همچنین با اقلیم کردستان انجام شود. روابط خوبی میان ایران و سلیمانیه و کرد‌های اتحادیه میهنی یعنی خاندان طالبانی برقرار است، اما متأسفانه حزب دموکرات و خانواده بارزانی که در شمال اقلیم حضور دارند ارتباطات تنگاتنگی با دولت‌های مخالف و معاند جمهوری اسلامی مانند رژیم صهیونیستی و آمریکا دارند و تأثیرپذیری از آن‌ها باعث شده این روند بسیار کند پیش برود.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: انتظار ما از دولت جدید عراق که رئیس جمهور آن فردی با گرایشات خوب و روشن از حزب دموکرات کردستان و البته از نزدیکان «جلال طلبانی» هم به حساب می‌آید، این است که بتواند این مشکل را حل کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته